Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
ha Fosca,
[QUOTE=Fosca;29187748]Hallo, Ik heb een paar vragen met betrekking tot mijn bijbaantje in de horeca. Er zijn een paar dingen daar op zo'n manier geregeld dat ik me afvraag of het wel wettelijk is. Ik heb in de horeca CAO gekeken maar in hoeverre is die van toepassing op mij? Ik heb een oproepcontract en werk tussen de 15 en de 25 uur per week. ik heb een te gekke ![]() mij heeft het me openstaande vragen goed kunnen beantwoorden ik hoop dat je er wat aan hebt, groetjes joost. |
![]() |
|
Ik heb in ook in de horeca gewerkt. Het was mijn eerste baantje, toen was ik 18, toen begon ik ook met minimumloon. Als afwasser kreeg ik echter wel gratis te eten. De bediening moest er wel voor betalen. Maar die kregen dan ook fooi. Het is maar net hoe het geregeld is.
Het blijkt dat het loont als je langer bij een bedrijf werkt. Toen ik er een tijd werkte kreeg ik opslag, en later werd ik ook 'hoofdafwasser', toen moest ik de roosters maken voor alle afwassers. Toen werd het ruim 7 euro, en gewoon nog (erg goed) eten. (Vlak daarna kreeg ik een baantje aangeboden bij een verzekeringsbedrijf wat 8,50 euro per uur oplevert + vakantie/toeslag, dus na de vakantie ging ik weg). Punt is dat je eerst maar eens moet bewijzen dat jij meer dan het minimum loon verdient, zeker in de horeca werkt dat vaak zo. Als je laat zien hard te willen werken, op tijd komt, voor mensen klaar staat etc, dan ben je een meerwaarde, je wordt onmisbaar. Je moet er wel zelf om vragen, maar niet meteen. Doe dit na bijvoorbeeld een half jaar, als je denkt dat het goed gaat. Vraag dan meteen ietsje meer dan je eigenlijk wil, maar dreig natuurlijk niet met weggaan. Handig! --> Dit vind ik wel nuttige info over alles wat met baantjes te maken heeft, ook over loononderhandelingen. Verder moet je de horeca CAO niet op alle punten te serieus nemen. Roosters zijn bijna nooit zo ver van te voren bekend, bij de bediening bij mij was dat ook niet zo. Iets eerder dan de zondag ervoor zou wel mogen, maar overleg hierover met je baas wat de mogelijkheden zijn. Het is belangrijk dat er voor jou een prettige werkomgeving wordt gecreëerd, iedereen heeft hier weer een andere mening over. Wat betreft je koude eten: je kunt op rustige dagen ook de koks even lief aankijken of ze iets voor je in een pannetje doen wat je zelf meebrengt, of gewoon vier euro betalen. Goed eten is wel belangrijk natuurlijk.
|
![]() |
Tja wat moet je er van zeggen ik snap zelf ook echt geen kont van die horeca cao. Als ze een horeca vacature plaatsen staat er altijd bij: volgens de horeca cao. Nou ze kenne beter zeggen: we gaan je iets aanbieden wat we zelf ook niet helemaal snappen. Je moest eens weten hoeveel collega's van mij het allemaal wel geloven. Die cao's worden alleen maar gemaakt zodat ze je op kunnen lichten.
Laatst gewijzigd op 15-05-2009 om 13:45. |
![]() |
|
Is dat oplichten door een CAO?
Lijkt me juist oplichten ondanks het CAO. Oplichten vind ik sowieso het foute woord. Zij houden zich niet aan de regels, maar tegelijkertijd werk je daar als werknemer net zo hard aan mee. Dus om dat nou oplichten te noemen. Maar het is juist niet dankzij de CAO.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Horeca CAO - minimumloon? Fosca | 14 | 10-02-2009 13:03 | |
Drugs & Alcohol |
Testje! Voor rokers C-Cee | 16 | 20-05-2008 08:09 |