Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2010, 20:18
Lychee
Lychee is offline
Ik plaats de vraag op dit forum omdat ik een damn computernoob ben en er anders niet uitkom.
So in b4 googleit

&inb4 tl;dr
Ik was rustig boven het internet aan het browsen, terwijl een van de werknemers van onze zaak, op de begane grond, besloot om eens met de stroom te gaan kloten ipv. gewoon de lampen van de zaak uit te doen. Vervolgens viel de stroom op het kantoor uit, waardoor de pc en andere hardware uitviel.
Toen ik na een tijdje de computer weer aandeed leek hij het goed te doen. (De LEDs van de stekkerdozen brandden pas weer op het moment dat ik de aan-knop indrukte.)
Toen, omdat onze werknemer apparently nog steeds met de stroom aan het kloten was, viel de stroom weer uit, tijdens het opstarten.
Na een tijdje deed ik de pc weer aan, (De LEDs van de stekkerdozen brandden pas weer op het moment dat ik de aan-knop indrukte.) maar toen bleef hij plotseling hangen bij een van de beginschermen.
Wat er wordt gegeven;

Overclocking failed.

Press F1 to reconfigure
Press F2 to enter setup

WTF moet ik nu doen, ik wil niks stukmaken en al helemaal geen gegevens kwijtraken.
Er staan allerlei belangrijke gegevens in en een hoop persoonlijke dingen zoals foto's.

Pc is een dualboot met Windows XP en Linux Mint
Ik zat op XP ten tijde van het tragische ongeval.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.
Oud 24-07-2010, 20:25
jacobdb
jacobdb is offline
harde schijven eruit halen. zo raak je teminste geen data kwijt. die in een andere computer steken en dan de data backuppen. voor de rest snap ik niet waarom een computer sowieso overclockmeldingen geeft.
Oud 24-07-2010, 20:30
Lychee
Lychee is offline
Citaat:
harde schijven eruit halen. zo raak je teminste geen data kwijt. die in een andere computer steken en dan de data backuppen. voor de rest snap ik niet waarom een computer sowieso overclockmeldingen geeft.
Wtf? da's al te ingewikkeld voor mij xD
Ik haal de monteur erbij.

Maar wat te doen met
Citaat:
Press F1 to reconfigure
Press F2 to enter setup
??

Moet ik er een van indrukken of kan ik beter de pc eerst uitzetten met de uitknop?
Oud 24-07-2010, 20:37
MiBe
MiBe is offline
Druk op F2, dan kom je in het bios. Vervolgens doe je Load Optimal Defaults. Save and Exit en dan gaat hij opnieuw opstarten, dan moet het verholpen zijn.
Oud 24-07-2010, 20:52
freyk
freyk is offline
Nou, ik neem aan dat hij geen kortsluiting heeft gemaakt, aangezien je ook deze melding krijgt.
Ik zou gewoon op F2 drukken zodat je in de bios komt en daarna sluit de je bios af (+discarding changes).
Oud 24-07-2010, 21:20
MiBe
MiBe is offline
Eerst resetten, anders blijf je dezelfde melding houden.
Oud 24-07-2010, 21:39
Lychee
Lychee is offline
Bedankt, maar had klein foutje gemaakt

Dit staat er:

Enter setup to re-configure ur system

F1 run setup

F2 load default values & continue.

Dus ik moet F1 indrukken...
moet ik dan vervolgens Load Optimal Defaults > Save and Exit>
of
sluit bios af (+discarding changes)?

Ik kan zo geen data kwijtraken?
Oud 24-07-2010, 22:02
MiBe
MiBe is offline
Vergeet wat freyk zei, ik weet dat ik gelijk heb
Inderdaad F1 dus en dan Load Optimal Defailts -> Save and Exit.

Je zal geen data kwijtraken, maak je maar geen zorgen Hij reset dan enkel het BIOS, hij zal niets formatteren.
Oud 25-07-2010, 10:42
rens..
rens.. is offline
Het is onmogelijk om data kwijt te raken want je zit helemaal niet via je harde schijf te werken maar via het moederbord. Je werkt via je schijf als je bij het dualboot gedeelte komt en dus een besturingssysteem start.
Oud 26-07-2010, 03:48
MiBe
MiBe is offline
Helemaal correct, zelfs als je je S-ATA/IDE connector loshaalt kun je nog gewoon in het BIOS dat een chip op je moederbord betreft.
Oud 30-07-2010, 13:01
YouTech
YouTech is offline
overclocking failt komt wel eens voor wanneer er te weinig stroom door de processor loopt waardoor ie dus niet genoeg "voeding" krijgt.. wat resulteert in een uitschakeling en een restart... op zon moment moet je als overclocker of je bios in om te chekken of je vcore voltage nog wat hoger kan (let op alleen als je er verstand van hebt doen!!!!) als je dit zomaar krijgt stel dan simpel in de bios de standaard settings in die zijn altijd in orde.
Reageren

Regels voor berichten