Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2010, 18:34
Knovlook
Knovlook is offline
Hey vraagje, kan je 1 retour treinkaartje 2x gebruiken ?

Dus bijv.

Je gaat van Amsterdam Sloterdijk naar Amsterdam Duivendrecht en weer terug
en later op de dag nog een keer dezelfde reis. Kan je dan t zelfde kaartje gebruiken

Bye
Oud 18-09-2010, 18:34
Verwijderd
Als je kaartje de eerste keer niet geknipt wordt kan je dat doen. Het mag niet maar er is geen enkele manier waarop ze dat kunnen controleren.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:40
Verwijderd
Ik vind dat dat mag. Je hebt een kaartje voor die dag, dus vind ik dat je hem ook die dag onbeperkt mag gebruiken. De NS denkt daar wellicht anders over, maar screw them.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:42
Verwijderd
Dus je bent voor zwartrijden en diefstal?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:43
Verwijderd
ik moet soms ook 2 keer heen en weer met de trein naar hetzelfde station, gebruik dan ook altijd m'n kaartje 2 keer, mits die niet geknipt is.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Hell yeah, alles om de NS te pesten

Twee keer eenzelfde kaartje moeten kopen op 1 dag, dat is pas diefstal.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:52
Verwijderd
Nou, ik heb het ook wel eens gedaan, maar de opmerking dat je een kaartje voor die dag onbeperkt mag gebruiken gaat natuurlijk niet op.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:52
Verwijderd
Citaat:
diefstal ;x
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik heb het ook wel eens gedaan, maar de opmerking dat je een kaartje voor die dag onbeperkt mag gebruiken gaat natuurlijk niet op.
Hoezo, het is een 'geldig vervoersbewijs' dus dan telt het, imo.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:53
Verwijderd
Citaat:
diefstal ;x
Daar moest nog dus tussen ;(
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Het is geen geldig vervoersbewijs, maar wordt als geldig vervoersbewijs gezien
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Je betaalt om eenmalig vervoerd te worden.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:55
arPos
arPos is offline
Citaat:
Geldigheid Dagretour
Het Dagretour is gedurende één dag geldig. Dat betekent dat u zowel de heenreis als de terugreis op dezelfde datum moet afleggen. Het Dagretour is overigens geldig van 00.00 uur op de datum die erop vermeld staat tot de volgende ochtend 04.00 uur.

Geldigheidsduur van uw treinkaartje
De meeste treinkaartjes zijn één dag geldig. Ze zijn geldig op de datum die erop vermeld staat, tot uiterlijk de volgende ochtend 4.00 uur. Op elk tussengelegen station mag u uitstappen. U kunt uw kaartje tot een maand van tevoren kopen. Ook kunt u een kaartje zonder datum kopen. Dat stempelt u op de dag van vertrek af in een stempelautomaat op het station van vertrek.
Staat niets over nogmaals hetzelfde traject reizen, sterker ik zou neigen dat het wel mag, je hebt namelijk een dagkaartje voor traject A-B, hoevaak je A-B of B-A aflegd is niet afgesproken.
zelfs als het kaartje gestempeld is zou hij volgens de voorwaarden gedurende die hele dag op dat traject geldig zijn.

in de bus mag ik met m'n zones ook gewoon blijven zitten gedurende het hele rondje, alleen daar zijn het meestal uurkaartjes.

maargoed OV-chipkaart dus dan is het afgelopen met dat soort dingen.
Oud 18-09-2010, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Daar moest nog dus tussen ;(
Dan nog is het een stichting Breinuitspraak
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:56
arPos
arPos is offline
Citaat:
Je betaalt om eenmalig vervoerd te worden.
heb je een referentie waar dat staat?
Oud 18-09-2010, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Staat niets over nogmaals hetzelfde traject reizen, sterker ik zou neigen dat het wel mag, je hebt namelijk een dagkaartje voor traject A-B, hoevaak je A-B of B-A aflegd is niet afgesproken.
zelfs als het kaartje gestempeld is zou hij volgens de voorwaarden gedurende die hele dag op dat traject geldig zijn.

in de bus mag ik met m'n zones ook gewoon blijven zitten gedurende het hele rondje, alleen daar zijn het meestal uurkaartjes.

maargoed OV-chipkaart dus dan is het afgelopen met dat soort dingen.
Moet dat er letterlijk staan dan? "Geen huisdieren in de droger!"
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
heb je een referentie waar dat staat?
Nee, maar zullen we het morgen proberen? Koop jij gewoon een retour van a naar b en dan ga je de hele dag heen en weer met hetzelfde kaartje. Kijken wat er gebeurt.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Dan nog is het een stichting Breinuitspraak
Onvergelijkbaar.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 18:59
arPos
arPos is offline
Citaat:
Nou ik zou er nog welleens een langslepend juridisch conflict over kunnen hebben, immers als jij beweert dat het gaat om éénmalig vervoert te worden, en ik beweer dat het een kaartje is voor een traject A-B gedurende 1 dag wie heeft dan gelijk.

volgens de voorwaarden ik, want zo staat het omschreven, tewijl er nergens staat dat het om éénmaal vervoeren gaat.

anders kan je net zo goed zelf afstempelen voor je instapt, ongeacht of je een datum of datumloos kaartje hebt.
Oud 18-09-2010, 19:00
Missy
Missy is offline
Dit is meer iets voor Verkeer en Vervoer.
Verwijderd
Citaat:
Nee, maar zullen we het morgen proberen? Koop jij gewoon een retour van a naar b en dan ga je de hele dag heen en weer met hetzelfde kaartje. Kijken wat er gebeurt.
Dan komt er een conducteur die zegt wat jij zegt, en dan vraag je:"heeft u een referentie?"
Met citaat reageren
Verwijderd
Goed ik lees de AVR wel even door.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Reist u op één dag heen én terug op hetzelfde traject, dan koopt u een Dagretour.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
Onvergelijkbaar.
Bij een treinkaartje moet je exact afbakenen wat wel en niet kan met directe betrekking tot de geldigheid van het treinkaartje. Staat er niks over dubbel gebruik, dan mag dat dus gewoon. Simpel.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Bij een treinkaartje moet je exact afbakenen wat wel en niet kan met directe betrekking tot de geldigheid van het treinkaartje. Staat er niks over dubbel gebruik, dan mag dat dus gewoon. Simpel.
Dus volgens jou mag ik ook met een ENKELE reis meerdere keren A-B rijden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2010, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Nou ik zou er nog welleens een langslepend juridisch conflict over kunnen hebben, immers als jij beweert dat het gaat om éénmalig vervoert te worden, en ik beweer dat het een kaartje is voor een traject A-B gedurende 1 dag wie heeft dan gelijk.

volgens de voorwaarden ik, want zo staat het omschreven, tewijl er nergens staat dat het om éénmaal vervoeren gaat.
Natuurlijk wel, anders zou het hek van de dam zijn en een vreemd precedent scheppen. Je zou dan kunnen zeggen 'maar hij mag vijf keer per dag heen en weer en ik moet het vijfvoudige betalen omdat ik maar een keer per dag heen en weer hoef' bij de rechter.

Citaat:
anders kan je net zo goed zelf afstempelen voor je instapt, ongeacht of je een datum of datumloos kaartje hebt.
Zou je willen toelichten wat je hier in godsnaam mee bedoelt want het hangt als los zand aan elkaar.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Goed, maar je snapt dus wel dat een NS-jaarkaart dan evenveel gaat kosten als nu een simpel retour. Want waarom zou je dan voor de volgende dag wel een nieuw kaartje moeten kopen?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:07
Verwijderd
Overigens mag het natuurlijk impliciet niet; er is ook nog zoiets als een Dagkaart. Maar ja, de NS mag wel wat duidelijker zijn in hun regelgeving, en zolang ze dat verzuimen, is het 'rekken van de regels' te gedogen imho.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Goed, maar je snapt dus wel dat een NS-jaarkaart dan evenveel gaat kosten als nu een simpel retour. Want waarom zou je dan voor de volgende dag wel een nieuw kaartje moeten kopen?
Omdat er dan een andere datum op staat.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Impliciet mag het niet, maar als nergens staat dat het niet mag, waarom niet? Geen hond die het merkt, tenzij je gestempeld bent. En dan is het nog de vraag of de conducteur daar vragen over gaat stellen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Je mag op ieder station uitstappen en daar doen wat je wil, dus ik zie niet in hoe ze zouden moeten controleren dat je de reis al twee keer of vaker hebt gemaakt? Dat zouden ze alleen na het eerste station op het traject vast kunnen stellen (tussen station 1 en 2 dus), mits je dus gecontroleerd bent, daarna niet meer. Lijkt me niet dat daar een haan naar gaat kraaien.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Impliciet mag het niet, maar als nergens staat dat het niet mag, waarom niet? Geen hond die het merkt, tenzij je gestempeld bent. En dan is het nog de vraag of de conducteur daar vragen over gaat stellen.
Daarom is dus het voorbeeld van de kat in de droger zeer zeker wel vergelijkbaar.

Trouwens, denk je dat het woord ENKELE REIS niet al genoeg afdekt? Anders kan je het gewoon als dagkaart gebruiken, mais non?
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Je mag op ieder station uitstappen en daar doen wat je wil, dus ik zie niet in hoe ze zouden moeten controleren dat je de reis al twee keer of vaker hebt gemaakt?
Ik vraag niet of het kan, maar of het mag. Daarnaast zou het wel erg raar zijn als jij tussen A en A+1 al gestempeld bent als de conducteur je komt controleren
Met citaat reageren
Verwijderd
Overigens is het nog maar de vraag of ze het kunnen zien aan de stempel, want je kunt natuurlijk best in meerdere treinen gestempeld zijn binnen 1 reis. Dus dan nog kunnen ze niet hard maken dat je je retourtje voor de tweede keer aan het gebruiken bent.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Dat iemand het niet merkt, betekent niet dat het mag.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Je mag op ieder station uitstappen en daar doen wat je wil, dus ik zie niet in hoe ze zouden moeten controleren dat je de reis al twee keer of vaker hebt gemaakt? Dat zouden ze alleen na het eerste station op het traject vast kunnen stellen (tussen station 1 en 2 dus), mits je dus gecontroleerd bent, daarna niet meer. Lijkt me niet dat daar een haan naar gaat kraaien.
Nou misschien controleren ze dat doordat er een treinnummer op gestempeld staat waarmee ze dus kunnen zien in welke exacte treinen jij al bent gecontroleerd.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Nou misschien controleren ze dat doordat er een treinnummer op gestempeld staat waarmee ze dus kunnen zien in welke exacte treinen jij al bent gecontroleerd.
Ja, maar je bent vrij om uit te stappen wanneer je wil en later op de dag verder te gaan, dus dan zegt treinnummer niets.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:14
Verwijderd
Citaat:
Daarom is dus het voorbeeld van de kat in de droger zeer zeker wel vergelijkbaar.

Trouwens, denk je dat het woord ENKELE REIS niet al genoeg afdekt? Anders kan je het gewoon als dagkaart gebruiken, mais non?
Volgens mij staat er in de handleiding van een wasdroger wel iets van: "Bij ondeugdelijk gebruik (vreemde voorwerpen) blabla". Maar dat terzijde.

Dat 'enkele' slaat meer op de route "van a naar b"/"heenweg", dan "voor enkel gebruik". Maar ja, dat zou idd kunnen. Maar dan zou je dus per auto terug moeten naar je opstapstation ofzo, da's onpraktisch
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:15
Verwijderd
Ik ben nu wel nieuwsgierig of daar iets over in de voorwaarden staat, eens kijken of ik iets kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar je bent vrij om uit te stappen wanneer je wil en later op de dag verder te gaan, dus dan zegt treinnummer niets.
Hoezo niet?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij staat er in de handleiding van een wasdroger wel iets van: "Bij ondeugdelijk gebruik (vreemde voorwerpen) blabla". Maar dat terzijde.
Ja, maar waar staat de lijst met ondeugdelijke producten dan!!!111!! oh wacht, daar gebruik je je verstand voor hmmm.

"Watch out, hot contents!"

Serieus jongen, je bent zo net een Amerikaan.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Dat iemand het niet merkt, betekent niet dat het mag.
Dat is waar. Maar als het niet mag, moeten ze dat expliciet in een regel/wet duidelijk maken, en zolang dat niet gebeurt, "mag" het.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Overigens is het nog maar de vraag of ze het kunnen zien aan de stempel, want je kunt natuurlijk best in meerdere treinen gestempeld zijn binnen 1 reis. Dus dan nog kunnen ze niet hard maken dat je je retourtje voor de tweede keer aan het gebruiken bent.
Ja dat kunnen ze merken. De treinen van A naar B eindigen op een even nummer en van B naar A op een oneven nummer. Zo kunnen ze zien dat je al een keer terug bent geweest.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Er staat toch het nummer van de HC die heeft gestempeld op? Iig, ik zie op geen van mijn gestempelde kaartjes het treinnummer staan

En tsja, die hele discussie is vrij theoretisch. Het is vast niet zoals NS het heeft bedoeld, maar als je je regels zo ambigue opstelt dan denk ik niet dat ze er echt iets tegen kunnen doen. Er wordt immers nergens geïnsinueerd of geïmpliceerd dat je met een dagretour (want daar ging het over) niet meerdere malen hetzelfde traject af zou mogen leggen. Het kaartje blijft immers gedurende de hele dag geldig en er staat nergens iets over hoe vaak je diezelfde reis zou mogen maken met dat kaartje, gedurende die dag dat het kaartje geldig is.
Maar ach, het gaat toch allemaal naar de ov chipkaart toe (over 10 jaar, met al dat gefaal ), dus dan heb je hier helemaal geen last meer van. Ik denk ook niet dat er een conducteur is die zoveel care heeft dat ie je een boete zou geven hiervoor.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:19
Verwijderd
Er staat gewoon duidelijk:
Citaat:
Reist u op één dag heen én terug op hetzelfde traject, dan koopt u een Dagretour.
Dus heen en weer en niet heen en weer en heen en weer.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:19
Verwijderd
Ik kan er werkelijk niets over vinden, behalve dan het regeltjes:Een reis mag op elk Station op de kortste of snelste Reisroute worden onderbroken, en op dezelfde Dag weer worden voortgezet.'. Maar dat wisten we al

edit; ah wacht, nog andere voorwaarden gevonden *zoekt*
edit2; nee, ook niets.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Dat is waar. Maar als het niet mag, moeten ze dat expliciet in een regel/wet duidelijk maken, en zolang dat niet gebeurt, "mag" het.
Nee hoor, de wet voorziet namelijk in dit soort common sense. Als de algemene opvatting is dat jij alleen retour mag, dan is die voorziening getroffen dat je het niet onbeperkt mag gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Er staat toch het nummer van de HC die heeft gestempeld op? Iig, ik zie op geen van mijn gestempelde kaartjes het treinnummer staan
Laat het HC nummer nou het treinnummer zijn. Jij gaat vaak naar Groningen heen en weer, right? Dan moet er iets in de serie 5xx of 105xx staan. Tussen Roosendaal en Zwolle zijn de eerste twee cijfers altijd 36 gevolgd door een opvolgend treinnummer.

Jong ik snap niet dat je dit soort informatie van mij niet simpelweg voor waar aanneemt
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:21
Verwijderd
Citaat:

En tsja, die hele discussie is vrij theoretisch. Het is vast niet zoals NS het heeft bedoeld, maar als je je regels zo ambigue opstelt dan denk ik niet dat ze er echt iets tegen kunnen doen. Er wordt immers nergens geïnsinueerd of geïmpliceerd dat je met een dagretour (want daar ging het over) niet meerdere malen hetzelfde traject af zou mogen leggen. Het kaartje blijft immers gedurende de hele dag geldig en er staat nergens iets over hoe vaak je diezelfde reis zou mogen maken met dat kaartje, gedurende die dag dat het kaartje geldig is.
Maar ach, het gaat toch allemaal naar de ov chipkaart toe (over 10 jaar, met al dat gefaal ), dus dan heb je hier helemaal geen last meer van. Ik denk ook niet dat er een conducteur is die zoveel care heeft dat ie je een boete zou geven hiervoor.
Met de Ov-Chipkaart reis je ook retour voor een enkele reis
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Laat het HC nummer nou het treinnummer zijn. Jij gaat vaak naar Groningen heen en weer, right? Dan moet er iets in de serie 5xx of 105xx staan. Tussen Roosendaal en Zwolle zijn de eerste twee cijfers altijd 36 gevolgd door een opvolgend treinnummer.

Jong ik snap niet dat je dit soort informatie van mij niet simpelweg voor waar aanneemt
Ik neem het wel voor waar aan, ik wist gewoon niet waar ik dat treinnummer dan zou moeten vinden Aangezien de koplopers 4xxx zijn zat ik daar naar te zoeken, niet naar wat jij zegt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten