Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2010, 16:54
WolterB
WolterB is offline
Iedereen kent het wel, een harde schijf, videokaart of moederbord dat er opeens mee ophoudt. Sommige mensen lijken de dans bijna altijd te ontspringen, terwijl bij een ander de hardware bij bosjes ermee op lijkt te houden.

Ben jij iemand die veel ervaring heeft met kapotte hardware of juist niet, los je de problemen zelf op of laat je iemand anders er naar kijken en in welke mate (op hoeveel hardware) overkomt dit jou?

Wat zijn jouw goede en slechte ervaringen met het terug (laten) sturen van hardware? Deel het hier!
Advertentie
Oud 18-08-2010, 17:01
WolterB
WolterB is offline
Dat ik dit topic start, komt vooral doordat de afgelopen 2 weken 2 harde schijven ermee zijn opgehouden. Eentje viel binnen (2 jaar en 8 maanden oud) en eentje buiten (6 jaar en 5 maanden oud) de garantietermijn.

De eerste is nu terug richting de fabrikant voor een vervangende schijf en de ander heeft toch bijna 6½ jaar prima gefunctioneerd als bootschijf.

Gelukkig is mijn ervaring met het retourneren van schijven dat er nooit echt moeilijk gedaan wordt, wanneer je het zelf regelt. Wanneer je het via een computerzaak doet ben je vaak je hele pc kwijt in plaats van maar één schijf, betaal je onderzoekskosten en kan je vaak te lang wachten tot alles (al dan niet) geregeld is.
Oud 18-08-2010, 18:20
jacobdb
jacobdb is offline
nauwelijks. mijn 8 jaar oude pentium IV houdt het nog steeds zalig vol. 24/7 als servertje. heb alleen de graphische kaart een keer vervangen. ( iets van 3 jaar geleden) en extra RAM toegevoegd omdat de standaard 512mb een beetje karig werd. en als ik falende hardware heb, vervang/repareer ik die normaal zelf.

Laatst gewijzigd op 18-08-2010 om 18:38. Reden: spelling verbeterd
Met citaat reageren
Oud 18-08-2010, 19:02
M@rco
M@rco is offline
Bijna nooit, gelukkig. Jaren geleden een keer een defecte harde schijf gehad maar dat was mijn eigen schuld, had 'm vastgezet met een schroef die daar niet voor was bedoeld (te lang) en die ik toen zo in de printplaat draaide Hij is uiteindelijk wel gewoon vervangen onder garantie (beetje "onethisch" misschien, maar ja ).

Eén keer een moederbord gehad dat er spontaan mee ophield, maar dat is alweer zo'n 7 jaar geleden. En vorig jaar had ik last van falend RAM-geheugen (vertoonde fouten met Memtest, en de computer liep met regelmaat vast ) maar dat was ook snel genoeg opgelost (levenslange garantie van Corsair, defect geheugen opsturen en je krijgt gewoon nieuw geheugen). De RMA service van veel fabrikanten is wat dat betreft inderdaad prima

Laatst gewijzigd op 18-08-2010 om 19:07.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2010, 20:10
YouTech
YouTech is offline
Ik eigenlijk ook zeer zelden... hier binnen het huis alleen 2x een antec voeding + dell voeding die ermee ophielden (waarvan 2x rook uit de kast) .. de laatste keer had de voeding ook mijn GTX275 (toen nog splinternieuw) meegenomen, maar ik kreeg dit gelukkig allemaal vergoed!

Opzich is de RMA procedure bij de meeste fabrikanten wel op orde.. ik hoor helemaal goede verhalen over de XPS support van dell (alles word gratis vervangen zelfs na 2 jaar nog) maar dat terzijde.
Oud 18-08-2010, 22:26
rens..
rens.. is offline
Zelf alleen door eigen schuld, verder niks
Nog nooit RMA hoeven aanvragen gelukkig, maar bij mijn broertje lukt het wel om hardware kapot te krijgen. Soms denk ik wel dat het ook aan de eigenaar kan liggen.....
Oud 19-08-2010, 11:51
Daantjer
Daantjer is offline
Kortsluiting in de pc... god mag weten hoe: voeding dood, processor dood, mobo dood, HD dood, optische drive dood: alles was dood en net 2 dagen na de uiterste garantietermijn.
Heb ik de voeding maar gesloopt en de fan eruit gehaald
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 17:47
gratisiphone4
gratisiphone4 is offline
Ik heb GeIL DDR3 RAM geheugen, nu al 2x heel snel achter elkaar kapot gegaan, terwijl GeIL toch erg goed bekend staat :/
Oud 20-08-2010, 23:33
Warsocket
Warsocket is offline
Niet veel, denk ook dat het ligt aan de kwaliteit die je koopt,
bij mij gat het dus als het stuk gaat meteen stuk (productiefout)

En die heb ik gehad met een voeding. Stekker erin, vonk stink, voeding stuk.

NIeuwe gehaald en geen probleem meer
Oud 21-08-2010, 13:20
ILUsion
ILUsion is offline
Afgelopen paar jaren wat notebookschijven met SMART-fouten (elk jaar eentje omdat mijn notebook te lang en te warm werkte), nooit opgestuurd voor RMA vermits ik elke keer een nieuwe schijf ging halen om toch nog stukken van mijn data op te kunnen zetten en nadien eigenlijk niet meer gedacht heb aan het opsturen. Ook ooit wel eens zo'n schijf uit elkaar gehaald voor een school-opdracht (die was bijgevolg ook niet meer RMA-waardig).

Ook een paar jaar geleden een kapotte voeding (pc net uit garantie), dus ik achter een nieuwe (el cheapo) voeding die aangesloten en daarmee mijn moederbord en voeding opgeblazen. Voeding ben ik gaan ruilen, moederbord was spijtiggenoeg niet te redden.

Een jaar of 2 geleden ook mijn Acer-scherm in garantie gestuurd, ik vermoed dat de voeding het begeven had, weinig problemen mee gehad om hem terug te krijgen.
Oud 21-08-2010, 13:43
jacobdb
jacobdb is offline
ergste probleem wat ik ooit heb gehad was geinfecteerde CMOS chip. (chernobyl virus) maakt je pc gelijk onbruikbaar. dingen zijn nergens te krijgen.
Oud 22-08-2010, 14:31
Verwijderd
Ik heb eigenlijk nooit last van falende hardware come to think of it. Meestal is het óf mijn eigen schuld (powerconnector op een socketless connector nét een pinnetje teveel naar rechts) óf een lullig softwareconflict (Maxtor/ICH8R-controller).
Met citaat reageren
Oud 22-08-2010, 15:34
Verwijderd
Mijn hele laptop heeft op 10 Augustus 2010 het loodje gelegt.. Ik heb die laptop gekocht op 10 Augustus 2009
Hij vind het kennelijk leuk om dood te gaan op zijn verjaardag! Maarja hij is terug naar de fabriek voor 2 weken...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 14:16
Verwijderd
mn laptop is overleden of iig mn videokaart en die bitches van acer willen en kunnen m niet meer maken want hij was al 4 jaar oud. en laatst ging mn g5 kabel kapot maar ik kreeg gelijk een nieuwe.
verder gaat er niet zoveel kapot hier
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 17:17
Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
mn laptop is overleden of iig mn videokaart en die bitches van acer willen en kunnen m niet meer maken want hij was al 4 jaar oud. en laatst ging mn g5 kabel kapot maar ik kreeg gelijk een nieuwe.
verder gaat er niet zoveel kapot hier
gecondoleerd met je laptop
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 11:26
YouTech
YouTech is offline
Citaat:
gecondoleerd met je laptop
tja das lastig... maar een laptop van 4 jaar zal ook niet geweldig meer zijn neem ik aan... toch geeft het ook wel weer een verschil in merk aan... bij logitech krijg je nagenoeg altijd een nieuw item.. bij acer kun je dit vaak schudden (vandaar ook lage prijzen) ze hebben gewoon als strategie bezuinigen op de klantenservice... ik zou het dan wel weten maargoed jij nu vast ook.
Oud 24-08-2010, 12:33
Verwijderd
Bij deze pc was de voeding slecht geworden (viel uit bij zware belasting) maar er zit nu een nieuwe in. Bij de andere is de stekker (op het moederbord) van de voeding gedeeltelijk verbrand.

Oja en het aan/uit-knopje is bij een van de schermen kapot (is een heel gepriegel om 'm aan te doen).
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 12:47
Verwijderd
1 keer in 4 jaar een nieuwe videokaart. Verder loopt mijn bakbeest nog steeds als een geoliede machine
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 10:20
Verwijderd
Citaat:
tja das lastig... maar een laptop van 4 jaar zal ook niet geweldig meer zijn neem ik aan... toch geeft het ook wel weer een verschil in merk aan... bij logitech krijg je nagenoeg altijd een nieuw item.. bij acer kun je dit vaak schudden (vandaar ook lage prijzen) ze hebben gewoon als strategie bezuinigen op de klantenservice... ik zou het dan wel weten maargoed jij nu vast ook.
nou ik kon er nog prima counterstrike source op spelen tot mn kaart begon te garen en hij deed t prima, stond nog wel xp op maar vista vond ik sars... heb m toen voor 1000 euro gekocht (heerlijk dat excuus dat je zoeits voor je studie nodig hebt)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 17:12
TBSpatient
TBSpatient is offline
Telt de xbox360 ook mee?

1e kwam al uit de doos met een slechte laser (spellen liepen vaak vast)
2e deed het 1,5-2 jaar prima, en daarna RROD. Ging stuk op de dag dat GTA4 uitkwam, net na het intro filmpje
3e Deed het 1,5 prima, daarna geen beeld meer (GPU stuk)
4e loopt nu een half jaar zonder fouten

Voor de rest alleen een falende philips CRT monitor gehad (één van de laatste). Net buiten de garantie ging de verticale afbuiging stuk. Klote, want die had een fraai beeld.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten