![]() |
|
Eén op vier doodgeboorten door rokende moeder
Een kwart van de doodgeboorten is te wijten aan het feit dat de moeder tijdens de zwangerschap rookte. Tot die bevinding kwamen Deense onderzoekers van het Universitair Ziekenhuis in Aarhus. De resultaten zijn gepubliceerd in het American Journal of Epidemiology. De studie toont ook aan dat een baby 20 procent minder kans heeft dood geboren te worden of te overlijden in het eerste levensjaar als de moeder stopt met de sigaret in de eerste fase van de zwangerschap. ,,Het is een zeer belangrijke boodschap voor zwangere vrouwen die denken dat tabak enkel invloed heeft op het geboortegewicht van hun kind. Roken kan levensgevaarlijk zijn voor embryo's en baby's,'' aldus Kirsten Wisborg, die het onderzoek leidde. De wetenschappers onderzochten van 1989 tot 1996 in de stad Aarhus meer dan 25.000 zwangerschappen, zowel van rokende als van niet-rokende aanstaande moeders. In Denemarken rookt zowat 40 procent van de vrouwen. Jaarlijks zouden daardoor zo'n 150 baby's doodgeboren worden. url: http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...ossier&art=656 En dan zijn er nog moeders die tijdens heel hun zwangerschap 1 pakje per dag roken. Wat is julie mening? Voor de rokende meisjes onder ons: als julie ooit zwanger zijn stoppen julie dan met roken? Voor de rokende jongens onder ons: als julie vrouw ooit zwanger is stoppen julie dan met roken? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zou absoluut stoppen met roken, dat ben je je kind verschuldigd, anders ben je simpelweg vreselijk onverantwoordelijk. (Roken na de geboorte niet in het bijzijn van het kind is wel okay, vind ik)
|
Als ik dan zou roken zou ik zeker weten stoppen en ik zou van mijn partner eisen hetzelfde te zoen. Kan hij het echt niet dan mag hij voortaan buiten zijn peuk oproken maar geen rook in huis!
Gelukkig ben ik al bijna een jaar egstopt en is mijn vriend anti-rook waardoor ik er ook makkelijk vanaf blijf! ![]() ![]()
|
NAtuurlijk moet je stoppen met roken als je zwanger bent. Niet alleen met roken, ook met drinken en andere slechte eetgewoontes.
Ik vind het ronduit asociaal als je gewoon een pakje per dag blijft doorroken, terwijl je donders goed weet dat het niet goed is voor je kind.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De strijd tegen roken (II) hhendrikxx | 450 | 11-06-2007 16:22 | |
Drugs & Alcohol |
Ben jij verslaafd? gewoonmax | 48 | 24-12-2006 19:58 | |
Films, TV & Radio |
::.Big Brother.:: levi's | 501 | 08-10-2005 19:54 | |
Lichaam & Gezondheid |