Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2010, 19:10
garfield24
garfield24 is offline
Hallo,
Ik zit met een dilemma over de keuze vwo of tvwo.
ik weet niet echt wat de meerwaarde is, ik ben niet van plan om naar het buitenland te gaan naar de universiteit. Maar als ik later wil gaan werken in nederland of ik dan perse tvwo nodig heb. ik weet nog niet echt wat ik wil worden, alleen dat ik de technische kant uit wil. mijn vraag is ook of je veel meer huiswerk hebt en dat je nog weinig vrije tijd hebt, want ik ik wil nog wel blijven sporten.

Misschien kan iemand van jullie je ervaringen aan mij vertellen, want ik weet het echt niet.

alvast bedankt voor je reactie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2010, 19:18
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Als je de kans hebt zou ik tvwo doen. Want daar krijg je dus veel meer Engels en dat is ontzettend handig. Goed voor je eindexamen maar ook heel handig voor al je Engelse studieboeken.
Oud 17-11-2010, 19:41
Verwijderd
Ik heb zelf geen ervaring met tvwo, maar als ik de keuze had dan zou ik het zeker kiezen! Ik denk dat je niet meer huiswerk krijgt, maar dat je huiswerk soms meer tijd kost omdat het vaak in het engels is. Hier zul je wel snel genoeg aan wennen denk ik.
Zelfs als je niet in het buitenland wil gaan studeren heb je nog veel aan engels. Ook in Nederland is bijna alle literatuur die je nodig hebt voor opleidingen in het engels.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 09:32
Verwijderd
Nu kun je nog helemaal niet weten of je over zes jaar misschien naar het buitenland wil daarbij heb je bij alle studies op de universiteit heel veel boeken in het Engels, en er wordt ook steeds vaker les gegeven in het Engels.

Als ik jou was zou ik tvwo kiezen, en als blijkt dat het echt te veel huiswerk is, overstappen naar gewoon vwo dat kan altijd nog!

Ik heb zelf 1 jaar tvwo gedaan en ben daarna naar gymnasium overgestapt. Maar zelfs in dat ene jaar heb ik al meer Engels geleerd dan in alle andere vijf jaar van de middelbare school samen. En dat was heel handig toen ik ging studeren, terwijl ik toch nooit naar het buitenland ben geweest.
Ik vond op het tvwo het huiswerk niet meer of moeilijker dan op het gymnasium.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 10:53
Verwijderd
Als je dan kan krijgt en je denkt dat je het aan kan, dan zou ik het gewoon doen. Als het niet lukt dan kan je altijd nog overstappen naar vwo. Goed Engels kunnen spreken/begrijpen/lezen is erg handig!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 15:11
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik heb zelf TVWO gedaan en ik weet niet hoe het momenteel staat met je Engelse vaardigheden (toen ik eraan begon kon ik me namelijk al vrij vloeiend in het Engels redden) en toen was het echt het beste om TVWO te doen omdat je anders Engels net zo leert als Frans, bijvoorbeeld. Dat was voor mij te makkelijk geweest.
Het is niet meer huiswerk, je krijgt doorgaans hele goede begeleiding, er wordt niet van je verwacht dat je vanaf dag 1 al foutloos Engels spreekt. Ik kan het je wel aanraden om TVWO te gaan doen, ook als je niet naar het buitenland wil. Als je gaat studeren krijg je waarschijnlijk ook aardig wat teksten te lezen in het Engels van een vrij hoog niveau en dan is het echt een groot voordeel als je Engels op min of meer hetzelfde niveau als Nederlands spreekt.
Het is niet echt meer huiswerk, denk ik. Het is anders, je moet in het Engels dingen gaan schrijven in plaats van woordjes leren. Je moet opdrachten maken over grammatica in plaats van gewoon zinnen uit je hoofd leren. Je leert de taal beter beheersen. Ik vond het hartstikke leuk om te doen ook, omdat we uitwisselingen naar Engeland hadden enzo.
Oud 21-11-2010, 15:49
arPos
arPos is offline
ik heb 2 jaar tvwo gedaan en het voordeel is dat je een veel betere kennis van het engels ontwikkeld en dat de schoolreisjes toffer zijn.
Oud 21-11-2010, 17:26
Diamera
Diamera is offline
Als je het aankan zou ik zeker twvo doen. Ik doe zelf gewoon vwo (gymnasium), maar omdat ik graag in Engeland maar nog liever in Canada wil studeren, heb ik er al spijt van dat ik geen twvo heb overwogen. Ik heb er gewoon niet aan gedacht dat dat ook kon, en het is voor mij nu al te laat om te switchen.

Op mijn school scheelt het, mits je een redelijk niveau van engels hebt, bijna niets in hoeveelheid huiswerk. Mijn vriendinnen doen hetzelfde profiel als ik maar dan op het tvwo, en ze zijn niet vaker met school bezig dan ik. Wel hebben ze meer lessen in engels per week, maar dat is alleen maar handig, en je hebt ook meer aan hun lessen engels omdat je gewoon intensiever met de taal bezig bent, overigens ook in de andere lessen.

Ik zou als je de kans hebt, het zeker proberen. Je kunt er altijd nog mee stoppen als het echt te zwaar blijkt. En het is altijd mooi meegenomen, of je nou naar het buitenland wil of niet.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 18:20
Verwijderd
Als ik de kans had gehad, had ik zeker tvwo gedaan. Maar ik had die kans helaas niet. Dus ga er zeker voor! Het is sowieso belangrijk dat je goed Engels leert spreken, omdat je dat op de universiteit nodig gaat hebben, en je weet nooit wat er in de toekomst ligt .
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 21:06
Kate_1221
Kate_1221 is offline
Ik doe zelf TVWO (zit nu in de vijfde) en ik kan je het zeker aanraden. Ook al ben je niet van plan naar het buitenland te gaan, vloeiend Engels spreken geeft je gewoon een enorm voordeel. Ik geloof niet dat TVWO meer werk is dan gewoon VWO - het enige verschil is dat je lessen in het Engels volgt en niet in het Nederlands. Het is niet zo dat het al je tijd opslokt of iets dergelijks - je kunt gewoon blijven sporten, hoor.

Dus als je het kan zeker doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten