Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2010, 15:07
Deniejs-01
Deniejs-01 is offline
Ik woon samen en sinds 2 jaar ben ik werkzaam als gastouder.
Nou is dit niet echt wat ik altijd gewild heb, wilde eigenlijk liever iets met dieren doen maar het werd me altijd afgeraden omdat er weinig werk in zou zijn. Dus had ik me er maar bij neer gelegd en ben ik gastouder geworden.

Nu wil ik toch wel erg graag een dierenopleiding gaan doen maar kon eigenlijk nooit omdat ik dan te weinig geld in het laatje zou brengen. Mijn schoonmoeder bracht mij ervan op de hoogte dat ik ook gewoon studiefinanciering kon aanvragen en dan zou ik toch inkomsten hebben maar wel 300 minder inkomsten. Dit schooljaar is wel al 2 maanden bezig dus dat zou ik dan missen. Maar kan ook gewoon nog een jaartje gaan oppassen en volgend jaar beginnen met de opleiding van mijn keuze. Wat zouden jullie doen?

Nu regelen dat je in nov naar school kan? en minder inkomsten hebben.
OF nog een jaartje werken en dan rustig aan volgend schooljaar meedoen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2010, 16:29
Verwijderd
Nu instromen in een nieuwe opleiding zou ik zelf niet zo snel doen. Niet alleen moet je waarschijnlijk in je eentje alle lesstof van de afgelopen 2 maanden inhalen, je moet ook nog gewoon met de rest van de opleiding meedoen.

Je geeft aan dat je samenwoont. Als ik jou was, dan zou ik nu eerst een jaartje blijven werken, en zoveel mogelijk sparen. Je hebt namelijk €300 minder inkomsten per maand. Mocht er wat kapot gaan wat je dan opnieuw moet kopen, dan heb je in ieder geval een soort buffer waar je dat van kan betalen. En het is natuurlijk altijd handig om een beetje geld achter de hand te hebben. Lekker volgend jaar beginnen, dat geeft net wat meer rust, dan dat je nu ineens nog die 2 maanden moet inhalen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 08:14
Adore
Adore is offline
Ik snap niet helemaal waarom je niet (goed) op de hoogte bent van het bestaan / de werking van studiefinanciering, als in: dat je weet dat je dat ook aanvragen kunt om je studiekosten te ondervangen.

Maar goed, dat is je vraag niet. Ik zou persoonlijk nu niet in november starten. Ga je goed verdiepen in welke opleiding je precies wil doen en waar, en of die opleiding ook voor je betekent wat jij graag zou willen.
Neem bijkomende kosten in overweging, zo zul je naast collegegeld ook boeken moeten gaan betalen en mogelijk ook andere benodigdheden. Waar baseer je de €300,- inkomensverlies op? Neem je dan ook mee dat thuisstudie ook tijd inneemt, waardoor je minder kunt werken.

Gezien je leeftijd zijn je ouders nog (voor eventjes) zorgplichtig. Kunnen zij niet een steentje bijdragen? Een opleiding is een investering. Zo niet - dan heb je ook nog kans op een aanvullende beurs, dat is afhankelijk van de hoogte van hun inkomen. Omdat je uitwonend bent heb je recht op een uitwonende beurs, die sowieso ook al hoger ligt (er even vanuit gaande dat je dus werkelijk recht hebt op stufi).

Je kunt ook nog lenen bij DUO, maar of dat je wens is..

Neem dus alles goed in overweging en bepaal wat je ondernemen moet. Wil je in augustus volgend jaar beginnen, dan kun je nu vast oriënteren en februari / maart volgend jaar al de eerste stappen ondernemen. Als je nu doorwerkt, kun je zoals gezegd een buffer opbouwen.
Misschien begint de opleiding van jouw keuze ook wel met nieuwe leerjaren in februari?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 15:06
Deniejs-01
Deniejs-01 is offline
helaas kan ik niet aankloppen bij mijn ouders aangezien ik daar al heel lang geen contact meer mee heb.
Woon al vanaf mijn 17e uit huis dus nu 3 jaar. Die 300 euro minder inkomsten is omdat ik van stufi 800 euro kan krijgen en op dit moment als gastouder verdien ik 1100 euro.

Ik ben niet van plan om een thuisstudie te doen.. heb ik namelijk al eens geprobeerd en is niet echt iets voor mij.
Verder zeg ik ook eerlijk dat ik geen benul heb van alle kosten die een opleiding met zich mee brengen.
Ik vind het zelf ook een beter idee dat ik volgend jaar pas begin met de opleiding want dat geeft wat meer rust en dan kan ik alles op tijd regelen. Als ik het nu allemaal nog moet regelen dan heb ik daar nog 2 weken voor en al dat gehaast zie ik niet zitten.

Dus ik ga er toch maar voor om nog even een jaartje te werken dan kan ik nog wat geld sparen voor als ik weer een opleiding ga doen.

Bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 15:25
Vanilia
Vanilia is offline
Wat Adore bedoelt volgens mij is op het moment dat je begint met je studie je naast je reguliere schooltijden er ook van jou verwacht wordt om thuis te studeren/huiswerk maken.
Oud 13-10-2010, 21:13
Lente
Lente is offline
hoezo kun je 800 stufi krijgen? je weet dat het grootste deel lening is?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 09:08
Adore
Adore is offline
Citaat:
Wat Adore bedoelt volgens mij is op het moment dat je begint met je studie je naast je reguliere schooltijden er ook van jou verwacht wordt om thuis te studeren/huiswerk maken.
Klopt inderdaad. Ik zie ook dat mijn zin wel op twee manieren op te vatten is (dus ook voor een thuisstudie), maar dat was de context niet.

Mijn ervaring is dat je het niet redt met colleges volgen alleen en ik denk dat er meer studenten zijn (veel), dus je zult thuis ook nog een hoop moeten doen (of gezamenlijk aan een opdracht werken in de faculteit). Je hebt je huis, dus ook nog een huishouden en je school zal ook wel verder weg liggen dan je werk. Zo wordt er best wat tijd van je dag aan schoolgerelateerde zaken besteed, die je dus niet overhoudt om te kunnen werken. Vandaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten