Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2010, 17:16
brokkepap
brokkepap is offline
Hallo,

In mijn boek staat dat de prijsafzetlijn voor een medicijnfabriek steiler is dan voor de NS, maar waarom? Als de prijsafzetlijn steil loopt dan is bij een lage aangeboden hoeveelheid een lagere prijs toch? (in vergelijking met een minder steile prijsafzetlijn). Maar dan is het toch juist andersom, want de medicijnfabriek verdient toch juist veel geld per product, naar mijn mening zou de grafiek dan horizontaal moeten lopen. Kan iemand mij dit uitleggen?

Brokkepap
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2010, 18:17
Verwijderd
Als je de medicijnfabriek een hele hoge prijs heeft, dan verkopen ze weinig. Bovendien zijn medicijnen die wat duurder zijn vaak ook op recept, en worden dus vrij weinig gekocht. Dat betekent dat je afzet punt dus heel erg dicht bij 0 blijft. De lijn is dan dus vrij steil, aangezien de prijs hoog is, en de afzet laag.
De NS daartegen, heeft voor een (naar mijn mening, haha) een hoge prijs, maar heeft veel meer afzet, omdat treinen nou eenmaal meer gebruikt worden dan medicijnen. Dus is de lijn misschien wel steil, maar altijd minder steil dan die van de medicijnenfabriek.

(Er reizen immers meer mensen met de NS dan mensen per dag paracetemol (bijvoorbeeld) kopen. Volgens mij.)
Duidelijk zo ?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 18:22
brokkepap
brokkepap is offline
Heel erg bedankt, ik had het nog even weggelegd en er weer naar gekeken en was uiteindelijk op een soortgelijk antwoord gekomen. Jouw uitleg zorgt enrom voor opheldering. Bedankt!

Ps. Het concentreren wil niet zo goed meer als je de hele dag al aan het leren bent ;P
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 19:07
Em.
Em. is offline
Stijl?

Dat betekend toch, dat als je véél naar beneden gaat in de prijs (links) er relatief weinig verandert in het aanbod (onder)? Oftewel: het product is niet zo prijsgevoelig, mensen hebben bij een prijsverandering niet zo snel iets als 'oh ik ga nu heel veel kopen' of juist 'oei, wat duur, vandaag maar even niet'. Het lijkt me logisch dat de NS prijsgevoeliger is dan een medicijn, je kunt altijd nog de auto pakken als het duur is, of juist weer de trein indien goedkoop, maar van medicijnen ben je toch min of meer afhankelijk. Dan zeg je niet zo snel 'nee, vandaag slik ik ze niet, want ik vind ze iets te duur geworden'.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 19:14
Verwijderd
Precies . Heeft eigenlijk dus te maken met elasticiteit. Maar ik had eigenlijk geen idee of TS dit al gehad had, dus ik denk, ik begin er maak niet over!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 19:18
Em.
Em. is offline
Citaat:
Precies . Heeft eigenlijk dus te maken met elasticiteit. Maar ik had eigenlijk geen idee of TS dit al gehad had, dus ik denk, ik begin er maak niet over!
Eigenlijk snap ik jouw verhaal juist niet.
De stijlheid zegt toch niet over hoeveel je wel/niet verkoopt? Alleen over hoeveel het verandert als je de prijs verandert. En dat is bij medicijnen dus niet zoveel. Je kan ook een hele stijle lijn hebben en toch heel veel afzet hebben, dan is ie gewoon een heel zooitje naar rechts verschoven.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 06:24
brokkepap
brokkepap is offline
Ja prijselastisiteit heb ik al gehad, de prijselastisiteit van de vraag bij de medicijnfabriek lijkt me elastisch, want
Code:
%ΔGevraagde hoeveelheid
-------------------------------------- = EV
%ΔPrijs
Aangezien bij een kleine prijsstijging de vraag veel mee afneemt krijg je dus iets als

Code:
-10
------ = -5
2
Een EV is kleiner dan -1 en is dus relatief elastisch. En dus een steilere lijn want vraag daalt immers veel sneller dan de prijs stijgt.

Als het fout is moet je me verbeteren hoor

Brokkepap
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten