Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2010, 00:09
Sanne-1996
Sanne-1996 is offline
hallo allemaal,
ik ben de zus van Sanne (Noa, 17)
en ik heb een probleem
want ik ben soms alleen thuis s'avonds en snacht's
en dan ben ik zo bang
maar dat is dan alleen voor inbrekers
niet voor brand of dat soort dingen
en ik kan dan echt niet slapen
en zelfs gewoon op de bank zitten vind ik eng
omdat ik het gevoel heb dat er buiten mensen rondlopen (in de tuin enz)
op dit moment is de halve buurt ongeveer op vakantie
en ik ben alleen thuis
ik wil heel erg graag over deze angst heen komen
want ik ga komend jaar studeren en op kamers
maar dat wordt een rot tijd als ik hier bang voor blijf
heeft iemand tips voor mij?
of herkent iemand zich hierin?
hopelijk krijg ik snel bericht
alvast bedankt in ieder geval!
Oud 01-08-2010, 16:31
Verwijderd
Ik herken me er wel in. En ik kan je misschien geruststellen, als je op kamers gaat wonen is dat niet zo´n probleem. Tenslotte heb je over het algemeen huisgenoten en zul je weinig alleen thuis zijn. En als je dan toch alleen thuis bent doe je gewoon de deur op slot (bij ons gaat die, in m'n studentenhuis tenminste, normaal niet op slot). Bovendien bedenk ik me dan maar dat er weinig te halen valt in een gemiddeld studentenhuis. En verder kan ik je niet echt helpen want ik ben d'r zelf ook een beetje bang voor. oja, en ik leg m'n mobiel naast me zodat ik iemand kan bellen als d'r een inbreker is Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 21:51
SanneeDuss
SanneeDuss is offline
Heey !

Ik herken me er niet in, maar een tip is misschien als je angst hebt, om alle deuren en ramen te controleren of ze goed dicht zijn/op slot zitten, dit kan geruststellend werken! Ook zou je bijv. met je buren erover kunnen praten en vragen of je hun mag bellen als je het niet fijn vindt dat je alleen bent (ligt er natuurlijk wel aan hoe goed je met je buren op kunt schieten), er over praten kan vaak helpen! Ook kan helpen om bijv. msn aan te laten staan, dit kan een fijn gevoel geven, dat als je iets hoort je gelijk met iemand kunt praten! Ook een telefoon in de buurt houden is handig, dit kan een veilig gevoel geven!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
En je hoeft je er niet voor te schamen hoor, angst is een hele normale emotie, denk maar eens aan mensen die bijv. angst hebben voor spinnen of bijv. honden!

Groetjes SanneeDuss
Met citaat reageren
Oud 04-08-2010, 15:30
Verwijderd
Haai
je neemt me letterlijk de woorden uit de mond.
ik ben ook altijd bang voor inbrekers enz. zelfs overdag als ik alleen thuis ben en ik ben boven of beneden.
bij mij word dit altijd verdubbeld als het daarbij ook nog eens donker is.
ik heb mezelf daarom voor een grote uitdaging gezet. ik ging deze vakantie niet mee op vakantie met mijn ouders, ik sliep dan wel bij familie maar verder was ik de hele dag alleen thuis.
het helpt idd als je zorgt dat je je mobiele telefoon binnen handbereik hebt.
verder loop ik vaak met mp3 in maar dat werkt nadelig, ik denk dan zo van ja stel dat er inbrekers komen, dan hoor ik ze niet aankomen en staan ze dadelijk voor me.
het is daarom belangrijk dat je wel iets van geluid hebt(radio, tv etc)
maar dat je daardoorheen nog wel andere geluiden hoort.
het is ook een optie om zo veel mogelijk contact te hebben met anderen.
heb je bijvoorbeeld moeite met de trap oplopen in het donker als je alleen thuis bent?
bel dan net op dat moment ff een vriend/vriendin.
zorg ook dat je niet net voordat je naar bed gaat het nieuws kijkt ofzo, daar komen vaak van die griezelige onderwerpen bij

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
en als jij nog andere tips hebt hoor ik het graag, ik begrijp je wel, het is echt een kutprobleem(sorry voor 3 letterwoord)

x mij
Met citaat reageren
Oud 04-08-2010, 20:20
Thomas.Matse
Thomas.Matse is offline
ik had hier vroeger ook last van, maar nu gelukkig niet meer. ik heb niet echt tips voor je, maar de tips die hier zijn genoemd helpen je denk ik wel. ik ben er overheen gegroeid (maar misschien ligt het er ook aan dat ik een man ben, die zijn over het algemeen minder bang). ik hoop dat je er wat minder last van zult krijgen!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2010, 22:46
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik heb hier soms nog last van ja, en mijn beste vriendin ook, dus het is in de eerste plaats helemaal niet zo raar.

Mijn beste vriendin zet altijd de tv aan als ze alleen thuis is, anders is het stil/is ze bang dat ze figuren in de weerspiegeling van het glas ziet en als ze het echt niet meer trekt, belt ze haar vriend of mij om gezellig te kletsen (of ze smst/msnt/gaat onlin een spelletje doen).

Ik maak mezelf gek met dingen die ik denk te zien en te horen, tot ik er niet meer tegen kan en dan gewoon overal controleer, zelfs onder mijn bed.
Doe gewoon overal het licht aan en doe elke keer dat je minder bang bent ergens een licht uit (beginnend bij slaapkamers enzo).
Bij ons is de wc aan het einde van de gang, met links de badkamer en het washok en rechts de slaapkamers. Ik zorg als ik alleen ben, ook dat alle deuren potdicht zitten (na even binnen gekeken te hebben), zelfs geen kiertje wil ik dan hebben.
Misschien kan dat bij jou ook helpen?

Dus, mijn advies in het kort:
1. Zet de tv of een muziekje aan.
2. Bel iemand en geef gewoon toe dat je je niet zo op je gemak voelt alleen en of die persoon je even gerust wil stellen door lekker te ouwehoeren.
3. Controleer terwijl je aan het bellen bent alle ramen, deuren en kamers en laat desnoods het licht aan als je de kamer uitgaat. De deuren allemaal dicht doen is ook een optie.
4. Zodra je zeker weet dat er niemand in huis loopt, ga je lekker wat te snacken voor jezelf maken en zoek een leuke bezigheid.

Als je slim bent, kijk je overdag in je tuin, of er plekken zijn waar iemand door zou kunnen komen en als je zo'n plek vindt en je bent er niet gerust op, leg dat een opstakel neer, een opgeklapte tuinstoel ofzo.

Succes!
Oud 04-08-2010, 23:58
Bregje
Bregje is offline
Hoi Noah,
Ik had er vroeger ook wel last van, maar ben er op een gegeven moment vanzelf overheen gegroeid. Ik denk dat je dit gewoon even de tijd moet geven, je bent het gewoon nog niet gewend om lang alleen te zijn, dat kom wel. En zeker in een studentenhuis hoef je je geen zorgen te maken; daar zijn er altijd mensen vlakbij!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2010, 11:09
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ik denk dat je je er juist niet zo op moet focussen. Dus niet alle ramen dichtdoen en alles checken, want daar wordt je alleen maar gek van (stel dat ik iets ben vergeten) en krijg je slapeloze nachten.
Ik heb hier zelf ook last van gehad. Elke keer als me weer zo'n gedachte te binnen schiet, denk ik zo snel mogelijk aan iets anders. Je focus kan heel snel veranderen, het kan van alles zijn. En je gedachten heb je zelf in de hand.
Oud 07-08-2010, 01:38
Sanne-1996
Sanne-1996 is offline
Bedankt voor alle reacties. Ik kan hier zeker wel wat mee, maar ik ga der niet vanuit dat de angst meteen over is. Ik weet niet wat dat is, maar wat Sneeuwzwart zegt klopt wel (dat je er slapeloze nachten van krijgt). Alleen kan ik niet stoppen met controleren. Maar bedankt iig en ik ga nog wel even verder zoeken. Misschien dat ik eens met iemand ga praten ofzo. Nog iets waar ik me heel erg in herken is de reactie van Little Phoebe over die vriendin die dan bang is figuren te gaan zien in de weerspiegeling van de tv. Dat heb ik ook, maar ook met spiegels. Ik ben dan bang dat er ineens iemand achter me staat oid.

Nouja, jullie begrijpen het wel.
Bedankt en blijf vooral reageren ;-)
Oud 07-08-2010, 11:30
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Nog iets waar ik me heel erg in herken is de reactie van Little Phoebe over die vriendin die dan bang is figuren te gaan zien in de weerspiegeling van de tv. Dat heb ik ook, maar ook met spiegels. Ik ben dan bang dat er ineens iemand achter me staat oid.
Dat hadden wij in haar oude huis! Ze had een spiegel in de gang hangen en via die spiegel kon je in haar "kledingkast" kijken (het was een extra kamer, maar superklein) en het was altijd heel donker in dat kamertje hebben we uiteindelijk gewoon een deken overheen gegooid.
Oud 07-08-2010, 23:45
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Het beste is denk ik om eraan te leren wennen om snachts door het huis te lopen. Als iedereen bijvoorbeeld thuis is om in het donker even naar boven en beneden te lopen en andersom. Ga eens in het donker naar het toilet en kleed je om in het donker in je slaapkamer. Verzin maar iets.
Zo wen je aan je eigen huis in de nacht en lijkt het steeds normaler voor je. Hoop dat het werkt!
Oud 08-08-2010, 23:47
Bregje
Bregje is offline
Citaat:
Bedankt voor alle reacties. Ik kan hier zeker wel wat mee, maar ik ga der niet vanuit dat de angst meteen over is. Ik weet niet wat dat is, maar wat Sneeuwzwart zegt klopt wel (dat je er slapeloze nachten van krijgt). Alleen kan ik niet stoppen met controleren. Maar bedankt iig en ik ga nog wel even verder zoeken. Misschien dat ik eens met iemand ga praten ofzo. Nog iets waar ik me heel erg in herken is de reactie van Little Phoebe over die vriendin die dan bang is figuren te gaan zien in de weerspiegeling van de tv. Dat heb ik ook, maar ook met spiegels. Ik ben dan bang dat er ineens iemand achter me staat oid.

Nouja, jullie begrijpen het wel.
Bedankt en blijf vooral reageren ;-)
Ik had het vroeger vooral als ik weer eens enge film had gezien, Candyman ofzo... Focus je er idd vooral niet teveel op en vertrouw op jezelf; wat is nou het ergste dat kan gebeuren???
Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 13:42
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
Mijn beste vriendin zet altijd de tv aan als ze alleen thuis is, anders is het stil/is ze bang dat ze figuren in de weerspiegeling van het glas ziet
Herkenbaar
Met citaat reageren
Oud 18-08-2010, 21:25
Brownies IQ
Brownies IQ is offline
Ik ben eventjes totaal niet bang voor inbraak en bedenk even hoe klein de kans is dat er word ingebroken dus rustig maar.

Laatst gewijzigd op 18-08-2010 om 21:33.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2010, 21:35
Brownies IQ
Brownies IQ is offline
Citaat:
Ik ben eventjes totaal niet bang voor inbraak en bedenk even hoe klein de kans is dat er word ingebroken dus rustig maar.
ja dat ben ik weer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten