Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2010, 15:35
Caviamax
Caviamax is offline
Hoi,

Ik ben opzoek naar een verhaal wat zich in de tijd van Jagers&Boeren afspeelde. Het moet over het jagen gaan en het moet echt gebeurt kunnen zijn. Ik heb het zelf niet op internet kunnen vinden. Misschien dat ik het verkeerde intyp of zo, dus bespaar me alsjeblieft de ''doe er eerst zelf je best voor'' reacties. .

Verder ben ik ook nog op zoek naar een kenmerkend aspect voor de tijd van Grieken&Romeinen. Ik denk zelf dat ik kan zetten dat ze begonnen met schrijven, maar is dit een goed aspect?

Alvast bedankt,

Caviamax
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2010, 17:52
Verwijderd
Gewoon een verzonnen verhaal? Want de ''verhalen'' dat de Jagers jaagde op bijvoorbeeld bizons zijn muurschilderingen in Lascaux.

Daarnaast zijn de Grieken en Romeinen niet begonnen met schrijven. Je kan bijvoorbeeld wel de staatsvorm ''democratie'' aanhalen. Of de verschillende zuilen. Of de klederdracht etc..
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 16:55
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Gewoon een verzonnen verhaal? Want de ''verhalen'' dat de Jagers jaagde op bijvoorbeeld bizons zijn muurschilderingen in Lascaux.

Daarnaast zijn de Grieken en Romeinen niet begonnen met schrijven. Je kan bijvoorbeeld wel de staatsvorm ''democratie'' aanhalen. Of de verschillende zuilen. Of de klederdracht etc..
Dankje voor je antwoord, en sorry voor de late reactie. Was zo druk met school. Nu moet ik schrijven over wat de tijd van J&B heeft betekend voor Nederland. Ik ben nog zelf opzoek maar als je tips hebt, graag!
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 21:11
Grapig
Grapig is offline
In de tijd van J&B waren er weinig mensen in Nederland, volgens mij was er nauwelijks land of in ieder geval geen land om te leven (moerassen, klimaat, en begroeiing) dus het lijkt me niet dat je er veel over kan vertellen maar ik kan er ook helemaal naast zitten.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 09:55
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
De voornaamste bewoning in Nederland heeft voor het grootste gedeelte van de geschiedenis plaats gevonden op de zandgronden in zuid- en oost-Nederland. Bij historische geografie is mij hier wel een periodisering van meegegeven.

Periodisering van (plaatsing van) Nederzettingen in het zandgebied

Tot 8800vc Verplaatsbare tenten, pastorale economie (bepalende factor is waar de rendieren zijn)
8800vc-4900vc Semi permanente bouwplaatsen (kampen) – neiging tot permanenter vestiging
4900vc-800vc Fase van de zwervende boerderij (slechts enkele jaren, door verarming en opkomst van onkruid) shifting cultivation/ slash and burn
800vc-200 Zwervende boerderijen binnen een akkercomplex (celtic fields, beakkering verschuift binnen de velden)
200-… Verplaatsing over kleiner oppervlak (huiskamp)
…-900 Boerderijen vast (essen/ enken)
900 Kerk krijgt greep op grond en nederzettingen (plaatsvastheid)

Hierbij valt natuurlijk wel als kant notatie te plaatsen dat dit vrij extensieve landbouw was omdat de bodem niet zeer vruchtbaar was, en kunstmest pas in de 20e eeuw opkwam.
Oud 21-06-2010, 17:46
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
kenmerkend voor de romeinen en grieken? dat is natuurlijk filosofie en beelden
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 23:38
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
kijk ook eens naar bijvoorbeeld Terry Jones' Barbarians
Oud 23-06-2010, 22:21
Verwijderd
Citaat:
kenmerkend voor de romeinen en grieken? dat is natuurlijk filosofie en beelden
Filosofie in welke zin?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 12:13
Verwijderd
Jagers en Boeren, was dat niet de tijd van ijsmummie Ötzi? Of was dat later? Die zou je ook kunnen nemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten