Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2010, 14:30
brokkepap
brokkepap is offline
Hallo,

Ik heb voor m&o nog een vraag(/verduideling nodig) over de permanentie. Ik neem deze opdracht als voorbeeld:

Een ondernemer heeft op 1 januari 2006 een lening van €100.000,- afgesloten tegen een rente van 6% rente. De lening wordt in 10 jaar afgelost; elk jaar een gelijk bedrag. De aflossing en rente geschiedt steeds op het eind van het jaar (31 december). De ondernemer past de permanentie toe met maandelijkse resultatenbepaling.
Nu de vraag:
Bereken de interestkosten voor de maand januari 2006:
Daar heb ik als antwoord €500,- ((6/100)x€100.000,-)/12

Stel de ondernemer past permanentie toe met resultatenbepaling per kwartaal(dus 3 maand) en dezelfde vraag wordt weer gesteld, is het antwoord dan nog steeds €500,- of is het dan €0,- de kosten worden dan toch toegekend aan 3 maand en niet aan elke maand opzich, of zie ik dit verkeerd?

-Brokkepap
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2010, 15:46
brands
brands is offline
Citaat:
Hallo,

Ik heb voor m&o nog een vraag(/verduideling nodig) over de permanentie. Ik neem deze opdracht als voorbeeld:

Een ondernemer heeft op 1 januari 2006 een lening van €100.000,- afgesloten tegen een rente van 6% rente. De lening wordt in 10 jaar afgelost; elk jaar een gelijk bedrag. De aflossing en rente geschiedt steeds op het eind van het jaar (31 december). De ondernemer past de permanentie toe met maandelijkse resultatenbepaling.
Nu de vraag:
Bereken de interestkosten voor de maand januari 2006:
Daar heb ik als antwoord €500,- ((6/100)x€100.000,-)/12
Laat ik het is simpel proberen uit te leggen.
De lening van €100.000 loopt 10 jaar. Dus dat betekent dat deze ondernemer elk jaar € 100.000 / 10 = € 10.000,- zou moeten aflossen. Over deze € 10.000 moet hij 6% rente betalen. Dan neem je dus 6% van € 10.000 = € 600,-. Nu per maand € 600 / 12 = € 50.

Volgens mijn berekening zou de ondernemer per maand € 50,- aan rente opzij moeten leggen, om het aan het eind van het jaar te kunnen betalen.

Gr. Brands

P.S. correct me when it's wrong!
Oud 10-11-2010, 17:44
Stff
Stff is offline
euhh, rente betaal je over de (resterende)hoofdsom niet over dat bedrag dat je aflost...

De maandelijkse rentekosten, voor het eerste jaar, zijn 500 per maand. Er wordt echter niet maandelijks betaald, maar 1 maal per jaar op 31 december (verschil tussen kosten en uitgaven).

In de opgave berekend de ondernemer per kwartaal zijn winst, en neemt dan 1500 aan rentekosten op (januari, februari en maart)
Oud 11-11-2010, 13:54
brokkepap
brokkepap is offline
Dus de kosten over elke maand zijn wel €500,- maar de uitgaven zijn elke maand €0,-. behalve in de maand december daar betaald hij 12x€500,- maar heeft die permanence hier dan mee te maken?

brokkepap
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 14:01
brokkepap
brokkepap is offline
Ik heb nog een vraag over m&o, misschien dat iemand deze ook kan beantwoorden?:

De NV heeft een stockdividend gedeclareerd van 10% en een cashdividend van 10%. De winst bedroeg €250.000,-. de dividendbelasting bedraagt 15%. Het nominaal geplaatste kapitaal bedraagt €1.000.000,-. De nominale waarde van een aandeel is €100,- . Er is €50.000,- beschikbaar gesteld voor vennootschapsbelasting. Nu is mijn vraag hoeveel bedraagt het stockdividend en het cashdividend? Mijn antwoordenboek geeft 0,1x€1.000.000,- voor beide (stockdividend 0,1x€1.000.000,- en het cashdividend 0,1x€1.000.000,- ). Maar waarom doen die 10% van het geplaatste aandelenkapitaal en niet van de winst?

Brokkepap
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 16:10
Stff
Stff is offline
Permanence is een werkmethode voor administreren, het zorgt ervoor dat een bedrijf op regelmatige intervallen (bijvoorbeeld wekelijk, maandelijks of in de opgave per kwartaal) kan kijken hoe het bedrijf er voor staat. Praktisch zie je de permanence door kosten die je bijvoorbeeld eenmaal per jaar moet betalen (zoals de rentekosten in de opgave) al per kwartaal als kosten op te nemen.

2e vraag:
Dividend wordt altijd over het nominale geplaatste aandelen kapitaal berekend, is gewoon een regel.
Oud 11-11-2010, 16:39
brokkepap
brokkepap is offline
Oké bedankt voor de hulp, nu kan ik morgen mn toets goed maken hoop ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten