Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2010, 15:41
Maxmale
Maxmale is offline
inschatten is dus een van mijn grootste problemen.
het kan gaan van het inschatten van hoeveel konijntjes er zijn, hoe goed ik ben of hoe ik mezelf gedraag.
mijn vraag was hoe ik deze eigenschap kan verbeteren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2010, 20:30
TBSpatient
TBSpatient is offline
Gewoon oefenen.

Creëer situaties waar je inschattingsvermogen te pas komt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2010, 18:23
Verwijderd
begin met kleine dingen,
bedenk eerst zelf hoe laat zou het zijn?
voordat je op de klok kijkt.
en dan met huiswerk(als je nog op school zit) hoe lang zou ik hierover doen?
en dan aan het einde kijken of je in de buurt zit.
enz.enz. enz.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2010, 23:02
Verwijderd
Ik weet niet zeker, of je dit wel echt kunt leren. Bovendien zijn er dingen die vrijwel niemand goed kan inschatten, zoals tijd en afstand. Er bestaan daarvoor wel wat handige vuistregels en trucjes. Als je een paar minuten redelijk precies wilt bijhouden, moet je een liedje zingen (in je hoofd). Het is makkelijker, om het goede ritme vast te houden dan om seconden te tellen. Je moet natuurlijk wel weten hoe lang het liedje precies duurt.
Afstanden die je loopt kun je ook wel vrij eenvoudig inschatten, één stap is namelijk ongeveer 70 cm. (Het verschilt van persoon tot persoon natuurlijk, je zou jou staplengte een keer kunnen meten).

Als je fietst kun je bijvoorbeeld het aantal bomen langs de weg proberen te schatten. Vervolgens bepaal je de afstand tussen twee bomen (bijvoorbeeld door even op en neer te lopen). Aangezien ze vaak met gelijke afstanden van elkaar geplant zijn, werkt dit vrij precies.

Als je een hoeveelheid of een aantal moet inschatten, kun je het best gebruik maken van vermenigvuldigingen.
Stel, je wilt vlug tellen hoeveel mensen er ongeveer op een foto staan (van vooraf genomen). Je neemt alleen de strook waarin de hoofden zitten. Je telt op één duimdikte het aantal hoofden. Vervolgens vermenigvuldig je dat met het aantal duimen dat de foto breed is.

Wil je je gedrag vaststellen, dan helpt het vaak om jezelf vragen te stellen als ''Hoe zou ik het vinden als iemand anders zich zo (tegen mij) gedroeg?'' of ''Ben ik nu drukker/luidruchtiger dan anderen?''
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten