Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2010, 14:42
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Hoi allemaal,

Sinds 1.5 maand werk ik ergens waar ik het op zich prima naar mijn zin heb. Nu is het zo dat ik een 0-urencontract heb dus in principe geen werk hoef te krijgen en ook geen werk hoef aan te nemen. Inmiddels gaan ze er wel van uit dat ik twee dagen in de week vast werk en roosteren ze me dus - zonder me daarbij verder nog iets te vragen - in. Op zich niet erg, als ik niet kan op die dagen laat ik het op tijd weten, dat vind ik geen probleem. Gisteren kreeg ik echter ineens een rooster voor mijn neus dat tot volgend jaar dichtgespijkerd zit. Ik heb dus nog helemaal niet eens de tijd gehad om aan te kunnen geven wanneer ik wel en niet kan (normaal gesproken wordt het rooster twee weken van tevoren gemaakt).

Ik vind dit echt heel vervelend omdat het nu voelt alsof ik een afspraak niet nakom door bepaalde dagen 'af te zeggen'. Daarbij komt dat ik echt kerstvakantie wil en ik snap wel dat dat lastig is, maar ik heb natuurlijk wél gewoon een 0-urencontract dus eigenlijk vind ik niet dat ze daar moeilijk over kunnen doen. Daarbij komt dat een aantal collega's in vaste dienst er nogal een handje van heeft om je op dat soort dingen dus wel behoorlijk aan te kijken. Ik voel me daar echt heel vervelend bij en ik vind het ook niet eerlijk. Zij hebben een ander contract dan ik en bovendien kunnen zij het hele jaar door vakantie nemen. Voor mij is dit de enige mogelijkheid tot de zomer.

De vraag is dus ten eerste hoe jullie dit naar een leidinggevende zouden brengen en ten tweede hoe jullie om zouden gaan met die verongelijkte collega's. Ik voel me er echt niet prettig bij, maar ik vind dat ik wel mag opkomen voor mijn recht.
Oud 26-10-2010, 19:56
Verwijderd
De situatie met de verongelijkte collega's:
Misschien is het een idee om gewoon rustig uit te leggen dat dit voor jou ook niet de bedoeling was, en dat je het zelf ook vervelend vind. Jij kan immers er niets aan doen dat je zoveel ingeroosterd word!

Naar je leidinggevende toe:
Probeer op een rustig moment even naar hem/haar toe tegaan en uit te leggen wat je dwars zit. Beter nog, maak er even een afspraak voor. Geef aan dat je het vervelend vind dat je zóveel bent ingeroosterd, en dat dit je enige vakantie is. Geef ook aan dat andere collega's het waarschijnlijk graag van je overnemen, en dat er dus in principe geen probleem hoeft te zijn. Je ben niet te beroerd om te werken, maar je wil graag genieten van je vakantie. Zeg er ook duidelijk bij dat je niet wist dat de roosters in een keer gemaakt werden tot volgend jaar, en dat je het anders dan wel eerder had aangegeven.
Probeer sowieso rustig te blijven, want boos worden heeft hier natuurlijk helemaal geen nut. Je hebt gelijk dat je dit niet zo maar hoeft te pikken, en daar mag je best wat van zeggen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2010, 08:54
Adore
Adore is offline
Natuurlijk mag je opkomen voor de nakoming van de gemaakte afspraken in je contract.
Bedenk je wel dat veel bedrijven op deze manier werken met hun personeel: het geeft meer zekerheid om roosters te maken, zeker rond vakantietijd als herfstvakantie, sinterklaas en kerst.

Ik zou ook een afspraak maken met je manager, of een moment uitzoeken waarop het rustig is zodat jullie kunnen praten. Dat ook jij graag op de hoogte gesteld wordt als er een rooster voor langere periode wordt gemaakt en dat je daarbij iets wil inbrengen. Ga ook na of het rooster al heel defintief is! Misschien was het een opzetje van je manager om daarna nog te schuiven tot een definitief rooster.

Wat ik niet zo doen (sorry Interglot) is zeggen dat je collega's het graag overnemen. Neem geen woorden in de mond van anderen, want je wil juist van scheve blikken af. Als er een roosterprobleem ontstaat en jij houdt je aan de gemaakte afspraken (je contract, dus), dan is het de verantwoordelijkheid van de manager.

Heb je het geregeld? Spreek er dan eens informeel over met je collega's. Maak het bespreekbaar. Je doet dit werk ook waarschijnlijk om heel andere redenen dan zij, maar je bent ongetwijfeld niet minder gemotiveerd.

Op mijn bijbaan heb ik ook collega's die een vast urencontract hebben en veel meer (kunnen) inspringen dan ik. Dat wordt onderling goed begrepen. Iedereen heeft zijn eigen belangen (als het werk maar goed gedaan wordt).
Met citaat reageren
Oud 27-10-2010, 10:22
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Bedankt, ik was zelf al zo'n beetje tot dezelfde conclusie gekomen. En als het toch echt vervelend wordt... het is maar een bijbaantje.

Thanks.
Oud 27-10-2010, 12:41
Verwijderd
Citaat:

ik vind dat ik wel mag opkomen voor mijn recht.
met deze zin heb je eigenlijk het antwoord al gegeven, je kunt gewoon eens als het wat rustiger is met je werkgever gaan praten en hem vertellen dat of het contract moet worden aangepast, maar dan alleen als jij dat ook wil, of dat je je huidige contract behoud maar dan wel gewoon vrije dagen enzo krijgt, want het is niet voor niets een 0uren contract
Met citaat reageren
Oud 27-10-2010, 16:40
martijn1985
martijn1985 is offline
Met een 0-uren contract is het wel zo dat er op een gegeven moment gewoonterecht ontstaat. Als jij regelmatig elke week bijv. 4 uur werkt, dan heb jij de facto een 4 uren contract en kun jij bijvoorbeeld van je werkgever eisen dat hij jou dan vier uur uitbetaalt ook als jij niet werkt. Ik weet niet of die bepaling alleen geld voor de werkgever of ook voor de werknemer (omdat dat nu in jouw situatie in jouw nadeel werkt, want beperking van flexibiliteit). Wellicht dat een van de juristen hier dat weet?
Oud 28-10-2010, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Wat ik niet zo doen (sorry Interglot) is zeggen dat je collega's het graag overnemen. Neem geen woorden in de mond van anderen, want je wil juist van scheve blikken af. Als er een roosterprobleem ontstaat en jij houdt je aan de gemaakte afspraken (je contract, dus), dan is het de verantwoordelijkheid van de manager.
Ik bedoelde niet zomaar zeggen dat ze dat van je zouden overnemen . Als ze zo zeuren dat jij veel uren krijgt, en zij niet, dan kun je toch aanbieden dat zij die uren van je mogen overnemen, en dan heeft de roostermanager of wie dan ook er ook weer minder problemen mee .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten