Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als ik in het donker ook maar het geringste vermoeden heb van een fietser zonder licht, dan gaat mijn groot licht aan, mijn mistlichten, en mijn claxon. Resultaat: ik kan ze zien, zij schrikken, en ik kan mijn ongenoegen over hun onveiligheid kenbaar maken.
Dat die mensen zo achterlijk simpel over hun leven na kunnen denken, gaat mijn pet serieus te boven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus ja, laat die fietsers gewoon lekker gaan, dat bespaart jou een hoop gedoe als automobilist ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is nu eenmaal niet aan jou om andere mensen 'op te voeden'. Je bent muzikant, geen agent ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En sommige fietsers vragen er ook om. Je kan niet zonder achterom te kijken zomaar naar links komen om over te steken op een weg waar > 30km wordt gereden. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Zonder licht fietsen heb ik nooit gedaan, dat hebben mijn ouders me zo 'goed' geleerd dat dat niet eens in me opkwam
![]() Oh, ik heb wel ooit een waarschuwing gekregen voor fietsen zonder licht ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn ouders hebben me echt wel duidelijk gemaakt dat dat gevaarlijk is en er zijn ook agenten in de klas geweest die dat hebben verteld. En bij ons stonden er welke week wel drie keer agenten te controleren of je wel licht op je fiets had. Dan hielp die boete van 25 euro wel. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben getuige geweest bij een strafzaak waar iemand net als jij escalerend optrad. Ze zijn echt niet lief meer als je bewust een ongeval veroorzaakt. En al het letsel en schade dat daar onbedoeld bij ontstaat gaat ook op jouw conto, hebben ze niets meer mee te maken als je de daad eenmaal hebt begaan. En ook: je gaat echt niemand veranderen op die manier, en wie weet roept je optreden nog wel eens agressie op van de verkeerde mensen. Ik heb meermalen meegemaakt dat het van zinloze verkeersruzie naar matpartij ging in minder dan 30 seconden, en je hoeft daarvoor zelf niet eens iets escalerends te doen buiten je weggedrag om. Ik dacht vroeger ook zo als jij, maar ik heb in nauwelijks vijf jaar genoeg gekkigheid op de weg gezien, ook door mijn eigen schuld (zelfs al was ik áltijd verkeerstechnisch is het gelijk) om daar van af te stappen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het enige probleem is als er geen bewijslast is, dan ben je niet aansprakelijk, maar kun je jouw schade niet verhalen. Daarom moet je ook altijd de politie inschakelen, die stellen vast hoe de vork in de steel zit en daarna zijn jouw problemen voorbij. En als iemand zonder licht rijdt in het donker, en opeens voor jou zit, kun je spreken van aan opzet grenzende roekeloosheid door diegene. Dan betaal je zelfs als jouw schuld aan de aanrijding vaststaat, slechts 50%.
|
Ik had het zojuist en moest aan dit topic denken
![]() Ik reed overdag naar mijn werk, dus geen licht nodig. 's Nachts terug, dus wel licht nodig. En ja hoor, voorlicht kapot. Vast weer een grapjas het draadje doorgeknipt of iets wat niet goed contact maakt. Nou, dan fiets ik toch mooi naar huis. Bijna 3km, dat ga ik 's nachts echt niet lopen. En ik was erg blij dat niemand het in zijn hoofd haalde om met groot licht naar me te knipperen, al snap ik best dat ze me nauwelijks zagen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik fiets met van die knipperlampjes en die batterijen doen het verbazingwekkend lang. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb overigens ook niet met iedere fietser zonder licht problemen, maar wel met idioten die dan dus op het laatste moment voorrang nemen of aan de verkeerde kant van de weg gaan fietsen etc. Als je zonder licht voorzichtig fietst en er goed rekening mee houdt dan mensen je misschien niet zullen zien (en dus bv achter een auto oversteken ipv ervoor), dan ontstaan er iig geen gevaarlijke situaties.
Oh, en op slechtverlichte wegen buiten de bebouwde kom moet je dan ook niet fietsen ![]() Laatst gewijzigd op 08-11-2010 om 10:48. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En met die dingen die vast zitten heb ik veel te vaak dat de batterijen op zijn. Maar het schijnt dan ook heel grappig te zijn om andermans lampje aan te doen als je langs zijn/haar fiets loopt.
|
ik heb heeeeel veel zonder licht gefietst, zo'n beetje tot ik rijles had, toen begon ik het nut ervan in te zien. Die de losse lampjes altijd aan mezelf vast (jas/tas etc) dan kan ik ze ook niet vergeten van de fiets te halen, kan niemand ze jatten
![]()
||
Citaat:
![]() Ik vind het gewoon echt eng om zonder licht te fietsen want ze zien je echt niet en ik heb dus ook het gevoel dat ik dan elk moment geschept kan worden door een auto. Sinds ik rijles heb is dat alleen maar bevestigd en zorg ik ook echt wel dat ik de batterijen op tijd vervang. Ik hanteer idd ook de richtlijn straatverlichting aan -> lampjes aan, straatverlichting uit -> lampjes uit/niet.
|
Het valt me op dat het alleen over fietsers gaat. Een voetganger is evenmin te zien en ik weet niet of jullie zaterdagnacht wel eens onderweg zijn maar ik had laatst bijna een zatlap onder m'n auto liggen omdat hij in het donker plotseling vanuit de middenberm de weg over zwalkte. Liep in een zwarte jas, hij had nog geluk dat mijn koplampen eigenlijk te hoog afgesteld stonden waardoor ik hem net op tijd zag.
|
![]() |
|
wat dacht je van honden uitlaters dan, die lopen soms ook op de meest onmogelijke plekken, en het is dan neit alleen de uitlater die je niet ziet, maar ook de hond.Hoewel sommigen wel een hesje of lichte aan hebben (en de hond ook) is het doodeng soms
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Ik zie ook steeds meer mensen met een fluorescerend hesje of van die losse lampjes lopen (en soms ook op de hond), op zich is dat helemaal geen slechte zaak. Al ben ik in deze tijd van het jaar in het donker wel extra bewust dat er nog genoeg mensen buiten rondlopen en ga dus ook niet strak langs de zijkant rijden in een woonwijk. Dus zo snel laat ik mij er niet door verrassen. Veel verstandige wandelaars lopen ook aan de andere kant van de weg, 'tegen het verkeer in', zodat ze zelf het verkeer goed in de gaten kunnen houden
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En idd, veel voetgangers lopen aan de andere kant van de weg, maar vaak zijn het juist ook weer die voetgangers die dan een hesje aantrekken. De voetgangers die met het verkeer meelopen weer vaak niet, dus dan heb je er nog weinig aan ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb een dynamo én losse lampjes, maar toch vergeet ik soms de lampjes en dan zal maar net je licht kapot zijn (die combinatie komt, gok ik, eens per jaar voor) en dan vind ik in het donker alleen naar huis lopen gevaarlijker dan voorzichtig zonder licht fietsen. Waarbij ik natuurlijk wel iedereen voorrang geef en extra oplet. Want ik vind fietsers zonder licht ook eng als ik zelf in de auto zit, maar niet als ze gewoon op het fietspad blijven.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ja maar die zijn ook mét licht irritant
![]() Sowieso: in het donker zie je die kleine lichtjes ook maar amper als je wat harder dan 30 rijdt. En op een rotonde kom je van de zijkant aan en moet je het met de reflector doen. Ook niet bijzonder overzichtelijk.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De strijd tegen roken perfectme | 500 | 25-04-2007 14:56 | |
Verkeer & Vervoer |