Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2010, 21:55
Verwijderd
Ik heb de afgelopen paar maanden eigenlijk een raar verschijnsel bij mezelf opgemerkt. Mijn homeopaat wist precies wat het was, maar ik vroeg me eigenlijk af of zoiets ook wetenschappelijk onderbouwd kon worden, en of het eigenlijk wel echt waar kan zijn .

Als ik eet, heb ik snel weer honger. Voorbeeld: Als ik om 6 uur avondeten + toetje eet, en daarna nog een koekje en zo'n ontbijtkoekreep + een kop thee, heb ik om 10/11 uur gewoon weer een rammelende maag. Maar dan ook echt rammelend, niet gewoon grommend van: Ik ben voedsel aan het verteren. Ik had daar eigenlijk nooit last van. Tot een paar maanden geleden dus.

Sinds toen heb ik eigenlijk de hele tijd als ik honger had, gewoon onmiddelijk trillende handen, een licht gevoel in mijn hoofd, moeite met opstaan. Als ik mezelf stootte bij mijn elleboog bijvoorbeeld lag ik zo op de grond. Terwijl ik gewoon normaal eet. Zelfs meer dan normaal . Toen ik dit vertelde aan mijn homeopaat zei ze tegen mij dat mijn lichaam op de een of andere manier niet omschakeld naar mijn reserves. Dus dat ik daarom zo snel slap ben als ik honger heb. Eerder had ik het echt pas na een paar uur, maar nu heb ik echt al na 1 uurtje ofzo nadat ik heb gegeten. En dat wordt best vervelend...

Maar, terug naar de vraag: kan dit kloppen? Dat mijn lichaam niet meer omschakeld naar de reserves? En, heel indirect, de laatste tijd ben ik wat meer aangekomen omdat ik ben gestopt met sporten. Maar het wil er gewoon écht niet af. Hoe weinig ik ook eet, (en dat lukt dus voor geen ene meter) het wil er gewoon echt niet af. En dan eet ik gewoon dingen als fruit, ontbijtkoek, en bijvoorbeeld komkommer enzo. Kan het daarmee te maken hebben?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 09:12
arPos
arPos is offline
geen idee of je lichaam niet naar de reserves omschakeld, wel kan het stoppen met sporten invloed hebben op je hormoonhuishouding.

zelf heb ik gewoon een erg snelle stofwisseling en verteer ik voedsel in een kwestie van uren.
Oud 07-10-2010, 10:10
Verwijderd
Ja, dat het snel is had ik altijd al. Maar dit heb ik sinds een paar maanden, en ik ben pas 3 weken geleden gestopt met sporten .
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 11:03
Pluis
Pluis is offline
Ik heb het niet zo op homeopaten, maar dat terzijde.
Hoe meer je eet, hoe meer honger je krijgt. Van heel ouds af aan zijn mensenlichamen gemaakt op het aanleggen van reserves voor in tijden dat er weinig eten beschikbaar was. Tegenwoordig is er áltijd eten, en is die functie dus overbodig geworden. Je lichaam kan die reserves alleen nog steeds aanleggen (zie ook alle dikke mensen)
Als je veel eet, rek je je maag op. Doordat je maag groter wordt, denkt hij sneller dat hij leeg is en vertelt hij je brein dus dat je honger hebt, die vervolgens allemaal hongerverschijnselen gaat maken (rammelen e.d.)
Alleen die trillende handen en het licht in je hoofd zijn kan ik niet echt plaatsen, want dat zijn meer verschijnselen van een lage bloedsuikerspiegel. Maarja, het menselijk lichaam kent nou eenmaal een boel trucjes.

Je kan proberen te kijken wat er gebeurt als je jezelf aanwent om níet snel na het eten alweer te eten. Als je jezelf aanwent om 's avonds niet te snoepen, houdt je lichaam vanzelf op er 's avonds om te vragen.
Oud 07-10-2010, 11:14
Verwijderd
Ja, maar het probleem is dan dus dat ik er echt last van krijg. Mijn homeopaat zei dus dat het inderdaad aan mijn bloedsuikerspiegel lag, en dat je lichaam normaal zeg maar overschakeld om je bloedsuiker dan aan te gaan vullen vanuit reserves. Waardoor je dus niet van die klachten van duizelig en licht in je hoofd krijgt enzo. ofzoiets....
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 11:20
Verwijderd
Heb het zelf al gevonden! Als je even googled op Lage bloedsuikerspiegel komt er een prachtig artikel over Hypoglykemie (of Hypogelycemie, boeiend...). Exact waar ik last van heb, dus dan klopt het wat mijn homeopaat zegt, ook al verwoord ze het dan anders...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Heb het zelf al gevonden! Als je even googled op Lage bloedsuikerspiegel komt er een prachtig artikel over Hypoglykemie (of Hypogelycemie, boeiend...). Exact waar ik last van heb, dus dan klopt het wat mijn homeopaat zegt, ook al verwoord ze het dan anders...
Tijd voor een bezoekje aan de huisarts dan, want dat hoort niet En als het geen hypoglycemie is, dan nog is het wel slim om naar de huisarts te gaan hiermee, omdat je zelf al zegt dat je er last van hebt. Zo'n uitspraak van een homepaat is leuk en aardig, maar het is gewoon geen arts, dus met klachten altijd naar de huisarts. Als je daarnaast ook graag naar een homeopaat wil, dan kan dat natuurlijk gewoon, maar dat moet mijns inziens niet de eerste stap zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 21:47
Verwijderd
Haha, eigenlijk ben ik bij die homeopaat voor iets anders, maar toen liet ik het vallen, en toen wou ze dat ik meteen het hele verhaal vertelde .
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Haha, eigenlijk ben ik bij die homeopaat voor iets anders, maar toen liet ik het vallen, en toen wou ze dat ik meteen het hele verhaal vertelde .
Heeft zij niet gezegd dat je daarmee beter (ook) naar de huisarts kan gaan? Want dat is namelijk wel verstandig
Met citaat reageren
Oud 08-10-2010, 08:22
Verwijderd
Ja, de een heeft een snellere stofwisseling dan de ander.
Het kan inderdaad aan je bloedsuikerspiegel liggen.
Hoewel als het alleen echt om pure energieafgifte gaat kan je beter zo complex mogelijke koolhydraten eten.
Dus: Havermout voor ontbijt, zeer grof bruin brood, pindakaas.
Dat soort dingen, door de vezels en de complexiteit doet je lichaam er veel langer over om die te verteren en heb je dus veel minder snel honger.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2010, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Heeft zij niet gezegd dat je daarmee beter (ook) naar de huisarts kan gaan? Want dat is namelijk wel verstandig

Nee, heeft ze niet gezegd. Ze heeft me er wel een of andere pil voor gegeven . Maar ze is sowieso niet zo'n fan van de huisarts, want volgens haar moest ik ook naar haar toe komen als ik weer keelontsteking kreeg, terwijl me dat toch echt iets voor de huisarts lijkt . Maar ik heb een afspraak staan, dus we gaan het zien .

Bedankt voor alle reacties!!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 20:56
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Nee, heeft ze niet gezegd. Ze heeft me er wel een of andere pil voor gegeven . Maar ze is sowieso niet zo'n fan van de huisarts, want volgens haar moest ik ook naar haar toe komen als ik weer keelontsteking kreeg, terwijl me dat toch echt iets voor de huisarts lijkt . Maar ik heb een afspraak staan, dus we gaan het zien .

Bedankt voor alle reacties!!
Wat jammer dat alternatief en regulier elkaar nog steeds zien als concurrenten, ze zouden elkaar juist prima kunnen aanvullen.
Oud 12-10-2010, 21:03
Verwijderd
Ben je al geweest? Wat zei de huisarts?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 07:45
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar het probleem is dan dus dat ik er echt last van krijg. Mijn homeopaat zei dus dat het inderdaad aan mijn bloedsuikerspiegel lag, en dat je lichaam normaal zeg maar overschakeld om je bloedsuiker dan aan te gaan vullen vanuit reserves. Waardoor je dus niet van die klachten van duizelig en licht in je hoofd krijgt enzo. ofzoiets....
Als het echt zo zou zijn dat jouw lichaam niet in staat is om energie te halen uit je suikerreserves, dan is dat een zeldzame aangeboren stofwisselingsziekte (glycogeenstapelingsziekte) die zeer ernstig is en meestal overlijden op de kinderleeftijd veroorzaakt.
Maar dat zal wel mee vallen, want je leeft nog. Dus als antwoord: nee, dat kan eigenlijk niet kloppen

De bloedsuikerspiegel schommelt bij iedereen wat gedurende de dag. Bij sommige mensen schommelt hij wat meer dan bij anderen. Sommige mensen voelen die schommelingen erger dan anderen. Het meest waarschijnlijk is dat hij bij jou wat meer schommelt dan gemiddeld én dat je er sneller last van hebt dan gemiddeld. Dat komt veel voor, en hierbij is het ook normaal dat het een paar keer geleidelijk verandert tijdens je leven.
Je kunt je suikerspiegel beter onder controle houden met een regelmatig eetpatroon en door koolhydraten te eten die langzaam worden opgenomen, zoals uit volkorenbrood, groente, volkorenpasta en zilvervliesrijst, en geen snelle koolhydraten zoals uit snoep en frisdrank. Ook alcohol veroorzaakt een daling in de bloedsuikerspiegel, dus mogelijk moet je wat oppassen met alcohol, vooral als je weinig gegeten hebt.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 21:25
Verwijderd
Mijn huisarts, eigenlijk een andere dan normaal, had het eigenlijk weer over iets anders. Maar ze nam het in ieder geval serieus, al had zij het erover dat mijn lichaam en geest gescheiden zijn. En niet meer goed samenkomen . Dus mijn lichaam reageert dan als in, er is iets niet goed. Want zo voel ik het. Maar ze heeft me allemaal bloedtesten laten doen 5 buisjes . Maar ook voor glucose enzo, dus we zullen erachter komen .
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 15:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind het goed dat je naar de huisarts gaat als je ergens last van hebt hoor, maar dit vind ik eigenlijk niet zo raar:

Citaat:
Als ik eet, heb ik snel weer honger. Voorbeeld: Als ik om 6 uur avondeten + toetje eet, en daarna nog een koekje en zo'n ontbijtkoekreep + een kop thee, heb ik om 10/11 uur gewoon weer een rammelende maag.
Ik bedoel, als je om zes uur hebt gegeten en je hebt om tien uur weer honger, dan zitten daar vier uur tussen, lijkt me nogal logisch dat je dan wel weer iets moet eten
Oud 15-10-2010, 19:55
Verwijderd
En ook dat je er meteen zo'n last van hebt?

Op mijn werk moet ik 5,5 uur achter elkaar aan werken. Eerder had ik hier nooit problemen mee, maar nu kan ik het gewoon weg niet volhouden omdat ik sta te trillen en mijn evenwicht ver te zoeken is. Ik krijg hoofdpijn (alhoewel dat best een andere oorzaak kan hebben: McDonald's = zeurend gasten/krijsende kinderen), en word ik moe en chagrijnig. Dat lijkt me toch niet normaal.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2010, 20:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook hypoglycemie en moet om de twee/drie uur iets eten anders word ik licht in m'n hoofd, misselijk, wazig, etc. Precies de dingen die jij beschrijft. Wat Sarah schrijft helpt bij mij goed. Zorg dat je regelmatig eet en dan ook langzame suikers zodat je lichaam niet ineens een enorme piek in suikers krijgt en daarna helemaal niets meer. Ik zorg dat ik altijd iets te eten bij me heb zoals een evergreen of een pakje sultana's maar ook dextro energy voor als het echt fout gaat. Ik heb het ook niet altijd gehad voor zover ik me kan herinneren, het is gekomen op reisweek in 4 vwo. In begin is het lastig maar na een tijdje ga je je lichaam beter leren kennen en als je regelmatig leeft en eet hoef je er niet zo'n last van te hebben.

Regels voor berichten