Ik zou er bijna voor naar Duitsland verhuizen, serieus. :')
Dit jaar kwamen waren mijn schooltijden van 8.20 tot 15.10, globaal. Met wat tussenuren (2 à 3), één extra laatste uur en soms het eerste uur vrij. Mijn uren duurde 70 minuten en dan had ik er ongeveer 22-23 per week, dacht ik.
Als ik zo m'n rooster van volgende jaar bekijk is het weer veel drukker. Dan zit ik ondertussen in 5 vwo (atheneum in mijn geval) en begin ik elke dag op 8.20 tot 16.20. Behalve op vrijdag, dan ben ik om 14.00 uit. Verder heb ik 4 tussenuren en vind ik dit - voor mijn begrippen - een ontzettend lang rooster. Het is dat de tussenuren een beetje rot staan ingepland, maar in principe kan ik daarin dus mijn huiswerk maken.
In de onderbouw, op 'n andere school, had ik van 8.30 tot 15.10 les. En één keer tot 15.40. Toen had ik geen tussenuren. Op beide scholen had/heb ik een uur pauze.
Qua huiswerk, ik geloof dat het hier als 'norm' geldt dat je er twee uur per dag mee bezig bent. Ik weet niet hoe het volgend jaar zal gaan, maar ik red dat echt alleen als ik op het laatste moment nog 'n werkstuk in elkaar moet zetten. Over het algemeen doe ik maakwerk op school (en in tussenuren) - leerwerk doe ik deels thuis, maar dat kost niet meer zo heel veel tijd, en mijn daadwerkelijke huiswerk bestaat grotendeels uit het maken van boekverslagen, presentaties en werkstukken. Beetje moeilijk in te schatten hoe lang ik er vorig jaar mee bezig was, maar dat was echt niet lang. Kwartiertje? Halfuurtje? Ik maakte thuis vaak niets, of even snel wat en deed van alles tussendoor. Moet ik wel zeggen dat ik in de les ook doorwerk en tussenuren gebruik om m'n huiswerk te maken. Ik had niet altijd alles af, maar daar maakte niemand een probleem van omdat m'n punten goed waren en ik het altijd later wel in kon halen. Hoewel ik ook het idee heb dat men daar in de bovenbouw minder moeilijk over doet.
Maar inderdaad, de norm hier is 1040 uur, dat geldt als minimum. En het enige verschil tussen atheneum en gymnasium is dat je op 't gymnasium Latijn en Grieks krijgt. Voor de rest is het precies hetzelfde, tenminste, op m'n vorige school kregen we vaak genoeg toetsen waar nog 'gymnasium' boven stond en waren die klassen in de bovenbouw ook gemixt. Dus ik denk dat atheneum ook 'n optie zou zijn, zelf vond ik het zo onnodig om dode talen te leren. Vooral omdat ik al geen talenknobbel heb.
Oh, en elk uur op school is er natuurlijk één teveel.
Maar tot nu toe heb ik het niet ervaren als 'ik heb geen vrije tijd meer' of zoiets. Ik neem eigenlijk aan dat men in Duitsland wel ongeveer scholieren van hetzelfde 'niveau' zou hebben, of leren ze daadwerkelijk veel minder? Want in het eerste geval denk ik dat ze gewoon meer huiswerk zullen hebben.