Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2010, 17:01
studentuser
studentuser is offline
Mensen ik vraag me nog steeds af waarom ik in groep 7-8 geen cito eindtoets mocht maken. Ruim 6 jaar geleden. Paar leerlingen mochten het ook niet maken, zo ja waarom? ik heb groep 8 overgeslagen. Ik kreeg vmbo-basis als advies.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2010, 18:16
xxceline
xxceline is offline
Wat een rare school...
en al helemaal dat je een jaar overslaat en dan naar het vmbo gaat ...
Misschien moet je het op de school zelf vragen?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 18:26
silentbob
silentbob is offline
ik vind het ook vreemd...
bij ons was er wel iemand die bij alles a ging invullen, toen van school ging en naar een schakelklas ging om dan het volgende jaar aan vmbo te beginnen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 21:15
I love stars
I love stars is offline
Was je daarvoor al een paar keer blijven zitten? Zo ja dan zou het een trucje van de school kunnen zijn om een hogere cito gemiddelde te behalen.

Anders zou ik zeggen dat het heel gek is. Met een extra jaartje basisschool had je dan misschien wel een niveautje hoger gekund.
Oud 05-09-2010, 22:17
studentuser
studentuser is offline
Ja, ik werd van 5 groep naar een andere basischool verplaats. Ik had motivatie en gedrag problemen. Ik begon daar weer met groep 5.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 17:14
Verwijderd
bij mij op school zaten er ook 4 mochten groep 8 niet doen, moesten na 7 naar de middelbare, ook vanwege cito score en verpesten excursies, die hadden echt extreme gedragsproblemen en spijbelde altijd op de basisschool,

maar dat zal bij jou ws het geval wel niet zijn
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 21:59
Verwijderd
Weten je ouders dat ook niet? Ik neem toch aan dat de leraren zoiets met je ouders hebben besproken, want groep 8 overslaan is vrij ongewoon, dat gebeurt niet 'zomaar' en zeker niet zonder dat je ouders er van op de hoogte zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 22:42
studentuser
studentuser is offline
Ik zat toen in groep 7-8 dus ik kreeg ook sommige lessen van groep 8, mijn ouders waren al op de hoogte. Ik had meestal motivatie problemen ik was gewoon lui en deed weinig. En als ik toen om uitleg vroeg dachten ze dat ik moeite had met concentratie terwijl ik niet op zat te letten tijdens de les. Daar heb ik nu dikke spijt van, had ik maar ietsjes meer mijn best gedaan en actief geweest, maar ja het is nu gebeurd. Ik ga dit jaar nu mijn best doen om een goed resultaat te halen (hopelijk).
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Ik zat toen in groep 7-8 dus ik kreeg ook sommige lessen van groep 8, mijn ouders waren al op de hoogte. Ik had meestal motivatie problemen ik was gewoon lui en deed weinig. En als ik toen om uitleg vroeg dachten ze dat ik moeite had met concentratie terwijl ik niet op zat te letten tijdens de les. Daar heb ik nu dikke spijt van, had ik maar ietsjes meer mijn best gedaan en actief geweest, maar ja het is nu gebeurd. Ik ga dit jaar nu mijn best doen om een goed resultaat te halen (hopelijk).
Lol iedereen die ik ken (vooral VWO) was lui op de basisschool... Dat komt omdat het te makkelijk is (maak ze dat ook duidelijk bij rapportgesprekken als dat de reden is) ze wouden mij eerst ook naar havo sturen en toen heb ik dat verteld en toen: "tja, ja het wordt daar wel werken maar dan kun je wel naar VWO). Inmiddels zonder echte problemen in V4 terecht gekomen
Met citaat reageren
Oud 10-09-2010, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Mensen ik vraag me nog steeds af waarom ik in groep 7-8 geen cito eindtoets mocht maken. Ruim 6 jaar geleden. Paar leerlingen mochten het ook niet maken, zo ja waarom? ik heb groep 8 overgeslagen. Ik kreeg vmbo-basis als advies.

Zoiets was het bij mij ook, groep 7 gedaan, groep 8 overgeslagen, en dan 'zonder' CITO naar een schakelklas, om vervolgens door te kunnen stromen naar het VMBO.

Laatst gewijzigd op 11-09-2010 om 18:58.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2010, 09:24
studentuser
studentuser is offline
Blij dat er ook iemand is die mij kan begrijpen. Dat zijn gewoon echte vieze streken wat de leraren doen.
Pinees, hoe is dat bij jou gebeurd als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2010, 14:36
Verwijderd
Het zijn geen "vieze streken", maar een gevolg van het falende beleid van de overheid. Enerzijds worden scholen onder druk gezet om hoge CITO-gemiddelden te halen, want ouders kijken daarnaar. Anderzijds worden scholen door de overheid niet verplicht de CITO-toets af te nemen. De scholen kunnen dus makkelijk het gemiddelde opkrikken door zwakke leerlingen niet de toets te laten maken.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2010, 16:05
Hawahaai
Hawahaai is offline
Naast dat falende beleid wat Kazet al noemt, zijn er ook richtlijnen/regels wat betreft de leeftijd van leerlingen op de basisschool. Uit mijn hoofd moet een leerling de basisschool verlaten aan het eind van het schooljaar waarin hij/zij 12 jaar wordt (in het SBO 13 jaar), ongeacht of de leerling groep 8 heeft gedaan of niet. Daarnaast mogen ook kinderen waarvan duidelijk is dat groep 8 te hoog gegrepen is (die naar het praktijkonderwijs zullen gaan), (natuurlijk na overleg met de ouders) na groep 7 de overstap naar het praktijkonderwijs al maken.
Maar deze dingen hebben dus allemaal niets met de cito-eindtoets te maken.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2010, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Blij dat er ook iemand is die mij kan begrijpen. Dat zijn gewoon echte vieze streken wat de leraren doen.
Pinees, hoe is dat bij jou gebeurd als ik vragen mag?
Mij werd er uitgelegd dat ik niet mocht deelnemen aan de CITO omdat ik toen een (lichte) achterstand had in rekenen.

Verder haalde ik gewoon goede cijfers voor mijn overige vakken.

Maar het rare is wel dat ik tijdens de intake gesprek bij de middelbare school te horen kreeg dat ik bij hun eerst een CITO moest afleggen, maar ik zou er geen score voor krijgen...was alleen maar om te kijken of je op het juiste niveau zat.

Achja... het is en blijft een vaag iets.

Als het goed is hebben jou ouders een school verlatingsrapport meegekregen toen je weg ging bij de basisschool, daar zal wel het een en ander in staan.

oh en ik was net 12 jaar
Met citaat reageren
Oud 14-09-2010, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Naast dat falende beleid wat Kazet al noemt, zijn er ook richtlijnen/regels wat betreft de leeftijd van leerlingen op de basisschool. Uit mijn hoofd moet een leerling de basisschool verlaten aan het eind van het schooljaar waarin hij/zij 12 jaar wordt (in het SBO 13 jaar), ongeacht of de leerling groep 8 heeft gedaan of niet. Daarnaast mogen ook kinderen waarvan duidelijk is dat groep 8 te hoog gegrepen is (die naar het praktijkonderwijs zullen gaan), (natuurlijk na overleg met de ouders) na groep 7 de overstap naar het praktijkonderwijs al maken.
Maar deze dingen hebben dus allemaal niets met de cito-eindtoets te maken.
Ik had wel een klasgenoot die 13 werd in groep 8, was geen speciaal onderwijs. Wel een montessorischool. Maar ik ken ook wel iemand die vanwege een verhuizing werd teruggezet in groep 5 op een klassikale school, en die is ook gewoon tot en met groep 8 op de basisschool gebleven.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2010, 17:12
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Sarah: het kan ook 13 en 14 zijn hoor, in mijn functie hoef ik dat soort beleidsmatige zaken niet te weten, daar is iemand anders voor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten