Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2010, 20:27
Diamera
Diamera is offline
Hallo iedereen!

Ik vroeg me af of je een thuisnetwerk kunt maken als een computer windows 7 heeft en de andere windows xp, en hoe dat dan moet. Het gaat om een laptop met windows 7 en een desktop met windows xp, deze heeft een breedbandverbinding, en de laptop kan internet gebruiken met behulp van een sitecom router. Ik wil zeg maar op de een of andere manier:

-dat ik via de laptop een printopdracht kan geven, deze printer zit aangesloten op de desktop
-dat ik via de ene computer de mappen op de andere computer kan vinden en de bestanden kan wijzigen

Ik had het idee dat ik dit dan via een thuisgroep moest doen. Ik weet alleen niet hoe ik de desktop er aan toe kan voegen, Op de laptop vind ik onder Computers ->Thuisgroep een een of ander wachtwoord voor de thuisgroep. Dit werkt niet als je het op een andere laptop intypt als netwerksleutel, dus waar dient het dan wel voor?

Wat ik ook raar vind: Ik kan dus al wel internetten, maar ik zie op de desktop nergens ook maar het geringste teken dat erop duidt dat we een netwerkverbinding hebben, ik kan de SSID en het wachtwoord niet wijzigen, want die kan ik niet eens vinden op de desktop, maar op de laptop staat wel dat hij beveiligd is (WPA-PSK2 ) en je kunt hem rechtsonder gewoon vinden. Ik hoef daarnaast niet eens een wachtwoord in te typen, want er staat gewoon ''u kunt ook op de knop op de router drukken'', en dan doe ik dat en dat .werkt dan gewoon. Dat is toch raar, niet eens een wachtwoord o.i.d. nodig hebben maar gewoon een knopje indrukken voor internettoegang?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2010, 20:29
Diamera
Diamera is offline
Ik heb nu de printer als apparaat aan de laptop toegevoegd, en kan nu printopdrachten geven. Maar de rest van de ''problemen'' die ik hierboven heb beschreven heb ik nog niet kunnen achterhalen/oplossen, die zijn er nog steeds
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 20:35
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Met de desktop zit je dan denk ik niet draadloos? Dan hoef je daar idd geen wachtwoord voor te hebben. (Je kan het wel instellen dat het wel moet, maar meestal doen mensen dat niet zo snel )
Verder moet je een map op delen zetten om het op de andere computer te kunnen zien. Dat kan je doen bij de eigenschappen van de map.
Als de map gedeeld staat kan je op de andere computer in de verkenner intoetsen \\computernaam
computernaam is dus afhankelijk van hoe de computer heet (of je kan het ipadres intoetsen).
Als het goed is zou je het dan moeten zien.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 21:55
M@rco
M@rco is offline
-> Software

Je zit op zich goed met je thuisgroep. Mappen zul je eerst wel moeten delen, zoals hierboven beschreven!
Oud 12-11-2010, 13:34
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Hallo iedereen!

Ik vroeg me af of je een thuisnetwerk kunt maken als een computer windows 7 heeft en de andere windows xp, en hoe dat dan moet. Het gaat om een laptop met windows 7 en een desktop met windows xp, deze heeft een breedbandverbinding, en de laptop kan internet gebruiken met behulp van een sitecom router. Ik wil zeg maar op de een of andere manier:

-dat ik via de laptop een printopdracht kan geven, deze printer zit aangesloten op de desktop
-dat ik via de ene computer de mappen op de andere computer kan vinden en de bestanden kan wijzigen

Ik had het idee dat ik dit dan via een thuisgroep moest doen. Ik weet alleen niet hoe ik de desktop er aan toe kan voegen, Op de laptop vind ik onder Computers ->Thuisgroep een een of ander wachtwoord voor de thuisgroep. Dit werkt niet als je het op een andere laptop intypt als netwerksleutel, dus waar dient het dan wel voor?

Wat ik ook raar vind: Ik kan dus al wel internetten, maar ik zie op de desktop nergens ook maar het geringste teken dat erop duidt dat we een netwerkverbinding hebben, ik kan de SSID en het wachtwoord niet wijzigen, want die kan ik niet eens vinden op de desktop, maar op de laptop staat wel dat hij beveiligd is (WPA-PSK2 ) en je kunt hem rechtsonder gewoon vinden. Ik hoef daarnaast niet eens een wachtwoord in te typen, want er staat gewoon ''u kunt ook op de knop op de router drukken'', en dan doe ik dat en dat .werkt dan gewoon. Dat is toch raar, niet eens een wachtwoord o.i.d. nodig hebben maar gewoon een knopje indrukken voor internettoegang?
Windows 7 heeft een nieuwe functionaliteit om het delen van bestanden via je thuisnetwerk te vergemakkelijken doormiddel van groepen. Dit werkt alleen op computers met windows 7.

Je netwerksleutel heeft hier niks mee te maken. Je netwerksleutel dient ervoor om je draadloze netwerk te beveiligen. Je kunt alleen verbinding maken met je draadloze netwerk als je de netwerksleutel invoert. Een nieuwe functionaliteit om die het overtypen van een lange netwerksleutel overbodig maakt, is dat knopje op je router. Als je daarop drukt, dan vertel je in feite aan je router dat je een nieuwe computer met het beveiligde netwerk wilt laten verbinden. Vervolgens probeer je te verbinden met die nieuwe computer, en de router en de computer wisselen dan zelf die netwerksleutel uit. Dit klinkt misschien gek, maar als iemand wil inbreken op je netwerk, zou hij fysiek op dat knopje moeten drukken (en dus in je huis in moeten breken) om verbinding te maken zonder de netwerksleutel te weten.

Om ervoor te zorgen dat je op je desktop rechtsonder bij je klokje van die computertjes ziet als je verbinding hebt, ga je naar Configuratiescherm -> Netwerkverbindingen -> klik op je internetverbinding -> Eigenschappen -> vink het vakje aan bij Pictogram in systeemvak weergeven gedurende verbinding.

En hoe kun je nou bestanden en printers delen? Ga weer naar Configuratiescherm -> Printers en faxapparaten -> rechtermuisknop op je printer -> Delen... -> In dat scherm kun je aanzetten dat je de printer wilt delen met andere mensen op het netwerk.

Ditzelfde kun je doen met mappen. Op de andere computer kun je netwerklocaties zoeken. Maar je kunt de naam van de computer intypen in de adresbalk van een map. Bijvoorbeeld: Ga naar Deze Computer -> dan zie je in de adresbalk Deze Computer staan -> haal dat weg en typ de naam van de computer vanwaar je de bestanden wilt hebben met twee backslashes ervoor, dus zoiets: \\loesjespc -> vervolgens zou hij dan de gedeelde mappen op loesjespc moeten laten zien.

Hoe kom je erachter hoe een computer heet? Configuratiescherm -> Systeem -> kijk bij Volledige computernaam. Deze kun je ook wijzigen, maar dan moet je de computer opnieuw opstarten voordat dat goed werkt.

Probeer dat eerst maar eens. Als het niet lukt, post dan maar wat er precies niet lukt
Oud 12-11-2010, 16:21
Diamera
Diamera is offline
Jullie zijn geweldig, het is allemaal gelukt/(begrepen) op één ding na: het mappen delen. Ik heb de computernaam van de desktop nu veranderd, en de mappen, waar ik via de laptop bestanden in wil kunnen bewerken, heb ik op delen gezet. Vervolgens kan ik op de laptop niet Deze Computer vinden, dus ben ik maar naar Computer gegaan, wat waarschijnlijk hetzelfde is. Maar als ik dus naar Computer ga, en in de adresbalk \\[computernaam] typ, dan zegt ie Geen toegang, controleer de spelling van de naam. Maar die klopt gewoon, zeker weten, die heb ik met uw/jouw instructies veranderd in iets begrijpelijks. Wat doe ik fout?

Dat thuisgroep lukt dus niet met windows xp. Toen heb ik ze dezelfde werkgroepnaam gegeven, zitten ze nu in elkaars werkgroep? En wat is dat dan eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 16:28
Diamera
Diamera is offline
Oh lol heb ik alweer net gepost, en vind ik het 2 minuten later alsnog >.<
Ik heb geen verkenner en geen Deze Computer gebruikt, maar gewoon bij Start en dan dat balkje Programma's en bestanden zoeken \\[computernaam] ingetypt. Bedankt voor de hulp, zonder jullie had ik het niet gevonden!

Maar kan iemand me alsnog vertellen waar nou de werkgroep voor dient, en heb ik ze nu aan dezelfde werkgroep toegevoegd of niet?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 17:06
Diamera
Diamera is offline
Okee en toch nog even een vraag erbovenop: werkt die bestandsdeling nou alleen als de desktop ook aanstaat? Want nu is ie uit en doe ik precies hetzelfde als net en nu geeft ie weer die melding van hierboven
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten