Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2010, 08:28
snoopy
snoopy is offline
N.a.v. dit topic van Freyja vroeg ik me af hoe het zit met offtopic gaan.

Ik ben namelijk van mening dat een zekere mate van offtopic helemaal niet slecht is, zeker niet als dat maar een deel van iemands post is. Ik ga ervan uit dat het grootste gedeelte van de forumbazen het met me eens is, anders zou idd die tag niet bestaan En als ik het goed begrijp is het in delen van het forum wél toegestaan, maar op seksualiteit niet? Of op meerdere subfora?
Dittricht zei iets als dat we moeten kijken op welk subforum we ons bevinden, maar ik zou het dan zelf wel fijn vinden om te weten waar het wel kan en waar niet (en natuurlijk is een bepaald soort offtopic nérgens toegestaan, ik heb het over een zijdelingse opmerking die wél nut heeft).

Sorry voor dit warrige bericht, maar ik snap het gewoon echt niet.
Oud 31-08-2010, 08:36
Verwijderd
Eigenlijk kan het overal behalve op Seks, want Seks verandert blijkbaar heel erg snel in een soort Onzin 2 en dat willen we niet
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 09:29
Verwijderd
Eigenlijk een goede reden om dit topic maar aan te grijpen voor een discussie over het beleid op seksualiteit, want er zijn veel vaste forummers die hier telkens weer tegenaan lopen. Waaronder, ja, ikzelf. Ik heb het al eens bij WolterB aangekaart, toen hij nog bemiddelaar was, maar behalve een instemming dat hij het ook niet vond kunnen en het aan ging kaarten bij M@rco, heb ik daar niets meer van gehoord.

Ik begrijp dat de fb's in kwestie niet willen dat het een tweede onzin wordt, en seksualiteit is een relatief spamgevoelig subforum. Maar in mijn verleden als fb daar is het nooit moeilijk geweest om lichte offtopic opmerkingen te scheiden van posts van mensen die er alleen maar komen om te rotzooien, helemaal als het vaste forumers zijn van wie je de postgeschiedenis wel min of meer kent. Ook op andere spamgevoelige subfora (ik noem een kantine) is dit heel goed vol te houden - en op de kantine wordt véél meer gepost dan op seksualiteit.

Een in mijn ogen bijzonder belangrijke kwestie is in dit geval wanneer er binnen een topic een andere gesprekswending komt, die niet meer helemaal ingaat op de openingspost, maar waar wél serieus over gesproken wordt, die gerelateerd is aan het subforum, en waar mensen enthousiast aan deelnemen. Het laatste jaar wordt dit keer op keer afgekapt, onder het mom van "offtopic, als je er zo graag over wilt praten, open je maar een nieuw topic". De posts worden vervolgens ook doodleuk gewijzigd of verwijderd.

Op deze manier wordt seksualiteit een nóg ongezelliger subforum dan het op het moment al is. Als forumbaas heb je imo de functie van een gespreksleider: je zorgt er voor dat gesprekken netjes verlopen, maar dat houdt wél in dat je die gesprekken op min of meer natuurlijke wijze moet laten verlopen (en ja, dat houdt in dat ze ook andere richtingen in moeten kunnen gaan), anders bloeden ze dood. En dat gebeurt er nu, want elke vorm van natuurlijk gesprek wordt onder het mom van "offtopic! anders wordt het een tweede onzin!" afgekapt. Als een gesprek echt een heel andere richting ingaat, zou je er als forumbaas ook nog voor kunnen kiezen om er een nieuw topic van te maken, maar ook dit gebeurt niet. De posts worden gewoon verwijderd en de forumers in kwestie krijgen de zoveelste waarschuwing, om postgedrag dat nergens anders op het forum problemen veroorzaakt.

Daarnaast lijkt het me belangrijk om hierbij nog even te stellen dat we geen seksuologen zijn, het subforum heeft niet de functie van Lieve Achsa in de Fancy. Het forum hoeft geen mensen op te voeden op seksueel gebied. Dat er in topics alleen maar "nuttige" reacties moeten komen, gaat dan ook nergens over. Je mag geen sarcasme gebruiken, want dat begrijpen mensen niet. Nou en? Als ze het niet begrijpen, reageren ze wel weer, en er komt uiteindelijk heus wel iemand die uitlegt dat het sarcasme is.

Ik ken de argumenten van Dittrich en Pluis , dus ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in de reacties van de rest van het fb-team en Jon (leeft hij nog? Is hij nog god op dit forum?). Misschien dat er wat meer duidelijkheid kan komen met wat het forum an sich nu eigenlijk wil met het subforum seksualiteit, want ik vind het eerlijk gezegd ronduit raar dat het beleid volledig uitgaat van de mening van twee forumbazen (doet duivelaartje eigenlijk ooit iets op seksualiteit? Ik zie haar zelden tot nooit posten), die blijkbaar nooit gecontroleerd of ter orde geroepen worden door de rest van het team - en dat terwijl er volgens mij toch genoeg signalen worden gegeven door forumers die tegen het beleid aanlopen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 09:32
Verwijderd
Ook relevant binnen deze discussie is misschien het topic van N00dles: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1808187
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 09:39
Verwijderd
Als je het beleid op Seks wilt bespreken, kun je daarvoor beter het topic dat daarvoor bestemd is/was gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 09:54
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Er zijn 2 soorten offtopics.

De eerste is de offtopic variant waarbij een onderwerp gerelateerd aan het topic onderwerp wordt besproken. In het geval van Seksualiteit zou dat bijvoorbeeld in een topic van 'Is ie te klein?!11!' besproken kunnen worden wat dan de voorkeuren qua groottes zijn van mensen, eigen ervaringen ermee, etc. Granted, het is niet meer echt helemaal het onderwerp, maar het maakt het wel een stuk actiever en mensen (zeker de wat oudere onder ons die er wat langer zitten en niet om de dag willen vertellen dat het echt allemaal nog wel groeit) kunnen dan ook wat meer reageren op dingen. Deze variant op offtopic zou wat mij betreft best wat meer op alle fora worden getolereerd, omdat het het forum veel interessanter maakt.

Dan is er nog de tweede variant, waarbij mensen elkaar afzeiken, er discussies ontstaan over dingen die compleet irrelevant zijn, spam etc. Dat zijn de posts die je moet willen verwijderen wat mij betreft, omdat die niks toevoegen aan het topic.

Verder heb ik dit al eerder gezegd, maar het offtopic beleid is heel erg wisselvallig en bovendien heel erg onduidelijk. Het is niet duidelijk wanneer posts wel of niet in je banman worden gezet, wanneer je een waarschuwing gaat krijgen en wanneer je wel of niet fout bezig bent. Daarbij lijkt het nogal willekeurig, want er zijn geen duidelijke grenzen etc. En ik vind dat tenzij men consequent bezig is met topics verpesten waarschuwingen voor offtopic posten sowieso nogal nutteloos zijn, maar dat is mijn mening.
Oud 31-08-2010, 10:33
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Als je het beleid op Seks wilt bespreken, kun je daarvoor beter het topic dat daarvoor bestemd is/was gebruiken.
Dat topic is een half jaar oud en wat mij betreft niet echt duidelijk (in ieder geval voor mij nooit geweest) dat dát topic voor een omslag een specifiek omslagpunt voor het bleleid op seks was tot ik er een tijdje terug expliciet naar vroeg.

Over het onderwerp zelf: ik heb zelf ook al een aantal keren aangegeven dat ik me niet kan vinden in het beleid zoals dat nu heerst op Seks en dat het niet bevorderlijk is voor de sfeer in mijn ogen, zowel in privégesprekken als tijdens overleg tussen de forumbazen onderling.

Dat de tweede variant, zoals Dark Phoenix het hierboven noemt, wordt bestraft vind ik helemaal prima aangezien zieken niet hoort en niet werkt.

Maar discussies die een andere wending nemen, maar wél het onderwerp van seks blijven aansnijden moeten wat mij betreft niet tot offtopic gerekend worden. Dat de forumbazen zeggen dat het lid maar een nieuwe discussie moet starten, werkt in mijn ogen ook niet, aangezien de forumbazen juist hiervoor zijn.

Discussies die een andere wending nemen kunnen juist door hen worden afgesplitst wanneer dat echt nodig is, want op zo'n moment loopt de discussie al en heeft niemand er nog zin in om de hele discussie opnieuw te maken of zonder al dit posts in een nieuw topic verder te gaan.

Ook de offtopic-tag (waarvan ik het vreemd vind dat forumbazen niet van het bestaan weten) moet niet worden bestraft, want deze is júist in het leven geroepen om dit soort discussies mét wat offtopic-gepraat toe te staan en zo een subforum levend en gezellig te houden. Misschien is het een idee om daar ook een knopje voor te maken, zodat iedereen weet dat deze tag bestaat.
Oud 31-08-2010, 11:09
snoopy
snoopy is offline
Wauw, hoop reacties meteen al

@ DP: ja, dat zijn dus ook de twee soorten offtopic waar ik het over heb. Heb absoluut geen behoefte aan gespam, maar een post die niet preciés het onderwerp volgt hoeft wat mij betreft niet afgekapt te worden. Weet niet of het merendeel daar zo over denkt?
Oud 31-08-2010, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
Op dit topic is al 153 dagen niet meer gereageerd. De kans is groot dat een nieuwe reactie plaatsen geen nut heeft.

Als je desondanks van mening bent dat jouw reactie iets toevoegt aan de discussie kun je alsnog reageren door terug te gaan naar de vorige pagina en een vinkje te plaatsen in het daartoe bestemde hokje.
Maar prima hoor, als jij het zo graag wil.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Dat topic is een half jaar oud en wat mij betreft niet echt duidelijk (in ieder geval voor mij nooit geweest) dat dát topic voor een omslag een specifiek omslagpunt voor het bleleid op seks was tot ik er een tijdje terug expliciet naar vroeg.
Ik word al langer dan een jaar met enige regelmaat gewaarschuwd en zelfs geband voor het soort posts van het tweede soort offtopic dat Dark Phoenix noemt, dus dat het topic uit maart de reden zou zijn van het beleid zoals het nu is, is gewoon niet waar. Het is hooguit nóg strenger geworden.

Ik vind het zo opvallend dat mijn gedrag op seks continu als offtopic wordt bestempeld en ik daar waarschuwingen voor krijg, terwijl ik op seksualiteit op precies dezelfde manier post als op de andere subfora. Ik heb werkelijk nog nooit waarschuwingen gekregen op enig ander subforum dan seks, en imo zegt dat meer over de forumbazen in kwestie dan over mijn postgedrag.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 11:55
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Ik word al langer dan een jaar met enige regelmaat gewaarschuwd en zelfs geband voor het soort posts van het tweede soort offtopic dat Dark Phoenix noemt, dus dat het topic uit maart de reden zou zijn van het beleid zoals het nu is, is gewoon niet waar. Het is hooguit nóg strenger geworden.

Ik vind het zo opvallend dat mijn gedrag op seks continu als offtopic wordt bestempeld en ik daar waarschuwingen voor krijg, terwijl ik op seksualiteit op precies dezelfde manier post als op de andere subfora. Ik heb werkelijk nog nooit waarschuwingen gekregen op enig ander subforum dan seks, en imo zegt dat meer over de forumbazen in kwestie dan over mijn postgedrag.
je bedoelt de eerste soort

Citaat:
Er zijn 2 soorten offtopics.

De eerste is de offtopic variant waarbij een onderwerp gerelateerd aan het topic onderwerp wordt besproken. [...]

Dan is er nog de tweede variant, waarbij mensen elkaar afzeiken, er discussies ontstaan over dingen die compleet irrelevant zijn, spam etc. [...]
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 11:59
Verwijderd
Oh haha, sorry ja logisch.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 12:03
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:

Offtopic: Je bent een van de weinige oudere Seksualiteitsmensen die nog zinvol en behulpzaam op Seksualiteit post in mijn ogen. De kwaliteit van de posts op Seksualiteit is de laatste tijd best bedroevend.

Edit; ik vind het dus ook een beetje jammer als je dan afgestraft wordt omdat sommige posts semi-offtopic (type 1) zijn.

Verder wat WolterB zegt.
Oud 31-08-2010, 14:15
drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik kom niet vaak op Seks, maar áls ik er kom, ben ik er gauw weer weg vanwege het beleid dat er wordt gevoerd. Een topic heeft bijvoorbeeld drie ontopic posts, en er staat meteen een waarschuwing van een FB die dreigt met bans als er offtopic wordt gegaan. Dan is voor mij de lol er wel weer af...
Oud 31-08-2010, 14:19
Verwijderd
Je kunt ook overdrijven he Er wordt helemaal niet gedreigd met bans. En natuurlijk, jij ziet die 3 ontopic posts, maar de 6 verwijderde offtopic posts zie je niet. Dat is nu juist het hele punt, dáárom staat die waarschuwing daar. Juist zodat men weet dat er al een rits offtopic gedoe is verwijderd en dat het daar gewoon klaar mee is.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 14:22
drukknoopje
drukknoopje is offline
Misschien zou je het dan wat anders moeten verwoorden. Er staat namelijk niet bij dat het topic is opgeschoond, alleen dat je ontopic moet reageren. Als ik de offtopic posts niet heb gezien, kan ik dat ook niet weten.
Oud 31-08-2010, 14:23
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Je kunt ook overdrijven he Er wordt helemaal niet gedreigd met bans. En natuurlijk, jij ziet die 3 ontopic posts, maar de 6 verwijderde offtopic posts zie je niet. Dat is nu juist het hele punt, dáárom staat die waarschuwing daar. Juist zodat men weet dat er al een rits offtopic gedoe is verwijderd en dat het daar gewoon klaar mee is.
Citaat:
Even preventief:
ontopic posten en als je dat niet kunt of wilt, dan post je gewoon niet.
Post nummer 3.

Ik snap je punt wel, maar als je in elk topic leest dat het ontopic moet of er waarschuwingen uitgedeeld gaan worden snap ik wel wat Drukknoopje bedoelt.
Oud 31-08-2010, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Post nummer 3.

Ik snap je punt wel, maar als je in elk topic leest dat het ontopic moet of er waarschuwingen uitgedeeld gaan worden snap ik wel wat Drukknoopje bedoelt.
Ja, pak je meteen een post uit een topic dat wel een heel grote kans had om te ontsporen

Maar goed, ik snap jullie punt en zal voortaan ook even vermelden dat het topic is opgeschoond.

Laatst gewijzigd op 31-08-2010 om 14:32.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 14:48
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Post nummer 3.

Dat was dus precies wat ik bedoelde, maar ik kon het niet meer terugvinden. Thanks, DP.

Verder ben ik het helemaal eens met wat WolterB zegt.

Verder wil ik wel even Dittrich complimenteren voor de manier waarop er met onze kritiek wordt omgegaan.
Oud 31-08-2010, 16:29
Qimm
Qimm is offline
Ook ik heb nu al enkele waarschuwingen gehad voor offtopic gedrag. Goed, ik ben heus niet áltijd even braaf, maar ik loop nooit te rellen of opzettelijk gemeen te doen. Mijn posts daar zijn meestal prima ontopic en wellicht zelfs nuttig. Echter, sommige dingen vragen om een flauwe (zij het grappige) voetnoot. Juist zo'n serieus onderwerp als seks mag wel wat minder beladen. En zijdelingse onderwerpen (zeker wanneer de oorspronkelijke vraag van de TS voldoende beantwoord is) hoe zijn die nou werkelijk offtopic? Heb nu soms de indruk dat wanneer er 1 woord offtopic is het meteen aangepast wordt en 'foei' Nou ik moet zeggen dat dat mijn postzin niet écht bevordert en dat het de sfeer op seks ook negatief beinvloed.
Uhm eigenlijk heb ik niets toe te voegen aan de voorgaande posters, ik ben het er vooral heel erg mee eens.
Oud 01-09-2010, 00:26
Wammus
Wammus is offline
Er is momenteel ook op admin een discussie lopende over het te voeren beleid op seksualiteit (die was er al voordat dit topic geopend werd). Aan de ene kant willen we niet dat seksualiteit ontspoort in een tweede onzin maar aan de andere kant moet het natuurlijk wel leuk blijven om er te posten. Dit is zoals jullie hopelijk begrijpen behoorlijk lastig dus het kan even duren voordat er een goede oplossing is. We zijn er in ieder geval mee bezig en ik ga ervoor zorgen dat de opmerkingen die jullie maken serieus meegenomen worden in de discussie.
Oud 01-09-2010, 08:00
Qimm
Qimm is offline
ik ben blij dat er echt wat gedaan wordt met de feedback Top van jullie
Oud 01-09-2010, 09:11
Verwijderd
Als je zelf goede ideeen hebt kun je die trouwens gewoon kwijt in het topic over seksualiteit, ook hier op bz. Alle commentaar daar nemen we sowieso mee.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 16:07
snoopy
snoopy is offline
Hmmm... Mijn vraag is wel zo'n beetje beantwoord: in principe mág het dus gewoon, offtopic posten, maar er wordt nog even gekeken hoe het op seksualiteit ingevuld wordt en daarvoor is een apart topic?

Van mij mag deze dan wel dicht, ik volg het topic over seks met belangstelling.
Oud 01-09-2010, 20:51
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
ik heb eigenlijk absoluut niks toe te voegen, behalve dan zoals drukknoopje zegt: de lol is er wel zo'n beetje af als je in elk beetje leuk topic om de oren wordt geslagen met posts zoals de hierboven aangehaalde 'even preventief'

en verder:
Citaat:
Juist zo'n serieus onderwerp als seks mag wel wat minder beladen.
hélemaal mee eens
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten