Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2002, 19:12
Verwijderd
Het lijkt me sterk dat een mobieltje daadwerkelijk de stem/klank/toon kan herkennen van degene die het inspreekt en op basis daarvan een nummer belt.

Ten eerste omdat zulke software (afaik) nog niet op de PC beschikbaar is, en

Ten tweede omdat je daar volgens mij ontzettend veel rekenkracht voor nodig hebt (die een mobieltje niet heeft).

Zit er dan gewoon iemand mee te luisteren ofzo?

Hoe zit dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2002, 20:07
Koen
Koen is offline
Citaat:
eddie schreef:
Het lijkt me sterk dat een mobieltje daadwerkelijk de stem/klank/toon kan herkennen van degene die het inspreekt en op basis daarvan een nummer belt.
Dat is toch echt hoe 't werkt

Citaat:

Ten eerste omdat zulke software (afaik) nog niet op de PC beschikbaar is, en
Jazeker wel. Neem bijvoorbeeld FreeSpeech, een programma dat een aantal jaren terug vrij redelijk werkte op de Pc.

Citaat:

Ten tweede omdat je daar volgens mij ontzettend veel rekenkracht voor nodig hebt (die een mobieltje niet heeft).
Valt wel mee. Hij hoeft alleen de stem maar te verwerken en 't nummer te bellen. Kan nooit veel rekenkracht kosten

Citaat:

Zit er dan gewoon iemand mee te luisteren ofzo?
Hoe zit dat?
Ja, je GSM dus.

Tis gewoon zo simpel als wat. Al jaren geleden volgens mij werd het geintroduceerd, toen je nog dat reclame filmpje op Tv had van een man met z'n vrouw oid, en ze even die moeder van die vrouw wilden bellen. Hij wilde dus Voicedialing gebruiken, maar had voor 't nummer van dat mens 'ouwe tang' oid ingesproken.

Dat was al zeker 2 á 3 jaar terug, en toen bestond 't al. Zo'n super-techniek is 't dus echt niet
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:

Valt wel mee. Hij hoeft alleen de stem maar te verwerken en 't nummer te bellen. Kan nooit veel rekenkracht kosten
'Alleen maar de stem verwerken'...

jaaaaja. Ik las (wel een hele tijd geleden) ergens (.....) een test met stemherkenningsprogramma's. Nou, die werkten compleet NIET! Veels te traag (teveel rekenwerk).

Dus hoe kan een mobieltje, wat nauwelijks een processor heeft, stemmen zo snel verwerken, en zelfs verschilllende toonhoogtes er uitfilteren binnen enkele seconden????
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 22:51
@pie
@pie is offline
de cpu in een mobiele telefoon kan verschillende toonpieken en de snelheid waarmee die elkaar opvolgen onderscheiden, daarom werkt het inspreken van 2 woorden ook bijna nooit
Oud 07-08-2002, 22:59
Koen
Koen is offline
Citaat:
eddie schreef:

'Alleen maar de stem verwerken'...

jaaaaja. Ik las (wel een hele tijd geleden) ergens (.....) een test met stemherkenningsprogramma's. Nou, die werkten compleet NIET! Veels te traag (teveel rekenwerk).
Ik denk niet dat de processorkracht de bottleneck is bij stemverwerking. Meer de diversiteit aan tonen, hoogte, achtergrondgeluiden, enzovoort.

Citaat:

Dus hoe kan een mobieltje, wat nauwelijks een processor heeft, stemmen zo snel verwerken, en zelfs verschilllende toonhoogtes er uitfilteren binnen enkele seconden????
Omdat je, zoals @pie al zegt, maar 1 woord gebruikt. Dat moet -zelfs voor een GSM CPU- makkelijk te doen zijn. Je spreekt namelijk de namen van te voren al in. Het enige wat ie hoeft te doen is een vergelijking maken tussen het ingesproken woord en de woorden die ie al verzameld heeft. Dat kan nooit veel rekenkracht kosten.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:

Omdat je, zoals @pie al zegt, maar 1 woord gebruikt. Dat moet -zelfs voor een GSM CPU- makkelijk te doen zijn. Je spreekt namelijk de namen van te voren al in.
Zelf heb ik niet zo'n telefoon, maar als je wat inspreekt met een andere intonatie, werkt het dan ook nog?
Citaat:
Koen schreef:

Het enige wat ie hoeft te doen is een vergelijking maken tussen het ingesproken woord en de woorden die ie al verzameld heeft. Dat kan nooit veel rekenkracht kosten.
En hoe doet hij dat dan? Gaat hij de sinusoides vergelijken? Die komen nooit exact overeen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 10:17
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
eddie schreef:

Zelf heb ik niet zo'n telefoon, maar als je wat inspreekt met een andere intonatie, werkt het dan ook nog?

En hoe doet hij dat dan? Gaat hij de sinusoides vergelijken? Die komen nooit exact overeen.
Niemand zegt ook dat het exacte techniek is...
als ik 2 bijna identieke namen in me telefoon pleur dan heeft ie ook wel eens de verkeerde...

maar het verschil tussen "Piet" en "Henk" kan ik echt wel maken...
Oud 08-08-2002, 19:33
Cybernetic Dreams
Cybernetic Dreams is offline
Citaat:
eddie schreef:

t werkt wel goed hoor, heel prettig. je noemt een naam en 9 van de 10x belt je phone na een halve seconde de goede persoon. je moet het een beetje op een monotone, langzame manier uitspreken, maar t is niet moeilijk ofzo, je hoeft er niet bij na te denken. ik gebruik het altijd, gewoon uit gewoonte.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten