Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2010, 17:54
Geel
Geel is offline
Onze school start binnenkort met leerlingbemiddeling. Iemand al enige ervaring hiermee op zijn/haar school? Zo ja, wat vind je ervan? Werkt het (goed)?
Oud 04-11-2010, 15:34
Em.
Em. is offline
Nee, geen ervaring mee. Weet je wat ze ongeveer van plan zijn? Wie gaat er bemiddelen/wanneer?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 15:43
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Nou, ik hoop dat er in elk geval en tijdelijke wapenstilstand uit komt.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 15:59
Geel
Geel is offline
Huhu, misschien is het inderdaad een goed idee om uit te leggen wat het is.

Eigenlijk weet ik niet wat het precies inhoudt. We beginnen er net pas mee. De bedoeling is dat bovenbouwleerlingen bemiddelen in conflictjes tussen andere leerlingen. Bij ons op school beginnen we met het bedmiddelen tussen eersteklassers, maar de bedoeling is dat dat in de toekomst gaat veranderen.

Naar ik gehoord ben, gebeurt leerlingbemiddeling al ook op andere scholen en daar blijkt het heel goed te gaan. Nu vroeg ik me af of mensen hier dat al kennen en/of er iets mee te maken hebben gehad en hoe het hen bevalt.
Oud 04-11-2010, 16:12
Em.
Em. is offline
Volgens mij ging het daar in mijn Frans leestoets ook (onder andere) over. Leerlingen die in tweetallen werkten en dan een bandje om hun arm kregen en zodoende conflicten op probeerden te lossen. En er was ook nog iets met oudere mensen (leraren?), maar dat begreep ik niet. In die tekst waren ze er trouwens ook heel positief over hoop ik, want anders heb ik dat fout geantwoord.

Maar verder ken ik het niet dus, hopelijk werkt het? Zijn er trouwens veel bovenbouwers die dat willen doen? Volgens mij als ze het hier proberen in te voeren zegt iedereen 'ja dag, ik heb wel genoeg te doen'. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 17:19
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Wij hadden een tijdje een heuze rechtbank (we waren 1e en 2e jaars alleen op een school) van alleen maar leerlingen. Eén leraar begeleidde de groep en zij losten dan de problemen op. (Ruzies, vuurwerk, enzovoort)
Oud 04-11-2010, 22:27
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik snap het systeem nog niet helemaal.

Zijn de bemiddelaars boven hun klasgenoten verheven,
of is iedereen tegelijkertijd bemiddelaar?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 22:50
Geel
Geel is offline
Bij ons op school willen ze beginnen met een groep van 8 leerlingen. Er waren 11 sollicitanten. Blijkbaar is er wel voldoende animo.

En @HomoSignificans: Niet iedereen is bemiddelaar, alleen mensen die ervoor solliciteren en ook 'aangenomen' worden. De bemiddelaars staan niet boven hun klasgenoten verheven, waarom zouden ze? Een bemiddelaar begeleidt in principe alleen een gesprek tussen de conflicthebbers en pas als die er niet uit komen komt de bemiddelaar met een oplossing (tenminste, dat is wat mij is verteld). Dus ik zie niet hoe een bemiddelaar zich boven anderen verheven zou kunnen wanen.
Reageren

Regels voor berichten