Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2010, 20:34
Verwijderd
Ik heb voor economie ratio's berekend en moet deze nu interpreteren.
Ik heb echter helemaaal geen idee hoe dat net moet.

2008:

REV: 0,648
Rentabiliteit omzet: 0,324
Liquiditeit: 0,155
Solvabiliteit: 0,069

2009:

REV: 7,467
Rentabiliteit omzet: 3,728
Liquiditeit: 0,239
Solvabiliteit: 0,259

Wie kan mij helpen ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2010, 22:50
Tazer
Tazer is offline
Een interpretatie is een persoonlijk beredeneerd oordeel over de betekenis van een waarneming of een tekst.
Nou, gaat uw gang.

Ik hoop dat dit is wat je zocht, aangezien ik uit je post afleid dat je niet begrijpt wat interpreteren inhoudt..
Misschien kun je nu verder.
Oud 12-11-2010, 06:17
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Doel van de vraag is om te testen of jij door hebt wat deze ratio's precies inhouden.

REV van 7,467. Wat zegt dat nu eigenlijk? Is dat goed, slecht? Dat is natuurlijk deels een mening vraag. REV is het Rendement op Eigen Vermogen.

Ofterwijl; in dat jaar, voor elke 100 euro die er ingelegd is, kreeg je 7 euro en 47 cent terug.
Als je dit bij een bank doet is dit te vergelijken met een spaarrekening. Tegenwoordig 2,5%(?). Dus zou je voor 100 euro inleg aan het einde van het jaar 2 euro en 50 cent terug krijgen.

Dus zie het zo; hoe was de persoon beter af met zijn rendement (rente) op zijn eigen vermogen (zijn geld), was het dat jaar verstandig het in dat bedrijf te stoppen, of had hij het beter een jaar lang op een bankrekening kunnen zetten?

Gezien de getallen verschillende twee jaren enorm, en met die reden, je moet er simpelweg over nadenken of iets handig is wel of niet ^^.
Let wel op; geld stoppen in een bedrijf heeft veel meer risico dan het op de bank neer zetten, het bedrijf kan failliet, een bank... eh, niet zo heel makkelijk, dus mensen die geld inleggen waar veel risico aan zit (ze kunnen het immers ook kwijtraken) vragen vaak wel een hogere vergoeding (rente over hun geld, bijv 10%) dan wanneer het zeker is dat ze hun inleg terug krijgen (3%).

Maarja, of je tevreden bent met een bepaald bedrag aan rente, dat blijft altijd een beetje van de persoon zelf afhankelijk.

Je moet dus weten WAT je berekend hebt, en daar simpelweg iets over zeggen. Dit zal ter voorkomen zijn dat mensen domweg de formule gebruiken, een getal uitrekenen en er eigenlijk helemaal niks over weten (het geval van; ik reproduceer een verhaal, maar wat het inhoud, geen idee)
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 18:36
AzN
AzN is offline
De ratio's van twee opvolgende jaren zijn gegeven, dus 't lijkt erop dat de bedoeling is dat je de ontwikkeling van de ratio's gaat beschrijven. Om te bepalen of de stijging van 'n ratio positief of negatief is, moet je natuurlijk weten wat die ratio zegt over 't bedrijf. En om dat te kunnen, zou je goed moeten nadenken over de componenten (teller en noemer) van die ratio.

Eigenlijk is 't onmogelijk om te bepalen of 'n ratio an sich goed of slecht is: je hebt altijd 'n standaard (benchmark) nodig. In dit geval moet je de ratio's van 2009 vergelijken met die van 2008 (de standaard).
Oud 12-11-2010, 23:19
CyberRage
CyberRage is offline
Voor het interpreteren van deze data kan je het beste kijken naar de formules voor elke ratio. Let daarbij vooral op de eenheden die gebruikt worden.

Bijvoorbeeld:

Oftewel: REV is de winst dat je per één vermogen haalt. Deste hoger de winst, deste hoger de REV ( evenredig ). Deste hoger het vermogen, deste lager de REV ( omgekeerd evenredig ). Een hogere ratio hierbij is dus altijd positief.

Op deze manier kan je ook de andere ratio's interpreteren. Let hierbij wel op dat als een ratio >1 is dat het niet altijd ook echt een 'positief' resultaat hoeft te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten