Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2010, 08:42
indigo
indigo is offline
Hoi allemaal,

Even een vraag. Gisteravond heb ik een reis geboekt via internet, waarbij ik mijn rekeningnummer heb moeten invullen om een machtiging af te geven. Er hoefde verder geen handtekening, iDeal o.i.d. aan te pas te komen. Nu blijkt dat er op de één of andere manier iets mis is gegaan met het boeken, waardoor er een verkeerde vertrekplaats en -datum is ingevuld. Ik heb al gebeld met de reismaatschappij en volgens hen ligt de fout bij mij en niet bij hen. Bovendien kunnen zij de reis niet meer omboeken zonder 75% van de kosten in rekening te brengen.

In hoeverre is een machtiging zonder handtekening of andere vorm van identificatie rechtsgeldig? (Ik had bij wijze van spreken ook het rekeningnummer van iemand anders die ik ken kunnen invullen.)

Hopelijk heeft iemand hier antwoord op!
Oud 23-10-2010, 13:36
Verwijderd
Citaat:
Hoi allemaal,

Even een vraag. Gisteravond heb ik een reis geboekt via internet, waarbij ik mijn rekeningnummer heb moeten invullen om een machtiging af te geven. Er hoefde verder geen handtekening, iDeal o.i.d. aan te pas te komen. Nu blijkt dat er op de één of andere manier iets mis is gegaan met het boeken, waardoor er een verkeerde vertrekplaats en -datum is ingevuld. Ik heb al gebeld met de reismaatschappij en volgens hen ligt de fout bij mij en niet bij hen. Bovendien kunnen zij de reis niet meer omboeken zonder 75% van de kosten in rekening te brengen.

In hoeverre is een machtiging zonder handtekening of andere vorm van identificatie rechtsgeldig? (Ik had bij wijze van spreken ook het rekeningnummer van iemand anders die ik ken kunnen invullen.)

Hopelijk heeft iemand hier antwoord op!
Ik zou eerst beginnen;

Hoe heb je geboekt? op welke manier?
Ik weet niet wat jij nog meer heb ingevuld naast de rekeningnummer(Naam, adres?).

Ten derde betwist ik de echtheid van de rekeningopgave, want alleen een rekeningnummer is nooit goed genoeg.
Daarnaast als het koop op afstand is heb je nog een tussenpoos waar je mogelijkheid heb om dit terug te draaien. Alleen moet wel even iemand bevestigen dat dit ook intelectuele goederen kunnen zijn of gewone goederen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 14:41
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Daarnaast als het koop op afstand is heb je nog een tussenpoos waar je mogelijkheid heb om dit terug te draaien. Alleen moet wel even iemand bevestigen dat dit ook intelectuele goederen kunnen zijn of gewone goederen.
Reisovereenkomsten zijn voor zover ik weet uitgesloten van de wet koop op Afstand.

Verder is het niet uitzonderlijk dat je zonder handtekening een machtiging kunt afgeven op internet.
Hoe het juridisch precies zit, weet ik echter niet.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 17:23
Verwijderd
De koop op afstand is anders dan kopmuntkip stelt niet van toepassing hier. Zoals ganralph aangeeft zijn reizen daarvan uitgezonderd, BW7:46i

Een relevant betoog dat je kan voeren is het volgende:

Op grond van BW6:227b vernietig je de overeenkomst. De reisorganisatie heeft jou niet in staat gesteld ongewilde handeling te kunnen herstellen. Duidelijk is dat jij, voor zover ik uit je bericht begrijp, dit direct te kennen hebt gegeven na de ontvangsbevestiging van de order. Een ontvangstbevestiging valt bovendien niet aan te merken als een orderbevestiging, zie daarvoor het otto-arrest.

Dus van belang is:
1. heeft het reisbureau nog een bevestiging gestuurd van de reis? Dit is iets anders dan een automatisch gegenereerd bestand dat je bestelling is ontvangen. Dus hoe snel heb jij gereageerd, nadat je zag dat de verkeerde startlocatie was opgegeven?
2. Heeft het reisbureau jou erop gewezen op welke manier jij ongewilde handelingen kan herstellen?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2010, 10:04
indigo
indigo is offline
Dank voor jullie antwoorden . Ik had inderdaad direct na ontvangstbevestiging van de order een mail terug gestuurd (het was toen na sluitingstijd van de telefonische klantenservice). De volgende ochtend heb ik meteen gebeld en volgens hen kon er niets meer teruggedraaid worden omdat er (inderdaad automatisch) een bevestiging was gestuurd waardoor de boeking al volledig afgerond was.
Uiteindelijk heb ik met veel overredingskracht ze zover gekregen dat ze met de touroperator gingen overleggen. Na veel gebel en geregel hebben ze nu een regeling 'uit coulance' getroffen, waarbij ik in elk geval niet 75% van de kosten hoefde terug te betalen en een (iets andersoortige) reis aangeboden kreeg. Dat aanbod heb ik aangenomen, dus het is nu allemaal geregeld. Ik ben wel blij dat er eventueel nog een juridische manier was geweest om het terug te draaien . Nogmaals dank allemaal!
Oud 24-10-2010, 13:53
T_ID
T_ID is offline
Welke reismaatschappij was dat eigenlijk? Want zulke vreemde voorwaarden zijn reden om nooit met ze in zee te gaan.
Oud 24-10-2010, 17:39
Verwijderd
Ik zou gewoon de rekeningnummer storneren. Ik vraag mij af, of de wil-verklaring toegepast kan worden. Ik zie hier geen rechtshandeling in als je mij vraagt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten