Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2010, 19:15
FREAKY_7
FREAKY_7 is offline
Hallo

ik heb een paar vraagjes over de opleiding tot anesthesist.

1) Kan ik via anesthesieassistent anesthesist worden ? Zo ja, hoelang duurt dat en moet ik dan nog aan bepaalde voorwaarden voldoen?

2) Wat is het verschil precies tussen het werk dat een anesthesieassistent doet en wat de anesthesist doet.

3) Hebben sommige van jullie positieve of negatieve over het beroep anesthesist dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp

Laatst gewijzigd op 11-10-2010 om 21:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2010, 09:48
Verwijderd
1. Nee, dat kan niet. Een anesthesist is een arts, die heeft dus (na een vwo of hbo diploma) geneeskunde gestudeerd en daarna de opleiding tot anesthesist gevolgd.

2. De anesthesist dient bij een operatie de medicatie toe die de patiënt onder zeil brengt, of verdooft een lichaamsdeel, en gaat dan weer weg. Hij komt pas terug als de patiënt weer bijgebracht moet worden of als de anesthesieassistent hem/haar roept omdat er iets mis gaat. Daarbij hebben de meeste anesthesisten spreekuur waarbij ze patiënten met chronische pijn behandelen.
Een anesthesieassistent helpt bij het onder zeil brengen van de patiënt, bijvoorbeeld door een beademingsbuis te plaatsen. Hij/zij blijft vervolgens tijdens de operatie continu bij de patiënt, en houdt in de gaten of het goed gaat met de patiënt en of de verdoving diep genoeg is. Dit door te kijken naar de patiënt zelf en naar een monitor waar onder andere de hartslag, bloeddruk en ademhaling op staan. Als bijvoorbeeld de patiënt dreigt bij te komen, verhoogt hij/zij de dosis van het verdovende middel.

Nog als algemene informatie. De opleiding tot anesthesie-assistent is een leerwerkopleiding van drie jaar. In principe is een havo-diploma of mbo4-diploma genoeg om eraan te beginnen, maar niet iedereen wordt toegelaten. Omdat je erg zelfstandig moet werken en tegen stress moet kunnen, hebben ze er vaak liever mensen met wat meer levenservaring. Veel anesthesieassistenten hebben bijvoorbeeld een aantal jaar als verpleegkundige of doktersassistent gewerkt. Maar je kunt het ook zonder proberen, natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten