Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2010, 18:09
Verwijderd
hoi,
ik heb een probleem met wiskunde,
als we 7 verschillende formules voor een proefwerk moeten kennen, gebruik ik telkens de verkeerde, ik haal ze allemaal door elkaar.
ik denk dat het komt omdat ik simpelweg geen rijtjes uit mijn hoofd kan leren, of het heeft met autisme te maken, tenminste dat zij een wiskunde docent die wel normaal doet tegenover autisten, iemand tips om wel te weten welke formule ik elke keer moet gebruiken??

x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2010, 18:20
Verwijderd
Misschien kan je de opgave verzinnen die bij een formule hoort? Zo is het makkelijker te onthouden. Het is wel veel leren natuurlijk maar als je daardoor een hoger cijfer haalt is het het toch waard
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 18:27
Verwijderd
Ja, ligt eraan wat voor formules.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 18:28
Verwijderd
Of heel vaak oefenen zodat je het automatisch goed gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 18:42
Verwijderd
Misschien als je zegt welke formules, dat we je beter kunnen helpen.

En misschien helpt het als je de logica van de formules probeert in te zien, als je dat ziet, gaat het waarschijnlijk een stuk beter. Ik begrijp je als je de logica niet ziet, ik denk dat dan vooral heeel vaak oefenen en goede oplossing is.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 21:55
arPos
arPos is offline
GR is god
Oud 14-09-2010, 06:11
Verwijderd
Citaat:
GR is god
Maar die mag je niet altijd gebruiken he. Zeker niet als je in de 2e (?) zit.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2010, 14:14
Verwijderd
Het is handig, aan het begin van de toets alle formules op een apart blaadje te zetten (je kunt vast om een extra blaadje vragen). Zo weet je zeker, dat je er geen over het hoofd ziet.

Verder is het vaak nuttig, aan het begin van elke opdracht al je gegevens op te schrijven. Vervolgens zie je op je formuleblaadje bij welke formule je de minste onbekenden overhoudt. Aangezien je alleen een vaste waarde kunt uitrekenen als er maar één onbekende is, zul je die formule moeten gebruiken.
Als je bij elke formule meerdere onbekende waarden hebt, zul je meerdere formules moeten combineren (mits je niets vergeten hebt).
Met citaat reageren
Oud 14-09-2010, 17:47
xmanon
xmanon is offline
Er zit niets anders op dan te leren bij welk soort sommen je welke formule moet gebruiken. Er zit niks anders op dan te oefenen en oefenen en oefenen en oefenen, dan krijg je vanzelf routine. Ga ook niet 1 dag van tevoren leren voor je proefwerk, als je er niet goed in bent kan je beter 1 of 2 weken hard doorleren, omdat wiskunde nou eenmaal zo'n vak is waar je niet echt voor kunt leren maar voor moet oefenen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 06:20
Verwijderd
Citaat:
Misschien als je zegt welke formules, dat we je beter kunnen helpen.

En misschien helpt het als je de logica van de formules probeert in te zien, als je dat ziet, gaat het waarschijnlijk een stuk beter. Ik begrijp je als je de logica niet ziet, ik denk dat dan vooral heeel vaak oefenen en goede oplossing is.

Succes!
Het gaat niet om bepaalde forumules ofzo, het is gewoon zo dat ik nooit weet welke ik waarbij moet gebruiken, ieder hoofdstuk opnieuw, ik zdit dan altijd met 7/8/9 formules in mn hoofd en weet nooit welke ik dan moet pakken.
maar als ik weer n proefwerk heb zal ik ze hier wel neerzetten

Citaat:
GR is god
wat is gr??
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 07:13
Verwijderd
Je moet gewoon heel veel oefenen. Wiskunde is niet een vak wat je een dag van te voren moet oefenen. Ga een paar weken voor je toets, of een week voor je toets, een diagnostische toets maken of andere opgaves. Blijf oefenen dan krijg je het echt wel vanzelf onder de knie.

GR is een grafische rekenmachine en die mag je nog niet gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 15:25
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Citaat:
Je moet gewoon heel veel oefenen. Wiskunde is niet een vak wat je een dag van te voren moet oefenen. Ga een paar weken voor je toets, of een week voor je toets, een diagnostische toets maken of andere opgaves. Blijf oefenen dan krijg je het echt wel vanzelf onder de knie.

GR is een grafische rekenmachine en die mag je nog niet gebruiken.
Waarom zou dat niet mogen? Ik heb in de onderbouw ook altijd de oude GR van me broer gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou dat niet mogen? Ik heb in de onderbouw ook altijd de oude GR van me broer gebruikt.
Hmm ik weet dat wij dat niet mochten. Er mocht maar 1 rekenmachine gebruikt worden. Als je die rekenmachine niet had dan moest je in de studieruimte een rekenmachine gaan lenen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2010, 06:17
Verwijderd
hhmmmm maar wat is dan het verschil met een normale en een grafische rekenmachine?
want ik zit nu in 3vmbo, en gezien mijn autisme valt er denk ik nog best mee te onderhandelen met leraren.
volgens mijn vorige wiskunde docente, zou het wel met autisme te maken kunnen hebben.
dus wat dat betreft.
als het met een andere rekenmachine opgelost zou zijn?
waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2010, 06:58
Verwijderd
Bij een GR kan je de formules in je rekenmachine zetten.
Dat zou je dan moeten overleggen met je wiskunde docent Bij ons mag het in ieder geval niet.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2010, 07:01
Verwijderd
In een grafische rekenmachine kan je digitale spiekbriefjes zetten. Dat is niets meer en niets minder dan fraude.

Voorzover ik weet heeft wiskunde niets met autisme te maken, maar dat kan per vorm verschillen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2010, 07:03
Verwijderd
Citaat:
In een grafische rekenmachine kan je digitale spiekbriefjes zetten. Dat is niets meer en niets minder dan fraude.
Ja inderdaad daarom denk ik ook dat het niet mag.
Je kan toch ook eerst proberen wat hierboven allemaal staat? In plaats van gelijk een grafische rekenmachine te gebruiken terwijl je andere klasgenoten die formules ook gewoon moeten leren?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 09:58
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat is waar, gelukkig was het ook maar half serieus, alhoewel voor sommige vakken krijgen wij hele programma's en formulebladen voor in de GR.

anyway, ik zou niet goed weten hoe je formules makkelijk kan onthouden, envoudige dingen kan je soms nog wel in een ezelsbruggetje vertalen, maar de rest is gewoon een kwestie van weten hoe je het stap voor stap moet toepassen; zoals met alles in wiskunde, dan is de formule uiteindelijk het (logische) resultaat van de eerdere stappen.
Oud 18-09-2010, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Bij het eindexamen mag je optimaal gebruik maken van je rekenmachine. Het is dus gewoon toegestaan, formules erin te zetten, of zelfs hele programma's die het uitrekenen. Je moet alleen wel de berekening opschrijven.

Om een formule goed te kunnen onthouden, moet je goed het verband zien tussen verschillende variabelen. Ga dus ook gewoon een keertje ermee klooien, wat gebeurt er als ik die of die variabele groter maak?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2010, 15:14
Verwijderd
Citaat:
Bij het eindexamen mag je optimaal gebruik maken van je rekenmachine. Het is dus gewoon toegestaan, formules erin te zetten, of zelfs hele programma's die het uitrekenen. Je moet alleen wel de berekening opschrijven.

Om een formule goed te kunnen onthouden, moet je goed het verband zien tussen verschillende variabelen. Ga dus ook gewoon een keertje ermee klooien, wat gebeurt er als ik die of die variabele groter maak?
geld dat ook voor een vmbo examen?
aangezien bij ons de meeste de casio fx 82 ms moeten gebruiken

heb btw maandag proefwerk, zal zsm de bladzijdes met theorie ff hier neerzetten, mss dat er dan iemand is die ff kan helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten