Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2010, 23:04
Smit
Smit is offline
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om volgend schooljaar op kamers te gaan, omdat het reizen naar de opleiding die ik ga doen waarschijnlijk veel te veel tijd zou kosten. Ik heb een lijstje gemaakt met bedragen die ik ongeveer kwijt denk te zijn, en een lijstje met mijn inkomsten. Ik krijg waarschijnlijk bovenop de basisbeurs ook nog een maximale aanvullende beurs. En verder moet ik alles zelf gaan betalen, zelfs het collegegeld en de studie boeken.

En het lijkt me nuttig om ervaringen te horen van anderen mensen die al ervaring hebben met op kamers wonen, zodat ik weet wat ik eventueel nog aan zou kunnen passen. Alvast bedankt!

Uitgaven:

Huur, inlclusief gas, water en licht: 400
Collegegeld: 130
Boeken: 45
boodschappen: 100
kleding: 25
sport: 30
uitgaan: 30
Telefoon: 20
Totaal: €780

Inkomsten:

Studiefinanciering: 520
Zorgtoeslag: 60
Evt werk: 200
Totaal: 780

En dan vroeg ik me ook nog af waar je allemaal rekening mee moet houden als je op kamers gaat. Wat voor dingen zou ik moeten kopen om goed te kunen leven, en dan denk ik bijvoorbeeld aan spullen voor in de keuken, waar ik zelf niet 1 2 3 rekening mee zou houden.

Groetjes,

Smit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2010, 00:39
AzN
AzN is offline
Is huur (incl. GWL) van 400 euro niet 'n beetje veel? Ik weet natuurlijk niet waar je op kamers gaat, maar ik betaal zelf (in Tilburg) 225 euro per maand. Verder zit je met de bedragen in je begroting wel aardig in de buurt van de realiteit, geloof ik .
Oud 09-05-2010, 00:43
WAT
WAT is offline
Citaat:
zelfs het collegegeld en de studie boeken.
vrij normaal hoor dat je dat zelf moet betalen.

130 euri collegegeld lijkt me iets aan de krappe kant.... ik betaal 200 per maand..... maar ligt aan je instelling....

en boekengeld... denk er om dat je vaak boeken in een keer koopt, dus je kunt wel per maand indelen, het is vaak toch een bedrag dat je in een (of een paar) keer uit geeft. Om daarmee goedkoper uit te zijn kun je het beste tweedehands kopen of delen.... boeken hadden voor mij dit jaar ruim 250 euro moeten kosten en heb nog geen 100 euro uitgegeven....
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 20:47
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Je komt even uit, dus je hebt te weinig inkomen. 1 foutje in je gedachtengang en je bent busted.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 09:40
Morri
Morri is offline
Als je een beetje je best doet en qua grootte niet teveel eist, moet je een goedkopere kamer kunnen vinden (behalve misschien in Amsterdam of Utrecht). Collegeld zou ik ophogen: dat stijgt ieder jaar. Je moet rekenen op iets van 1670 euro volgend jaar geloof ik. Boekengeld verschilt inderdaad per opleiding, kijk naar tweedehands oid. Verder is 100 euro voor boodschappen niet heel veel als je er alles van wilt doen, dus ook schoonmaakmiddelen, shampoo en al dat soort dingen meer. Maar goed, uiteindelijk moet je hier vaak in de praktijk gewoon je weg in vinden. Als je qua inkomsten kunt krijgen wat je begroot hebt, moet je in principe wel rond kunnen komen. Ik kan dat met zo'n 150 euro minder namelijk ook.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 10:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je zegt dat je alles zelf moet betalen, zet wel zorgtoeslag bij inkomen maar de kosten voor je zorgverzekering (en andere verzekeringen overigens ook niet), niet bij uitgaven. Scheelt toch 100 euro in de maand dus wel iets om rekening mee te houden. Verder moet je rekening houden met afvalstoffenheffing en gemeentelijke belastingen wat niet altijd bij de huur in zit en toch 500 euro per jaar is.

Verder heb je ook helemaal geen buffer om te sparen voor dingen die kapot kunnen gaan, vakantie, kadootjes of uitgaven voor bijvoorbeeld OV op momenten dat je OV-kaart niet geldig is. Ik zou zeker nog een post 'overig' opnemen in je begroting van 50 euro ofzo.
Oud 10-05-2010, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Je zegt dat je alles zelf moet betalen, zet wel zorgtoeslag bij inkomen maar de kosten voor je zorgverzekering (en andere verzekeringen overigens ook niet), niet bij uitgaven. Scheelt toch 100 euro in de maand dus wel iets om rekening mee te houden. Verder moet je rekening houden met afvalstoffenheffing en gemeentelijke belastingen wat niet altijd bij de huur in zit en toch 500 euro per jaar is.

Verder heb je ook helemaal geen buffer om te sparen voor dingen die kapot kunnen gaan, vakantie, kadootjes of uitgaven voor bijvoorbeeld OV op momenten dat je OV-kaart niet geldig is. Ik zou zeker nog een post 'overig' opnemen in je begroting van 50 euro ofzo.
Als je op kamers woont zitten afvalstoffenheffing etc gewoon bij de huur in.

Ik denk ook dat 400 euro belachelijk veel is voor een kamer, daar moet je minstens 100 euro vanaf krijgen. En die post overig lijkt me ook een goed idee. Voor een buffer kun je ook denken aan een bijbaantje waarmee je een paar honderd euro extra verdient in de maand
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 11:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Als je op kamers woont zitten afvalstoffenheffing etc gewoon bij de huur in.

Ik denk ook dat 400 euro belachelijk veel is voor een kamer, daar moet je minstens 100 euro vanaf krijgen. En die post overig lijkt me ook een goed idee. Voor een buffer kun je ook denken aan een bijbaantje waarmee je een paar honderd euro extra verdient in de maand
Dat hoeft niet hoor. Ik heb twee verschillende kamers gehad, bij de een zat het in de huur, bij de ander niet (en dat was er ook nadrukkelijk bijgezegd toen ik de kamer huurde dus verder geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden).
Oud 11-05-2010, 18:04
Smit
Smit is offline
Dank voor de reacties.

De verzekeringen had ik inderdaad over het hoofd gezien, inderdaad niet geheel onbelangrijk. Ik ga in Breda studeren dus de kamer moet inderdaad goedkoper kunnen, maar ik had voor het gemak maar even €400 ingevuld omdat het in elk geval niet duurder wordt dan dat.

Daarbij was 200 voor het werk meer een indicatie voor wat ik minimaal zou moeten werken. Ik ben inderdaad van plan om meer te werken en ook nog de post overige toe te voegen.

Nogmaals, bedankt voor de reacties iedereen

Smit
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 09:54
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Hartstikke goed dat je zo'n begroting maakt zeg! Dat zorgt dat je goed bent voorbereid voor dat je op je zelf gaat wonen.
Hoe kom je op 520 euro aan studiefinanciering? Verwacht je maximale aanvullende beurs te krijgen? Of je daar recht op hebt, hangt af van het inkomen van je ouders. De overheid gaat er eigenlijk van uit dat de basisbeurs 1/3 van al je kosten dekt, 1/3 door je ouders (of een aanvullende beurs) en 1/3 door je zelf.

Het Nibud heeft een voorbeeldbegroting gemaakt voor uitwonende studenten. Ik heb jouw lijstje van uitgaven hier even mee vergeleken. Het bedrag aan boodschappen is idd vrij laag. Wij gaan uit van 193 euro per maand aan voeding. Dan heb je daarnaast nog de kosten aan shampoo, tandpasta en schoonmaakartikelen.
Verder zul je inderdaad nog wel eens wat kosten aan vervoer hebben, als je OV niet geldt.

Wil je een keer op vakantie: dan kun je daar natuurlijk mooi je vakantiegeld voor gebruiken. Moet je wel een baantje hebben waar je vakantiegeld in mei apart krijgt uitgekeerd en dat het niet direct verrekend wordt met je salaris. Anders moet je elke keer een bedrag op zij zetten op een keer op vakantie te kunnen.

Op Nibudjong.nl staat ook kort uitgelegd met welke soorten kosten je rekening moet houden: http://www.nibudjong.nl/LAS/APP=SEML...1,0582,000,00/

Misschien ook leuk om naar te kijken: de kosten van verhuizen: http://www.nibud.nl/uitgaven/wonen/verhuizen.html.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 19:53
Lorelei
Lorelei is offline
400 euro voor huur is aan de hoge kant, maar ik merk bijv dat mijn telefoonrekening wel een stuk omhoog is gegaan omdat het nu simpelweg m'n enige telefoon is. Verder moet je altijd rekening houden met tegenvallers. En een keertje op vakantie? Reiskosten moeten sowieso ook nog berekend worden, je zal toch af en toe wel moeten betalen. En je mist nog wat geld voor cadeautjes etc. Daarnaast moet je niet vergeten dat je boeken niet 45 per maand kosten maar bijv 1x in de 2 maanden een groter bedrag. Dus in jouw begroting moet je dan een deel opzij zetten voor het moment dat de boeken gekocht moeten worden. Ik denk dat je al met al te weinig geld zal hebben als je 780 hebt.
Oud 14-05-2010, 14:21
Martiño
Martiño is offline
Het ligt er aan waar je een kamer huurt, hoe groot je kamer is, de ligging van je kamer en hoeveel servicekosten/gwl je hebt of je die 400 euro haalt. Als je bijv. in Den Bosch op zoek bent naar een kamer (waar ik zelf ook op zoek ben), zit je bij een particuliere kamer inclusief gwl etc. al snel tussen 300 en 400 euro (afhankelijk van kamergrootte en ligging).
Oud 17-05-2010, 10:26
Verwijderd
Besef wel dat je waarschijnlijk meer gaat uitgeven aan uitgaan wanneer je studeert!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 11:44
arPos
arPos is offline
Citaat:
Besef wel dat je waarschijnlijk meer gaat uitgeven aan uitgaan wanneer je studeert!
Lijkt me sterk, z'n lijstje gezien zal hij eerder tijd aan het end van z'n geld over hebben.

Hij moet zoals ik toen, alles zelf betalen, ik heb moeten bijlenen en werken om dat te kunnen bekostigen, dat met aanvullende beurs, en krapjes met weinig uitgaan.

dat hij het overweegt zonder bijlenen te doen is ambitieus.
Oud 18-05-2010, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me sterk, z'n lijstje gezien zal hij eerder tijd aan het end van z'n geld over hebben.

Hij moet zoals ik toen, alles zelf betalen, ik heb moeten bijlenen en werken om dat te kunnen bekostigen, dat met aanvullende beurs, en krapjes met weinig uitgaan.

dat hij het overweegt zonder bijlenen te doen is ambitieus.
Ja dat is ook juist het probleem waar ik op doel, dat het niet gaat lukken.

Ik zie meestal dat studenten makkelijker met een groepje een film pakken of op een terras gaan zitten dan scholieren, ook als ze alles zelf betalen. 30 euro per maand is dan wel heel krap, ook als je weinig drinkt. Of je moet elke keer zeggen 'nee ik kan niet want ik heb geen geld' terwijl je vrienden wel dingen gaan doen, maar daar heb je na een halfjaar ook wel genoeg van.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2010, 12:43
Verwijderd
keukenspullen als blikopener etc worden volgens mij vaak vergeten.
net als de standaard dingen die je vantevoren in huis moet hebben als doosje pleisters,schaar plakband pen enzo.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2010, 15:18
Balance
Balance is offline
Wat Daantje ook zegt: ziektekostenverzekering. Ongeveer 100 euro per maand. Maar daarnaast, als je netjes je tandarts bezoekt of af en toe wel naar de dokter gaat, ook het eigen risico. Standaard is volgens mij 150 euro per jaar.

Denk verder aan of er internet + tv bij de huurprijs in zit, anders heb je daar nog kosten aan (mogelijk gedeeld met de medebewoners). Als je nog andere abonnementen hebt lopen (tijdschriften, kranten) moet je die ook optellen, of liever nog: opzeggen

Dan wat je al hebt begroot:
100 euro voor boodschappen (etc.) moet kunnen, ik red dat wel als ik goed op let. Maar dan moet je niet net naast de AH wonen en lui aangelegd zijn.
30 euro voor uitgaan is krap, maar kan wel. Zoals Sarah ook zegt: je geeft gauw meer uit als je op kamers woont en een paar keer per maand een terrasje pakt of gaat stappen.
25 euro voor kleding vind ik krap. Ik zou het zelf nooit redden, om er naast gewone kleding ook een goede winterjas en schoenen van te kopen.
20 euro voor bellen vind ik wel haalbaar, zolang je niet teveel lange flauwekul gesprekken houdt of enorm veel smst/ internet met je mobiel.
30 euro voor sport is misschien wat ruim? Kijk anders welke sport je op het oog hebt en of er studentenkorting is.
Reageren

Regels voor berichten