Advertentie | |
|
![]() |
|
Oh die zijn er zeker! Ik ben er één van (en Mephisto van het forum ook). Ik heb net m'n bachelor en ga over een jaar aan een onderzoeksmaster beginnen. Zeker in Utrecht zitten niet heel veel uitgelote geneeskunde-studenten. Wel wat natuurlijk, maar niet meer als er bij biologie o.i.d. zitten. Alleen staat bmw zo bekend omdat het in Amsterdam wél vol zit met uitgelote studenten.
Zeker de helft van de eerstejaars stroomt door naar een onderzoeksmaster (dus blijft in het vakgebied). Van de andere helft valt een deel af (en dan nog meeloten met geneeskunde), een deel maakt de bachelor af en gaat proberen de verkorte geneeskunde-opleiding te doen (summa) en een ander deel gaat onderwijs of management-masters doen. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben zelf ook eigenlijk van plan om naar Utrecht te gaan als ik dit ga studeren want daar is het een loting en zijn er dus minder uitgelootte geneeskunde-studenten. Sowieso wil ik nog eens een meeloopdag doen met een student.
|
Ik heb eerst 2 jaar geneeskunde gedaan en nadat ik ontdekte dat het een veredelde HBO-opleiding is ben ik er mee gestopt en ben ik geswitcht naar BMW.
Ik zie de studie een beetje als relevante biologie. In Utrecht is het interfacultair, met delen biologie, geneeskunde, diergeneeskunde en farmacie. De onderdelen uit die vakgebieden die relevant zijn voor het begrijpen van het wel en wee van het menselijk lichaam komen aan bod, met een ruime keus aan verschillende cursussen die je kan volgen. Het curriculum bevat geloof ik 8 verplichte vakken en daarnaast een aantal majorgebonden verplichte keuzevakken, en 6 vakken vrije keuze (waarbij je in principe ook bijvoorbeeld keltische taal en cultuur kan kiezen). De majorgebonden verplichte keuzevakken zijn vakken als bijvoorbeeld voortgezette celbiologie, neurowetenschappen, pathologie, moleculaire toxicologie en evolutiebiologie (zie studiegids voor meer info). Naar mate je vordert in je studie ga je van echt klassiek les krijgen en opdrachten maken uit een boekje naar zelfstandig jezelf verdiepen in wetenschappelijke literatuur en daar een mening over vormen en dat dan vertalen in een presentatie of een essay. Ook doe je ervaringen op over de verschillende onderdelen van het werkveld; van proefdierkunde tot moleculaire pathologie. Ik weet niet hoe het zit in andere steden, maar hier hebben we een gezellige vereniging en een goede universiteit in een leuke stad. Dikke aanrader dus ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb het het in Leiden gedaan.
In mijn groep zaten heel veel gemotiveerde studenten. De studie is zeer uitdagend en ik heb het als leuk ervaren. Niet gemotiveerde studenten vallen vanzelf af, omdat ze het tempo niet meer kunnen bijbenen. Zelf heb ik de praktische kant van de studie als het leukst ervaren. Aangezien ik mezelf niet als theoretisch onderzoeker zag en de praktijk leuker vond ben ik na mijn bachelor gestopt en op zoek gegaan naar werk. Het is lastig om aan de bak te komen, maar dat is het sowieso voor een starter in deze branche. Ik werk nu parttime in een ziekenhuis (lab-administratie met doorgroei mogelijkheden). Qua inhoud is er natuurlijk veel overlap met Utrecht & Amsterdam en waarschijnlijk ook de andere steden waar het gegeven is, dus ik denk niet dat ik hier verder op in hoef te gaan. Wanneer je de studie trekt en persoonlijke ontwikkeling ook belangrijk vindt zijn er veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Zo is er in Leiden bijvoorbeeld een uitwisselingsprogramma met Zweden, je kunt in de jaarvertegenwoordiging, een honorsprogramma volgen, op kamers gaan in de buurt, verenigingsbestuur doen, gerelateerd werk zoeken, studiegerelateerde congressen bezoeken en noem het maar op. Persoonlijk heb ik toen niet van deze mogelijkheden gebruik gemaakt (behalve congressen bezoeken) omdat de studie zelf al pittig genoeg was, maar de mogelijkheden zijn er dus wel. Zie ook de informatie voor middelbare scholieren: http://www.studereninleiden.nl/studi...wetenschappen/ En dit filmpje geeft ook een erg goed beeld: http://www.studereninleiden.nl/studi...e-eerste-jaar/
||
Citaat:
|
Hoe zit het met de werkgelegenheid trouwens na het behalen van een BMW-diploma/master? Ik hoorde dat het er voor BMW-studenten niet rooskleurig uitziet....
Ik twijfel nog tussen drie studies ( + dat ik niet alleen in zo'n dom laboratorium moet zitten en wachten tot er iets gebeurt onder de microscoop of die gore broedstoof) dus vandaar ![]()
||
Citaat:
Ik kan alleen maar over de bachelor praten, maar ik heb het inderdaad ook als lastig ervaren. Het probleem is niet zozeer dat er geen werkgelegenheid is, die is er genoeg. Gemiddeld heb je zo'n 5 concurrenten (die op gesprek mochten), terwijl bij een standaard administratieve functie dat er veel meer zijn. Het probleem is meer dat er een soort van generatie-kloof is ontstaan, waardoor het heel lastig is om op te starten. Om een idee te geven, de jongste analist waar ik nu werk is tegen de 40. Jonger dan 30 zie je ze zowat niet, ook niet bij andere bedrijven. Dit wordt veroorzaakt doordat het aannemen van een starter altijd een zeker risico met zich meebrengt, hoe goed het verhaal van die starter ook is. En in een branche waar het van levensbelang kan zijn om het risico te beperken ligt het voor de hand om dat risico te vermijden. En de starter kan hierdoor in een vicieuze cirkel komen (waarom komt die maar niet aan de bak?). De economische crisis van nu werkt hierbij helaas ook nog eens als een versterkende factor, ten tijde van (perceived) crisis is men immers nog minder bereid om risico te nemen. En de plannen om te bezuinigen op de zorg en het dreigende massa-ontslag bij Organon zullen ook niet in mijn voordeel gaan werken Er is maar 1 manier om daar doorheen te komen als je niet het geluk van een goed netwerk hebt. En dat is heel veel geduld. Ik werk nu 8 maanden in een ziekenhuis op de lab-administratie. Het werk stelt niet zo heel veel voor, maar zorgt er wel voor dat het bedrijf je leert kennen en dus na enige tijd wil praten over betere mogelijkheden (kunnen we jou eigenlijk niet beter inzetten?) Tevens heb je met een diploma wel aangetoond een zekere potentie te bezitten. Niet iedereen kan die studie zomaar succesvol afronden. Dit kan handig zijn als je besluit iets heel anders te gaan doen. Maar in dat geval zal je met een verhaal moeten komen waarom je je niet gaat vervelen. Hoeft niet natuurlijk, zo ben ik ook wel eens aangenomen op een biotechnologisch bedrijf om software voor pipetteer robots te gaan maken. Helaas matchte het toch niet zo goed, maar de interesse was er dus wel. Ik ga er dus niet omheen draaien. Het is heel erg moeilijk om tussen de "groep" te komen. Maar als dat eenmaal gelukt is, zal je waarschijnlijk nooit lang thuis op de bank hoeven te zitten, want de behoefte aan ervaren personeel is zeer, zeer groot.
Laatst gewijzigd op 07-09-2010 om 12:27. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
@ Dubbel naakt: tussen welke studies twijfel je nog?
Ik heb een jaar biomedische wetenschappen gestudeerd in Leuven (België). Ben er bewust aan begonnen, dus niet omdat ik uitgeloot was voor geneeskunde of gezakt was voor het toelatingsexamen. In België is er voor geneeskunde geen loting maar een toelatingsexamen en als je zakt voor het toelatingsexamen kan je wel biomedische wetenschappen gaan doen en na het eerste jaar daarvan (met een vak extra van geneeskunde wat je erbij kunt doen) + daarna het toelatingsexamen wel haalt dan kan je instromen in het tweede jaar van geneeskunde. Om die reden zitten er in Leuven heel veel uitgelote of gezakte studenten voor geneeskunde, zowel als Nederland als uit België. Maar goed, voor mij was het een bewuste keuze. Ik vond het in België alleen allemaal veel te bassaal en theoretisch. Ook miste ik heel veel wiskunde wat je in Nederland op de middelbare school niet krijgt maar daar wel nodig hebt en wat ik er niet ook nog bij kon doen. Daarom heb ik na het eerste jaar besloten om te stoppen en heb ik getwijfeld om in Nederland biomedische wetenschappen te gaan doen of biologie en medisch laboratoriumonderzoek (= HBO, HLO, hoger laboratorium onderwijs). Ik ben uiteindelijk HLO gaan doen omdat ik graag iets praktisch wilde doen en twijfelde of ik in Nederland het niveau dan wel aan zou kunnen en niet nog een jaar wilde vergooien aan een studie. Ben uiteindelijk blij met die keuze. Heb mezelf leren kennen als iemand die veel liever praktisch bezig is dan theoretisch. Ik zit een beetje tussen beide studies in, in wat ik leuk vind en met het HLO en meer theoretische achtergronden zit ik prima op m'n plek. Ik werk inmiddels alweer bijna twee jaar op de afdeling immunologie van een streekziekenhuis en heb het daar erg naar m'n zin.
|
Dank voor de antwoorden!
Ik wilde graag HBO-bml gaan doen maar besloot toch na het behalen van m'n HAVO (N&G) diploma door te gaan op het VWO. Nu twijfel ik heel erg tussen biomedische wetenschappen, geneeskunde, en nog steeds HBO-bml. HBO-bml lijkt me heel leuk omdat je niet alleen in de boeken zit maar snel je kennis toepast, de universitaire studies lijken me interessant, maar de studielast is een afknapper voor mij. Hartstikke leuk hoor, geneeskunde en BMW, maar ik wil niet non stop met m'n neus in de boeken zitten. Vooral bij Natuurkunde heb ik echt het inzicht van een platgereden slak, waardoor ik denk dat ik het niet zal halen bij BMW. Geneeskunde is wel ietsje anders dan BMW ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Mijn profiel: N&G + wiskunde b1,2 (en muziek). In mijn profiel zat nog gewoon natuurkunde 1, scheikunde 1 en bio 1,2. |
![]() |
||
Citaat:
|
Zonder het gehele topic gelezen te hebben (en mijn excuses voor deze late reply, hopelijk heb je er nog wat aan): als je Biomedische Wetenschappen wilt gaan studeren, zou ik persoonlijk zeker proberen niet op de VU en/of de UvA terecht te komen. Ik vind de VU geweldig en heb er met veel plezier gestudeerd, maar ikzelf wilde ook Geneeskunde en met mij 90% van de overige studenten. Dat maakte dat de collegezaal enorm rommelig was, dat iedereen praatte en veel mensen te weinig gemotiveerd waren. Ik vond het altijd prettig om met mensen samen te werken van wie BMW de eerste keuze was, omdat zij wél gemotiveerd waren en hun zaakjes graag op orde hadden. Op de VU zit je vaak in FG1 en daar heb je een balkon, waar mensen zitten die geluid produceren waar de hele zaal last van heeft.
Ik heb dus met veel plezier aan de VU gestudeerd, want qua mensen was het een hartstikke leuke groep, ik heb me daar echt thuis gevoeld en inhoudelijk vind ik de studie daar ook heel goed, maar als BMW je einddoel is, vrees ik dat je van een koude kermis thuis komt. Verder vind ik het vrij jammer dat Geneeskunde door velen hier als een veredelde HBO-studie wordt gezien, want dat is het mijns inziens geenszins. Het is een compleet andere discussie, daar ben ik me van bewust, maar ik wil er graag toch wat over zeggen. Hoewel ik bij Geneeskunde bepaalde diepgang mis die ik bij BMW wel krijg, betekent dat niet dat Geneeskunde gemakkelijker is. Het einddoel is gewoon anders en dat merk je in de studie, maar als je Geneeskunde gaat studeren moet je ook geen BMW-diepgang verwachten. Die diepgang krijg je op andere wijze. Het is jammer dat sommige mensen denken dat Geneeskunde gemakkelijk is omdat de diepgang niet die van de BMW-manier is, maar dat vind ik te kort door de bocht. Helaas is het voor mij niet mogelijk om beide te studeren, want een combinatie van beide studies had ikzelf ideaal gevonden. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Uitloting Geneeskunde hulpje | 8 | 08-01-2011 21:38 | |
Studeren |
Decentrale selectie Geneeskunde 2009 WR | 240 | 23-08-2009 03:10 | |
Studeren |
Wanneer is het echt te laat om nog geneeskunde te doen? danny23 | 34 | 09-03-2007 08:30 | |
Studeren |
Uitgeloot voor geneeskunde. Wat nu? danny23 | 65 | 21-08-2006 21:58 | |
Studeren |
Loting Psychologie? da leentjuh | 17 | 21-05-2006 14:38 | |
Algemene schoolzaken |
Uitslag loting geneeskunde bekend!? ScatMan.II | 93 | 03-08-2004 16:18 |