Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik vind het idee van een vaststaand Lot helemaal zo vreemd nog niet. Als God alle karakters en alle situaties kent, kan Hij vaststellen en uitstippelen. Hij kent alle natuurverschijnselen en bepaalt ze; Hij maakt onze karakters. Al wat wij doen, zit in ons karakter. Wij kunnen niet buiten ons karakter handelen; als wij dat toch proberen te doen, is dat ook ons karakter, dat God dus gemaakt heeft. God maakt onze karakters, dus onze keuzes, dus onze handelingen. Als Hij ook nog de hele omgeving maakt, heb je al een aardig Lot bij elkaar gefantaseerd.
Niet dat ik echt in God geloof hoor, maar ik vind Hem wel een leuk filosofisch experiment. |
![]() |
|
![]() |
Het bewijs ging ongeveer als volgt:
Maak twee stellingen over hetzelfde tijdstip. 1. Op 5 oktober 2010 zal A gebeuren. 2. Op 5 oktober 2010 zal A niet gebeuren. Morgen, op 5 oktober 2010, zal ik erachter komen welke van deze twee stellingen waar is. Stel nou eens, dat de eerste stelling waar blijkt te zijn. Dan is dat nu ook al waar. Immers, als op 5 oktober 2010 A inderdaad gebeurt, dan klopt die zin. Hetzelfde geldt voor de tweede stelling. Blijkt morgen dat die waar is, dan is die nu ook al waar. Één van beide stellingen is dus waar, en die is nu ook al waar. Als stelling 1 nu al waar is, dan is stelling 1 waar en stelling 2 onwaar. Dat is nu dus al bepaald. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je gisteren zei, dat je nu je haar groen zou verven, sprak je de waarheid. Aangezien het gister al de waarheid was, dat je vandaag je haar groen zou verven, lag het klaarblijkelijk al vast. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Zelfs wat jij vrije wil noemt kan al bepaald zijn hoor. Want wat is willekeur? Dat je ineens zegt van: nee, ik ga niet A doen maar B? Misschien is het handig om dat eens wat meer uit te leggen. Want al je gedachten en handelingen kunnen al vastgelegd zijn.
||
Citaat:
Ik geloof op zich wel in dat toekomstige toestanden vast liggen (aangezien tot nu toe voor zover ik weet niet verklaart kan worden dan uit een causale relatie met een eerdere gebeurtenis), maar goed, ik begrijp chaostheorie dan ook niet ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Wat is willekeur? Willekeur is constante mogelijkheid. Een vrije wil (ons leven) betekent het hebben van constante mogelijkheid. Een vrij wil kan niet bestaan zonder deze mogelijkheid. Als je deze definitie mogelijkheid inperkt door te zeggen dat alles vaststaat, is er geen mogelijkheid meer, en dus ook geen vrije wil. Het is niet: Ik ga geen A doen maar B, nee, A en B heb je allebei niet gedaan, dus ze hebben nooit bestaan. Wat je gaat doen bestaat alleen in je hoofd. Dat zijn toekomstconcepten. Iets kan alleen bestaan in het nu = de werkelijkheid. Mogelijkheid uit zich in het nu. Het is daarmee een constante.
||
Citaat:
We kunnen het ook anders bekijken: God weet gewoon alles dus er is geen vrije wil. Tsja dat vind ik ook niet zo overtuigend. Als het ene het andere uitsluit is het simpelweg waarschijnlijker om aan te nemen dat we vrij wil hebben. Een beter argument kan ik nu even niet bedenken. Ik vraag me wat af: Waarom zou het eigenlijk nuttig zijn voor de mens dat alles vast staat? En waarom zou het nuttig zijn voor een God dat alles vast staat? Bovendien, als alles vast staat kun je het niet veranderen en dan is hij dus niet almachtig.
||
![]() |
Citaat:
Verder wil ik weleens weten, wat zo'n ziel eigenlijk inhoudt. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar het goede woord in dit geval is denk ik meer je geest. En je geest is meer het vrije denken. Maar als je niet vrij kunt denken heb je eigenlijk ook geen geest. Er zijn namelijk veel mensen die zich afvragen of een mens een geest heeft. Een sterk argument tegen het standpunt dat een mens een geest heb je als je kunt aantonen dat al je keuzes en gedachten chemische processen zijn.
||
Citaat:
Buiten dat is vrije wil geen argument voor een ziel. Maar dat is een andere discussie. Als je daar verder over wilt praten moet je even een topic openen. In je laatste post heb je het trouwens over de geest. Er is een verschil tussen geest en ziel. Geest is onze psyche, onze geest redeneert. Het engelse 'mind' is een duidelijker begrip. Geest is gewoon je mind. Wat ziel precies is is nog best moeilijk te definiëren als je er over nadenkt, maar het staat niet gelijk aan de psyche.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Voorbeeld: als ik een stukje magnesium bij een zure oplossing gooi krijg ik waterstofgas. Dat kun je voorspellen. Zo kun je met genoeg kennis alle chemische (en elektrische) processen voorspellen en beschrijven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Volgens Aharonov heeft de toekomst invloed op het heden. Hij zegt onder meer:
''De toekomst heeft alleen invloed op het heden als er ruimte overblijft om die invloed af te doen als toeval.'' Met andere woorden, de toekomst heeft greep op het heden zonder ons tot een bepaalde keuze te dwingen. |
![]() |
||
Citaat:
Je kunt weten welke invloeden er zijn van buitenaf. Aan de hand daarvan weet je wat voor processen opstarten. En doordat je de concentraties en reactiesnelheidsconstanten weet kan je zeggen hoe lang alles duurt. Dit is natuurlijk erg complex maar in theorie kan het wel, het kost je alleen gruwelijk veel tijd en de kennis is er nog niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het lot lijkt me vooral in overdrachtelijke zin van betekenis. Het is vooral een term die mensen een houvast biedt om hun situatie te accepteren, als ware deze voorbeschikt. Achteraf kan je bijvoorbeeld zeggen dat iets je lot was. Neem bijvoorbeeld bizarre toevalligheden die in je leven gebeuren. Met het begrip "lot" leg je een causaal verband tussen zichzelf staande gebeurtenissen en leg je de schijn dat een achterliggende kracht te werk is geweest.
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
verklaring voor het lot? f_ckedup | 219 | 03-02-2005 14:04 | |
In hoeverre geloof jij in het lot? angela123 | 7 | 20-04-2003 16:29 | |
het lot? CoolJessy | 15 | 24-09-2002 22:09 | |
Het Lot 2young2live | 26 | 25-06-2002 18:42 | |
Het lot.....Lees ffies plies... Vi$TiKjûHtjûH | 14 | 14-01-2002 14:38 | |
Verhalen & Gedichten |
overgeleverd aan het lot waar ik niet meer aan ontkom Mef | 4 | 06-12-2001 10:41 |