Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2002, 12:53
Cat
Cat is offline
Eén op vier doodgeboorten door rokende moeder
Een kwart van de doodgeboorten is te wijten aan het feit dat de moeder tijdens de zwangerschap rookte. Tot die bevinding kwamen Deense onderzoekers van het Universitair Ziekenhuis in Aarhus. De resultaten zijn gepubliceerd in het American Journal of Epidemiology.

De studie toont ook aan dat een baby 20 procent minder kans heeft dood geboren te worden of te overlijden in het eerste levensjaar als de moeder stopt met de sigaret in de eerste fase van de zwangerschap. ,,Het is een zeer belangrijke boodschap voor zwangere vrouwen die denken dat tabak enkel invloed heeft op het geboortegewicht van hun kind. Roken kan levensgevaarlijk zijn voor embryo's en baby's,'' aldus Kirsten Wisborg, die het onderzoek leidde.

De wetenschappers onderzochten van 1989 tot 1996 in de stad Aarhus meer dan 25.000 zwangerschappen, zowel van rokende als van niet-rokende aanstaande moeders. In Denemarken rookt zowat 40 procent van de vrouwen. Jaarlijks zouden daardoor zo'n 150 baby's doodgeboren worden.

url: http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...ossier&art=656

En dan zijn er nog moeders die tijdens heel hun zwangerschap 1 pakje per dag roken.
Wat is julie mening?
Voor de rokende meisjes onder ons: als julie ooit zwanger zijn stoppen julie dan met roken?
Voor de rokende jongens onder ons: als julie vrouw ooit zwanger is stoppen julie dan met roken?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 13:05
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Mja sommige mensen zouden echt beter niet aan kinderen beginnen...Waar ik vaak uitga, loopt er zo een mens rond die 8 maand ofzo zwanger is, en toch maar blijft kettingroken en veel te veel drinken. Grmbl kan ik echt niet tegen, we zijn al vaak genoeg op haar afgestapt van "Ga es naar huis gaan rusten, denk aan je kindje" maar ja het is haar leven (en spijtig genoeg ook dat van haar kind).
Als ik zwanger zou zijn, zou ik compleet stoppen met roken of drinken (logisch), en ik zou van m'n vriend ook vragen om niet meer in m'n buurt te roken. En als het kind eenmaal geboren is, wordt er alleen maar buiten gerookt en nooit in aanwezigheid van de kleine. Ik heb gesproken.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 13:31
rodina
rodina is offline
Ik vind het zo stom als je zwanger bent en je rookt, besef van te voren even wat jeje kind daar mee aan kan doen...

Ik rook, maar wil geen kinderen, probleem opgelost
Oud 11-08-2002, 16:57
Verwijderd
ik zou stoppen, en ik zou mijn vriend vragen ook alleen nog buiten te roken... spijt me zeer, maar de gezondheid van de baby is belangrijker dan de rookgewoonten van de ouders.

ik hoorde vorige maand op 't werk een collega vertellen dat toen zij zwanger was, de dokter zei: "'t is het beste te stoppen met roken, maar als je echt SNAKT naar een sigaret, neem er dan gewoon één, want dat is dan ook weer niet goed voor het kind" (of zoiets)

*blue*
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 18:44
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Cat schreef:
Voor de rokende meisjes onder ons: als julie ooit zwanger zijn stoppen julie dan met roken?
Ja. Als ik ooit gewenst zwanger zou zijn (wat ik betwijfel, want ik denk niet dat ik kinderen wil), dan wil ik zeker wel dat ik goed voor mn kindje zorg.. dus ook niet roken en drinken als ik zwanger ben (en daarna ook niet roken). Das wel ff afkicken, maar ik vind dat je dat gewoon moet doen. N kennisje van mij is ook gestopt met roken toen ze zwanger bleek te zijn en is (helaas) toen het kindje wat ouder was, weer begonnen.

Trouwens.. ik had jouw naam willen hebben op dit forum
Oud 12-08-2002, 20:46
Marilyn
Marilyn is offline
Citaat:
Cat schreef:
Eén op vier doodgeboorten door rokende moeder
Een kwart van de doodgeboorten is te wijten aan het feit dat de moeder tijdens de zwangerschap rookte. Tot die bevinding kwamen Deense onderzoekers van het Universitair Ziekenhuis in Aarhus. De resultaten zijn gepubliceerd in het American Journal of Epidemiology.

De studie toont ook aan dat een baby 20 procent minder kans heeft dood geboren te worden of te overlijden in het eerste levensjaar als de moeder stopt met de sigaret in de eerste fase van de zwangerschap. ,,Het is een zeer belangrijke boodschap voor zwangere vrouwen die denken dat tabak enkel invloed heeft op het geboortegewicht van hun kind. Roken kan levensgevaarlijk zijn voor embryo's en baby's,'' aldus Kirsten Wisborg, die het onderzoek leidde.

De wetenschappers onderzochten van 1989 tot 1996 in de stad Aarhus meer dan 25.000 zwangerschappen, zowel van rokende als van niet-rokende aanstaande moeders. In Denemarken rookt zowat 40 procent van de vrouwen. Jaarlijks zouden daardoor zo'n 150 baby's doodgeboren worden.

url: http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...ossier&art=656

En dan zijn er nog moeders die tijdens heel hun zwangerschap 1 pakje per dag roken.
Wat is julie mening?
Voor de rokende jongens onder ons: als julie vrouw ooit zwanger is stoppen julie dan met roken?

Ik zou absoluut stoppen met roken, dat ben je je kind verschuldigd, anders ben je simpelweg vreselijk onverantwoordelijk. (Roken na de geboorte niet in het bijzijn van het kind is wel okay, vind ik)
Oud 12-08-2002, 20:53
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik rook zelf wel maar als ik zou weten dat ik zwanger was zou ik achter elkaar stoppen!
Oud 13-08-2002, 17:37
Mystique
Mystique is offline
Als ik dan zou roken zou ik zeker weten stoppen en ik zou van mijn partner eisen hetzelfde te zoen. Kan hij het echt niet dan mag hij voortaan buiten zijn peuk oproken maar geen rook in huis!
Gelukkig ben ik al bijna een jaar egstopt en is mijn vriend anti-rook waardoor ik er ook makkelijk vanaf blijf!
Oud 18-08-2002, 08:08
Saartje*
Saartje* is offline
Ik moet niet stoppen met roken... Want ik rook niet

Maar moest men vriendje dan ofzow roken, dan zou ik hem wel vragen om dat uit mijn buurt te doen...
Oud 18-08-2002, 15:49
Kirk22
Kirk22 is offline
elk argument om te stoppen met roken tijdens je zwangerschap kan je ook gebruiken om nu te stoppen.
Roken is sowiezo stom, slecht, stinkend en vaak asociaal.
Oud 18-08-2002, 16:17
Roos
Roos is offline
NAtuurlijk moet je stoppen met roken als je zwanger bent. Niet alleen met roken, ook met drinken en andere slechte eetgewoontes.

Ik vind het ronduit asociaal als je gewoon een pakje per dag blijft doorroken, terwijl je donders goed weet dat het niet goed is voor je kind.

Regels voor berichten