Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2010, 22:28
AlexanderTGreat
AlexanderTGreat is offline
Hallo iedereen

Gaat over Belgisch recht dus...
Ik heb dus een beleggingsfonds gekocht via mijn bank maar bij gesprek hadden ze dus fout gemaakt en als fonds verlies zou maken is dat dus meer als ze mij verteld hadden. Ze hebben hun fout dus inmiddels toegegeven en mij voorgesteld om eruit te stappen en mijn kosten dan terug te betalen, echter wil ik het fonds houden en ik vond dat als het verlies dus groter is dan als ze mij hadden gezegd, zij dat verlies dus maar voor hun rekening moeten nemen. Nu is mijn vraag dus is er ergens een wettekst die zegt dat verkoper als hij fout maakt in overeenkomst zich dus moeten houden aan nadelige overeenkomst die hij nu is aangegaan? Graag snel antwoord.

Alvast bedankt Alex
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2010, 13:13
hookee
hookee is offline
Citaat:
Hallo iedereen

Gaat over Belgisch recht dus...
Ik heb dus een beleggingsfonds gekocht via mijn bank maar bij gesprek hadden ze dus fout gemaakt en als fonds verlies zou maken is dat dus meer als ze mij verteld hadden. Ze hebben hun fout dus inmiddels toegegeven en mij voorgesteld om eruit te stappen en mijn kosten dan terug te betalen, echter wil ik het fonds houden en ik vond dat als het verlies dus groter is dan als ze mij hadden gezegd, zij dat verlies dus maar voor hun rekening moeten nemen. Nu is mijn vraag dus is er ergens een wettekst die zegt dat verkoper als hij fout maakt in overeenkomst zich dus moeten houden aan nadelige overeenkomst die hij nu is aangegaan? Graag snel antwoord.

Alvast bedankt Alex
Het lijkt me sterk dat er in het contract iets staat dat er niet meer verlies dan xxx kan zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat ze jou een limiet van verlies geven (en de rest dus zelf ophoesten), maar dan moet dat op papier staan en zijn ze eraan gebonden.
Een fout in de overeenkomst? Een overeenkomst is een overeenkomst, daar moet iedereen zich aan houden, ten voordele en ten nadele. Ik stel voor; lees 'm nog eens goed door.
Als jij het fonds (met verlies) wil laten lopen kan dat natuurlijk ook (tenzij in de overeenkomst staat dat het fonds per bepaalde datim afloopt), dan schuift het probleem gewoon op òf corrigeert het verlies zich weer een ietwat.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 15:17
AlexanderTGreat
Ok ik zal even heel uitleggen dan
Het gaan dus om een fonds wat de eurostox 50 volgt, de startwaarde bedraagt 3588 en als het fonds boven 90% van startwaarde gaat dus 3228 dan is er een mooie winst maar als hij dus onder de 3228 eindigt moet ik het volledige verlies nemen. Nu echter had mijn beleggingsadviseur zich vergist en gezegd dat verlies berekent wordt op 3228 echter moet dit op startwaarde 3588 berekend worden hetgeen een verschil van 8-9% zou maken. Dit was mondeling gezegd maar heb hier ook bewijs van in email dat dat me zo gezegd is. De bank heeft zelfs hun fout dus ook toegegeven. In overeenkomst van kopen staat het dus juist maar het werd me fout uitgelegd dus, ben zelf erachter gekomen dat ze het me fout hadden uitgelegd. Wat denkt u hier van?
Alvast Bedankt

Alex
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Ze hebben hun fout dus inmiddels toegegeven en mij voorgesteld om eruit te stappen en mijn kosten dan terug te betalen, echter wil ik het fonds houden en ik vond dat als het verlies dus groter is dan als ze mij hadden gezegd, zij dat verlies dus maar voor hun rekening moeten nemen.
Verkopen (=uitstappen dus) en opnieuw aankopen. Je krijgt dan het verlies terug van je bank zoals je had afgesproken en jij blijft in je fonds en je houdt er nog een kleine winst aan over. (je krijgt hetzelfde aantal aandelen maar dan voor dezelfde prijs)

Op deze manier zijn zij blij en jij blij.

Je kan er wel tegenin gaan, maar banken zijn ratten. Ze zullen er alles aan doen om je te pakken te nemen. En op een rechtzaak zit je denk niet te wachten. Die verlies je tegen een bank meestal.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 20:55
AlexanderTGreat
Citaat:
Verkopen (=uitstappen dus) en opnieuw aankopen. Je krijgt dan het verlies terug van je bank zoals je had afgesproken en jij blijft in je fonds en je houdt er nog een kleine winst aan over. (je krijgt hetzelfde aantal aandelen maar dan voor dezelfde prijs)

Op deze manier zijn zij blij en jij blij.

Je kan er wel tegenin gaan, maar banken zijn ratten. Ze zullen er alles aan doen om je te pakken te nemen. En op een rechtzaak zit je denk niet te wachten. Die verlies je tegen een bank meestal.
Ik snap niet echt wat je zegt, want het heeft geen zin uistappen en alle kosten terug krijgen, en dan opnieuw inkopen dan betaal ik weer instapkosten komt op zelfde neer. Mijn vraag is dus om één of ander wet waar ze zich niet uit kunnen praten en ik mijn gelijk haal.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Ik snap niet echt wat je zegt, want het heeft geen zin uistappen en alle kosten terug krijgen, en dan opnieuw inkopen dan betaal ik weer instapkosten komt op zelfde neer. Mijn vraag is dus om één of ander wet waar ze zich niet uit kunnen praten en ik mijn gelijk haal.
Jij kreeg je verlies van de bank terug; dat heb je zelf gezegd. Dat heeft de bank jou voorgesteld. Moet je alleen opnieuw de instapkosten betalen. Die lijken mij toch niet zo heel veel?

Rekensommetje:

Stel jij bent voor 5000 euro ingestapt en hebt 100 aandelen gekocht van 50 euro. Het is nu nog maar 4500 euro waard; dus 500 euro verloren. Elk aandeel is nu 45 euro waard.

Jij hebt met de bank de schikking getroffen dat je eruit zou stappen en dat hun het verlies zouden betalen. Jij stapt eruit. Jij krijgt 4500 (want dat zijn de aandelen waard) en de bank betaald jou 500 euro 'schadevergoeding'.

Vervolgens stap je (onmiddellijk) opnieuw in. Jij koopt weer 100 aandelen a 45 euro Dit maakt 4500 euro. Nu heb je 500 euro 'gratis' gekregen.

Je kunt deze 500 euro ook gebruiken om nog meer aandelen te kopen. Dan leg je in totaal weer opnieuw 5000 euro in. De aandelen zijn 45 euro per stuk en heb je 111 aandelen.

Wat zal het aan transactiekosten kosten? 2*20 euro maximaal, anders ben je opgelicht. Dus heb je 110 aandelen in plaats van 100.

Als je zoiets niet begrijpt, moet je niet gaan beleggen, kneusie, en je geld lekker op een spaarrekeningetje houden.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 17:02
AlexanderTGreat
Citaat:
Jij kreeg je verlies van de bank terug; dat heb je zelf gezegd. Dat heeft de bank jou voorgesteld. Moet je alleen opnieuw de instapkosten betalen. Die lijken mij toch niet zo heel veel?

Rekensommetje:

Stel jij bent voor 5000 euro ingestapt en hebt 100 aandelen gekocht van 50 euro. Het is nu nog maar 4500 euro waard; dus 500 euro verloren. Elk aandeel is nu 45 euro waard.

Jij hebt met de bank de schikking getroffen dat je eruit zou stappen en dat hun het verlies zouden betalen. Jij stapt eruit. Jij krijgt 4500 (want dat zijn de aandelen waard) en de bank betaald jou 500 euro 'schadevergoeding'.

Vervolgens stap je (onmiddellijk) opnieuw in. Jij koopt weer 100 aandelen a 45 euro Dit maakt 4500 euro. Nu heb je 500 euro 'gratis' gekregen.

Je kunt deze 500 euro ook gebruiken om nog meer aandelen te kopen. Dan leg je in totaal weer opnieuw 5000 euro in. De aandelen zijn 45 euro per stuk en heb je 111 aandelen.

Wat zal het aan transactiekosten kosten? 2*20 euro maximaal, anders ben je opgelicht. Dus heb je 110 aandelen in plaats van 100.

Als je zoiets niet begrijpt, moet je niet gaan beleggen, kneusie, en je geld lekker op een spaarrekeningetje houden.
Haha ik beleg ook op de beurs hoor en heb laatste tijd mooie winst kunnen maken, maar dit gaat dus om beleggingsfonds !! Het gaat om de instapkosten deze bedragen op secundaire markt omdat dit fonds al liep 3,5% op totaal van 3800 euro was het. Ze willen dus mij die instapkosten terugbetalen en als fonds minder waard is als toen ik het kocht heb ik dat als verlies nog eens. Maar toen ik dit fonds kocht hebben ze me gezegd dat als EUROSTOX 50 boven 3229 eindigt heb 36% winst als deze dat echter niet haalt krijg ik de volledige daling wat ze me toen zeiden dat het op referentie van 3229 te berekenen echter kwam ik er zelf achter en dat staat dus wel degelijk in fonds dat dat op 3588 moet berekent worden maar zij maken dus fout bij uitleg en vandaar dat ik dus fonds wil houden aan de voorwaarden die ze mondeling hebben verteld !! Maar ze willen dit dus niet doen, maar ik kan hier nog wel klacht tegen indienen en dat overweeg ik dus !!
Groeten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten