Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2010, 17:17
iksnaptniet
iksnaptniet is offline
heej ik heb morgen een pw nederlands en dit is het enige wat ik nog niet snap:
het gaat over de pv en het voltooid deelwoord
voorbeeld:
ze is weer boos aan het worden, omdat ze ziet dat haar zoon zijn tijd verspil--- met het kijken naar video's
wat moet er op die streepjes??
is het een pv of een vd en hoe weet ik dat???

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2010, 17:33
Verwijderd
Een persoonsvorm is te vinden door de zin in een andere tijd te zetten. Dus als voorbeeld:
Jan loopt van de brug naar zijn huis toe om te gaan schaken.
Want als je het in een andere tijd zet wordt het: Jan liep van de brug naar zijn huis toe om te gaan schaken.

In deze zin is verspild dus niet de persoonvorm, want of "ze" nou boos aan het worden is, of al boos is geweest, dat verspillen verandert niet.

Het is ook verspild met een d, en dit kun je op twee manieren vinden.
De eerste manier is over het algemeen de manier waarop leraren uitleg geven, d.m.v. 't Kofschip.
Het hele werkwoord is verspillen. De stam is verspil. De l (laatste letter van het woord) staat niet in 't Kofschip.
Als een letter wél in t Kofschip staat, dan is de uitgang een t. Staat het niet in 't Kofschip, dan is de uitgang een d.

De tweede manier is de manier die ik meestal gebruik, maar in sommige gevallen is dat ook onduidelijk. Dan gebruik ik meestal pas het 't Kofschip.
Je maakt het woord een bijvoegelijk naamwoord, dus je zet het ergens voor. In dit geval zou ik ervan maken: de verspilde tijd -> uitgang is een d. Mocht je een woord hebben met een t erin, zoals bijvoorbeeld stoppen, dan is de uitgang ook een t. (De gestopte auto ).

Is het duidelijk zo? Anders moet je nog eventjes reageren, dan ga ik het nog een keer proberen uit te leggen .
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 18:24
iksnaptniet
iksnaptniet is offline
hoe ik de pv vind dat weet ik wel maar ik wist niet dat dit kon doormiddel van 't exkofschip.
erg bedankt voor deze goede uitleg.
ik zal nog even 2 voorbeeld zinnen doen die ik fout had, kun jij mij dan uitleggen wat het is en waarom?
dit zijn ze:
1)de voorzitter heeft zich erover verbaas--- dat de notulen nog niet gereed waren
2) dat dezelfde personen weer eens te laat komen op de training, verbaas-- hem niet

kijk in beiden gevallen is het woord: verbaasd(t) maar de ene keer met t en de andere keer met een d, ik snap niet hoe ik daarachter kom
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 20:24
June bug
June bug is offline
Hopelijk kom je nog terug in dit topic iksnaptniet, want het antwoord van Interglot klopt niet!

Wat ze zegt over de verleden tijd klopt wel. Als je de zin in de verleden tijd zet zijn de werkwoorden die veranderen de persoonsvormen. Aangezien jouw voorbeeldzin hoofdzinnen en bijzinnen bevat zitten er meerdere persoonsvormen in. Ik zal de hele zin voor je in de verleden tijd zetten:

Ze was weer boos aan het worden, omdat ze zag dat haar zoon zijn tijd verspilde met het kijken naar video's.

Je ziet dat 'is' verandert in 'was', 'ziet' verandert in 'zag' en 'verspil__' wordt ook verleden tijd. 'Verspil__' is dus een persoonsvorm. Het onderwerp erbij is 'hij', dus stam+t, het moet dus verspilT zijn.

Jouw voorbeeldzinnen:
1. De voorzitter heeft zich erover verbaasD dat de notulen nog niet gereed waren.
Verleden tijd: De voorzitter HAD zich erover verbaasD dat de notulen nog niet gereed waren. Verbaas__ is dus voltooid deelwoord. Nu pas je 't Kofschip toe zoals Interglot dat uitlegde (dat klopte wel ) en krijg je dus 'verbaasD' met een D. (Hele werkwoord min -en is verbaz, dat eindigt op een z, die zit niet in 't Kofschip, dus krijgt het een D)
2. Dat dezelfde personen weer eens te laat komen op de training verbaasT hem niet.
Verleden tijd: Dat dezelfde personen weer eens te laat KWAMEN op de training VERBAASDE hem niet.
Zowel 'komen' als 'verbaas__' zijn dus persoonsvormen. Gewoon stam+t dus, dan wordt het 'verbaasT'.

Let op: gebruik 't Kofschip dus niet wanneer het om persoonsvormen gaat, alleen bij het voltooid deelwoord of bij de verleden tijd (als je bijvoorbeeld niet weet of het 'verbaasde' of verbaaste' is )
Oud 10-11-2010, 20:29
Em.
Em. is offline
Ik gooi altijd de hele zin in het meervoud, weigert een werkwoord meervoud te worden, dan vind ik dat het geen persoonsvorm is.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 21:28
iksnaptniet
iksnaptniet is offline
erg bedankt hier kan ik wat mee
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 07:28
iksnaptniet
iksnaptniet is offline
ik heb net 25 oefenzinnen gemaakt en ik had er 24 goed!!!!!!!!!!!!!!
deze zin had ik fout:
de officier van justitie vraagt zich af of de getuige wel de waarheid vertelD.
ik had met een t want als je het in de verleden tijd zet:
de officier van justitie vroeg zich af of de getuige wel de waarheid sprak(vertelde).
dus pv, dus stam+t dacht ik maar dat was fout
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 15:46
Verwijderd
Citaat:
deze zin had ik fout:
de officier van justitie vroeg zich af of de getuige wel de waarheid sprak(vertelde).
De officier van justitie VROEG zich af of de getuige wel de waarheid VERTELDE.
Zoals je ziet is vertel__ een persoonsvorm met als onderwerp 'de getuige' dus stam+t. VERTELT is dus gewoon goed.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 15:48
Em.
Em. is offline
Citaat:
deze zin had ik fout:

De officieren van justitie vragen zich af of de getuigen wel de waarheid vertellen. Vertel... is dus een persoonsvorm en moet 'vertelt' zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 13:51
iksnaptniet
iksnaptniet is offline
dan had ik ze allemaal goed, dan ben ik beter dan die docent haha
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 19:49
schaapje7
schaapje7 is offline
De persoonsvorm:

De persoonvorm kun je bij sommige zinnen vinden door er een vraag van te maken. Het woord dat voorop komt is dan de persoonsvorm.
bijvoorbeeld:
Ik fietste vanmorgen naar school.
Fietsteik vanmorgen naar school?

In die zin in fietste de persoonvorm.

Bij het voltooid deelwoord is het woord in deze zin:
Ik ben vanmorgen naar school gefietst. In die zin is gefietst het voltooid deelwoord. Je kunt er ge of ver voor zetten.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt,
Sophie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten