Misschien is het hun fout dat die examens verkeerd zijn afgedrukt, en het is natuurlijk lullig dat je 'm nog eens moet maken, maar je kunt het eigenlijk niet maken om de één een (per ongeluk) makkelijkere toets te geven dan de ander. In mijn ogen is het oneerlijker om de één een toets te geven waar de antwoorden lichter afgedrukt staan (als je dat na 'n vraag of 5 door begint te krijgen, kun je er heel veel aan hebben, denk ik zo) en de ander niet, en dan te zeggen 'sorry jongens, kan gebeuren!'. Ik zou me dan zwaar benadeeld voelen als ik een niet-versie 1 had.
Je kunt natuurlijk iedereen de toets overnieuw laten maken, zodat íedereen even zeer benadeeld wordt door een fout van iemand anders, maar dat is alleen maar meer werk. Het is een fout van de school, níet van de leerlingen, dus om nóg meer leerlingen te benadelen (door hun die toets ook nog eens te laten maken) terwijl zij geen eens een foute versie hadden, vind ik niet nodig. Het is en blijft stom dat die fout is gemaakt, maar dat is nu eenmaal gebeurd en jij hebt niet om versie 1 gevraagd, maar dat heeft niemand. Het is gewoon gebeurd, en het enige wat je nog kan doen is die fout zoveel mogelijk herstellen (in dit geval door de mensen met versie 1 de toets opnieuw te laten maken) en ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer gebeurd.
|