Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2010, 15:28
mary1001
mary1001 is offline
Hallo,

op het moment woon ik met mijn dochter van 8 jaar in duitsland. Ik zit eraan te denken om binnen 2 jaar naar nederland terug te keren .

Aangezien ik al 10 jaar van Nederland weg ben is er tussentijds heel veel veranderd.

Mijn dochter gaat nu in duitsland naar de basisschool. Ze heeft van 8 tot 12 uur school en veel vrije tijd om te spelen, voor hobbies, haar huisdier, voor vriendinetjes etc,

Aangezien ze goed op school is, ziet het ernaar uit dat ze naar het 'gymnasium' gaat komen.

Ik vraag nu scholieren in nederland hoe het op het moment op de nederlandse gymnasien is.

Ik heb gelezen dat de lestijden enorm lang zijn. Van 8.25 tot 16 uur en daarna moet men nog huiswerk maken.
Is dat juist? Heeft men dan nog tijd voor hobbies, vrienden etc? Is de druk hoog?

Hier in duitsland zou mijn dochter van 8 tot 14 uur op school moeten zittten.

De nederlandse schooltijden weerhouden me eenigziens om naar nederland terug te keren. Ik ben van mening dat men een leven lang nog tijd heeft om de hele dag te werken en dat men geduurende zijn schooltijd nog van zijn vrije tijd zal genieten.

Ik hoop dat heel veel jeugd me raad kan geven over het huidige VWO beleid.

Alvast bedankt

groetjes

mary
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2010, 15:38
Verwijderd
Leerlingen hebben in Nederland minstens 1040 uur per jaar les, verdeeld over veertig weken. Dat is dus 26 klokuren per week. Hoe dat over de dag is verdeeld, verschilt per school en hangt ook af van welke vakken ze heeft. Ik heb gymnasium gedaan, bij mij op school was een standaard schooldag van 8:15 tot 15:00 met drie kwartier pauze, maar dan waren er ook dagen dat ik pas om 9:00 hoefde te beginnen of al om 14:15 vrij was. Vaak zitten er gaten in het rooster, 'tussenuren', die tellen niet mee voor de lesuren. Die zorgen er wel voor dat je later thuis bent uit school, maar het voordeel is dat je dan alvast je huiswerk kunt maken.
Daarna moet inderdaad nog huiswerk gemaakt worden, de meeste scholieren zijn daar denk ik minder dan een uur per dag mee bezig.

Ik had nog prima tijd voor hobby's en om dingen met vrienden te doen de meeste mensen ervaren geen hoge druk, behalve de mensen die een niveau doen dat ze maar nét aankunnen, want die zijn vaak lang bezig met huiswerk.

Overigens is het enige verschil tussen gymnasium en atheneum, dat je met gymnasium ook Latijn en Grieks leert. Het is allebei VWO en je kunt met allebei naar de universiteit. Dus atheneum is wat dat betreft net zo 'goed'
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 16:48
Em.
Em. is offline
Ik zou er bijna voor naar Duitsland verhuizen, serieus. :')

Dit jaar kwamen waren mijn schooltijden van 8.20 tot 15.10, globaal. Met wat tussenuren (2 à 3), één extra laatste uur en soms het eerste uur vrij. Mijn uren duurde 70 minuten en dan had ik er ongeveer 22-23 per week, dacht ik.

Als ik zo m'n rooster van volgende jaar bekijk is het weer veel drukker. Dan zit ik ondertussen in 5 vwo (atheneum in mijn geval) en begin ik elke dag op 8.20 tot 16.20. Behalve op vrijdag, dan ben ik om 14.00 uit. Verder heb ik 4 tussenuren en vind ik dit - voor mijn begrippen - een ontzettend lang rooster. Het is dat de tussenuren een beetje rot staan ingepland, maar in principe kan ik daarin dus mijn huiswerk maken.

In de onderbouw, op 'n andere school, had ik van 8.30 tot 15.10 les. En één keer tot 15.40. Toen had ik geen tussenuren. Op beide scholen had/heb ik een uur pauze.

Qua huiswerk, ik geloof dat het hier als 'norm' geldt dat je er twee uur per dag mee bezig bent. Ik weet niet hoe het volgend jaar zal gaan, maar ik red dat echt alleen als ik op het laatste moment nog 'n werkstuk in elkaar moet zetten. Over het algemeen doe ik maakwerk op school (en in tussenuren) - leerwerk doe ik deels thuis, maar dat kost niet meer zo heel veel tijd, en mijn daadwerkelijke huiswerk bestaat grotendeels uit het maken van boekverslagen, presentaties en werkstukken. Beetje moeilijk in te schatten hoe lang ik er vorig jaar mee bezig was, maar dat was echt niet lang. Kwartiertje? Halfuurtje? Ik maakte thuis vaak niets, of even snel wat en deed van alles tussendoor. Moet ik wel zeggen dat ik in de les ook doorwerk en tussenuren gebruik om m'n huiswerk te maken. Ik had niet altijd alles af, maar daar maakte niemand een probleem van omdat m'n punten goed waren en ik het altijd later wel in kon halen. Hoewel ik ook het idee heb dat men daar in de bovenbouw minder moeilijk over doet.

Maar inderdaad, de norm hier is 1040 uur, dat geldt als minimum. En het enige verschil tussen atheneum en gymnasium is dat je op 't gymnasium Latijn en Grieks krijgt. Voor de rest is het precies hetzelfde, tenminste, op m'n vorige school kregen we vaak genoeg toetsen waar nog 'gymnasium' boven stond en waren die klassen in de bovenbouw ook gemixt. Dus ik denk dat atheneum ook 'n optie zou zijn, zelf vond ik het zo onnodig om dode talen te leren. Vooral omdat ik al geen talenknobbel heb.

Oh, en elk uur op school is er natuurlijk één teveel.
Maar tot nu toe heb ik het niet ervaren als 'ik heb geen vrije tijd meer' of zoiets. Ik neem eigenlijk aan dat men in Duitsland wel ongeveer scholieren van hetzelfde 'niveau' zou hebben, of leren ze daadwerkelijk veel minder? Want in het eerste geval denk ik dat ze gewoon meer huiswerk zullen hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 19:50
mary1001
mary1001 is offline
Hartelijk dank voor jullie reactie!

Een vraag heb ik nog: hoe groot zijn tegewoordig de vwo klassen?

Bedankt en

groetjes

Mary
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 19:52
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Bij mij op school rond de 30.
Meestal 25-30

Dat geldt dan voor klas 1-3.
Voor 4-6 is de basisklas ook zoiets maar de profielvakken kunnen dan weer heel verschillend zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 20:29
Verwijderd
De klassengrootte is over het algemeen inderdaad 25 tot 30, al helemaal in de eerste 3 klassen. Daarna ging het bij ons over in een algemene vwo afdeling, waarin iedereen zijn eigen rooster had, en dus ook elke klas verschillend was. Ik had lessen met echt, 6 anderen, en lessen met 30 anderen.

Overigens vind ik wel dat als je lang naar school gaat, wat in mijn geval mee viel, dat je gewoon vrij weinig thuis hoeft te doen. Ik deed nooit iets thuis, behalve boekverslagen en werkstukken. En zelfs dat voor een deel gewoon op school.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 20:57
Em.
Em. is offline
Op de basisschool waren we met 24, in de eerste met 28, in de tweede volgens mij weer met 24, derde ook. Dit jaar was m'n - hoe zeg je dat - standaard klas 31, en later 30 mensen, maar dat was dan ook echt het maxium. Bij de andere vakken zat ik bij 15-25 mensen. Ongeveer 25 is wel gemiddeld, 30/31 meestal echt het maximum.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2010, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Hartelijk dank voor jullie reactie!

Een vraag heb ik nog: hoe groot zijn tegewoordig de vwo klassen?

Bedankt en

groetjes

Mary

bij de havo-vwo-gymnasium locatie van mijn school zijn de gymnasium klassen ongeveer 10-15 leerlingen, gewoon omdat het dorp zo klein is en er dus minder mensen naar gymnasium gaan

de vwo klassen zijn ongeveer 20-25
Met citaat reageren
Oud 17-08-2010, 22:37
Stff
Stff is offline
Wat voor de topicstarter misschien handig is om te weten is hoe het 'studiehuis' principe in elkaar steekt, hoe zit het tegenwoordig met de zelfstudie uren en dergelijke op de middelbare school?
Reageren

Regels voor berichten