Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2010, 15:17
Catch
Catch is offline
Ik heb plusminus 4 jaar werkervaring, en ik begin deze maand met nieuw werk. Ik vind het moeilijk een goede start te maken in dit soort situaties. Ik ben er erg op gebrand alles meteen goed te doen en loop daardoor vaak nogal gestresst rond in de eerste weken op mijn werkplek. Juist dan loopt het allemaal niet zo soepel. Hoe zorgen jullie ervoor dat je zo goed mogelijk presteert in je werk als je de routine nog niet hebt, en hoe zorgen jullie ervoor dat je zo snel mogelijk alles onder de knie hebt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2010, 15:59
Picidae
Picidae is offline
Niet te snel proberen te zijn en goed nadenken voor je iets doet. En goed rondkijken wát er nog moet gebeuren en hoe ervaren mensen dingen aanpakken. Vroeg komen en laat weggaan verminderd bij mij de stress ook.
Wat voor soort werk ga je doen?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 18:04
Rodawa
Rodawa is offline
Wat XandiXy al zegt inderdaad. Het is al belangrijk hoe je begint, dus zorg dat je op tijd bent, dat voorkomt al een hoop stress. Verder goed opletten wat anderen doen en wat ze uitleggen. Als je op het begin wat foutjes maakt is het ook niet zo'n probleem. Dat kan natuurlijk gebeuren, je bent net nieuw. Je hoeft niet bang te zijn dat iets niet lukt.. als je er eenmaal meer handigheid in krijgt gaat alles steeds beter.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 18:44
Catch
Catch is offline
Het gaat me er vooral om dat ik het voor mezelf ook aangenaam kan maken, omdat ik teveel stress over kleine dingen die eventueel mis kunnen gaan. Daardoor kan ik me moeilijk focussen op de dingen die dan wél tellen. Maar ik zal inderdaad goed op anderen letten en dergelijke. Ik ben alleen bang dat ik teveel vragen stel .
Ik heb helaas eerder dit jaar nogal negatieve ervaringen gehad op het werk en ik ben daar al vrij snel wegeggaan. De werksfeer was erg naar. Ik heb nog niet helemaal het vertrouwen dat dat nu wel goed zit, maar ik heb dat zelfs aan kunnen geven bij het solliciteren dus het is allemaal een stuk relaxter daar.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 18:48
Picidae
Picidae is offline
Veel vragen stellen is juist goed, heb je gelijk wat om over te praten met je collega's én maak je een geďnteresseerde en verantwoordelijke indruk. Maar in ieder geval heel veel succes ermee, hopelijk blijkt de sfeer hier wel goed .
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 18:56
Rodawa
Rodawa is offline
Citaat:
Het gaat me er vooral om dat ik het voor mezelf ook aangenaam kan maken, omdat ik teveel stress over kleine dingen die eventueel mis kunnen gaan. Daardoor kan ik me moeilijk focussen op de dingen die dan wél tellen. Maar ik zal inderdaad goed op anderen letten en dergelijke. Ik ben alleen bang dat ik teveel vragen stel .
Ik heb helaas eerder dit jaar nogal negatieve ervaringen gehad op het werk en ik ben daar al vrij snel wegeggaan. De werksfeer was erg naar. Ik heb nog niet helemaal het vertrouwen dat dat nu wel goed zit, maar ik heb dat zelfs aan kunnen geven bij het solliciteren dus het is allemaal een stuk relaxter daar.
Ach, als je bij deze baan ook nare ervaringen krijgt, kun je ook altijd nog opstappen. Het ligt niet aan jou.
Te veel vragen stellen kan trouwens niet. Ze zullen juist blij zijn als je vragen stelt. Stel je ze niet, dan kom je veel minder geinteresseerd over. En over het aangenamer maken voor jezelf: wat ik al eerder zei, het is niet erg als er wat dingen fout gaan op het begin. Dat snappen ze daar ook wel. Je kunt niet alles in 1x weten. Ik heb ook fouten gemaakt bij mijn 1e baantje en op het begin bij mijn huidige baantje. En van fouten kan je leren.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 19:00
Catch
Catch is offline
Ik ga ook eerst maar eens zien hoe het gaat, ik kan nu natuurlijk moeilijk voorspellen hoe het wordt. In elk geval bedankt voor de tips!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 13:36
Adore
Adore is offline
Je kunt het ook een beetje omdraaien. Je trekt de verantwoordelijkheid vanaf dag 1 erg naar je toe, maar moet je dat wel doen?
Natuurlijk moet je gemotiveerd zijn, willen aanpakken en een leergerichte houding hebben. Daar hoort veel vragen stellen ook bij, heel normaal. Toen ik nieuw was op mijn werk heb ik mijn collega een week achterstand bezorgd door mijn vragen. Als jij gewoon je best doet (en inderdaad op tijd komt!) dan mag je best beginnersfouten maken.

Zij horen je ook naar behoren in te werken. Dus: vraag of je de eerste dag/week met iemand mag meekijken en op die manier taken kunt oppakken. Je hoeft niet meteen voor de volle 100% aan de bak. Een goed bedrijf houdt juist rekening met het inwerken van iemand en dat daardoor ook de productie lager ligt.

Wat ik zelf deed klinkt misschien heel laconiek: mezelf vooral niet te druk maken. Je hebt al genoeg spanning en de eerste maand is slopend. Je hebt ook nog helemaal geen vast ritme of routine! Accepteer dat, dan groei je er veel sneller in dan wanneer je je daarover frustreert.
Begrijp je iets niet of word je al alleen gelaten terwijl je het idee hebt dat je dat nog niet aan kunt of wil? Aangeven!

En vooral ook plezier maken. Nieuwe collega's leren kennen, sfeer proeven, het is ook leuk hoor.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 23:08
Catch
Catch is offline
Ik trek altijd alle verantwoordelijkheid erg naar me toe, dat is helaas een valkuil op meerdere gebieden . Maar tijdens sollicitatie heb ik aangegeven goed ingewerkt te willen worden aangezien dat bij mijn vorige baantje niet gebeurde en ik daardoor onzeker werd. Gelukkig werd daarmee ingestemd . Ik wil mezelf juist niet frustreren omdat ik dan inderdaad minder snel gewend raak aan het werk. Bedankt voor de tips in elk geval!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten