Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2010, 05:48
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Soms zie je ze echt nauwelijks en lijkt het wel alsof ze ineens uit het niets zijn ontstaan
Ik vind de combinatie donker, regen en fietser erg vervelend, als ik in de auto zit. Laatst kon ik de fietser (waarvan ik wist dat die er was) niet zien, dus ben ik maar stil blijven staan bij de kruising tot hij voorbij was.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2010, 08:39
Verwijderd
Als ik in het donker ook maar het geringste vermoeden heb van een fietser zonder licht, dan gaat mijn groot licht aan, mijn mistlichten, en mijn claxon. Resultaat: ik kan ze zien, zij schrikken, en ik kan mijn ongenoegen over hun onveiligheid kenbaar maken.
Dat die mensen zo achterlijk simpel over hun leven na kunnen denken, gaat mijn pet serieus te boven.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Laatst iemand die net aan het begin van de invoegstrook zag dat er een file was en toen vol in de remmen ging. Ja, leuk als je daar dan achter rijdt!

En nu het vroeg donker wordt zie ik ook echt veeel te veel fietsers zonder licht, of ja... 'zie' is niet het juiste woord Soms zie je ze echt nauwelijks en lijkt het wel alsof ze ineens uit het niets zijn ontstaan
Daarom ben ik zo blij met xenon-koplampen. Daarmee zie je echt zóveel meer tov conventionele koplampen. Ook met die Philips High Performance series zie je al veel meer dan met een normale H4 of H7 koplamp trouwens. Het is wel wat duurder, maar imo duidelijk wel het geld waard
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 16:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat die mensen zo achterlijk simpel over hun leven na kunnen denken, gaat mijn pet serieus te boven.
Heb je serieus nooit zonder licht gereden als fietser?
Oud 04-11-2010, 16:58
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Waar maak je je druk over? Als iemand per se op jouw motorkap wil liggen door zonder licht te fietsen en toch voorrang te nemen, laat ze lekker. Recht op eigen domheid, en zij betalen de schade.
Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik rij toch liever geen fietser aan, ongeacht of het de schuld van de fietser is of niet.
Oud 04-11-2010, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik rij toch liever geen fietser aan, ongeacht of het de schuld van de fietser is of niet.
Dat is het punt dat T_ID maakt ook niet zo te lezen. Het gedrag dat Louis beschrijft in zijn post valt in principe onder artikel 5 WvW, wegens zowel het mogelijk in gevaar brengen van andere weggebruikers (door ze te verblinden en te desoriënteren doordat hij toetert), alsmede het hinderen daarvan (door ze te verblinden).
Dus ja, laat die fietsers gewoon lekker gaan, dat bespaart jou een hoop gedoe als automobilist
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 15:17
Verwijderd
ik heb liever een mogelijke artikel 5 aan mijn broek, dan dat ik een fietser onder mijn wielen krijg.
En nee, ik heb nog nooit zonder licht gefietst.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Ik zelf heb nog nooit zonder licht gefietst. Ik kan me die campagne ook nog herinneren waar ze lieten zien hoe onzichtbaar fietsers zonder licht in het donker zijn, ik denk dat als fietsers dat weer eens zouden zien, ze snel voor fatsoenlijke verlichting zouden zorgen. Ik snap nu ik regelmatig fietsers zonder licht zie écht niet waarom ze zo rond fietsen, en al helemaal niet wanneer ze dan ook nog laten merken dat ze er van uitgaan dat je ze ziet (door bv. over te steken of een rotonde op te fietsen, ja, officieel hebben ze voorrang natuurlijk, maar je schrikt je echt rót als er ineens iemand voorlangs schiet).
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 21:00
Verwijderd
Citaat:
ik heb liever een mogelijke artikel 5 aan mijn broek, dan dat ik een fietser onder mijn wielen krijg.
En nee, ik heb nog nooit zonder licht gefietst.
Wanneer je mensen verblindt, vergroot je juist de kans dat ze iets raars doen. Dus, laat ze gewoon rustig doorfietsen en als je ergens heel veel, en heel regelmatig heel veel, fietsers zonder licht ziet, meldt dat dan gewoon even, bijv. via 0900-tuig, of bij de wegbeheerder.
Het is nu eenmaal niet aan jou om andere mensen 'op te voeden'. Je bent muzikant, geen agent
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 01:29
Verwijderd
Citaat:
Ik fiets ook niet zonder licht, al helemaal niet sinds ik zelf weet hoe belachelijk weinig je ziet in een auto.

En sommige fietsers vragen er ook om.
Je kan niet zonder achterom te kijken zomaar naar links komen om over te steken op een weg waar > 30km wordt gereden.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 09:40
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik fiets ook niet zonder licht, al helemaal niet sinds ik zelf weet hoe belachelijk weinig je ziet in een auto.
Ja ehh NU. Logisch dat je dat nu niet meer doet. Maar als 12-jarige die naar school fietste snapte ik heus niet hoe gevaarlijk het was en het was eerder normaal dan uitzondering om zonder licht te fietsen.
Oud 06-11-2010, 10:01
Hawahaai
Hawahaai is offline
Zonder licht fietsen heb ik nooit gedaan, dat hebben mijn ouders me zo 'goed' geleerd dat dat niet eens in me opkwam . Wel ben ik, sinds ik rijles heb, als fietser veel duidelijker in het aangeven wat ik ga doen: ik steek eerder en duidelijker mijn hand uit, rijd niet een rotonde op als er al een auto rijdt, steek niet vlak voor een auto over, enz.

Oh, ik heb wel ooit een waarschuwing gekregen voor fietsen zonder licht (maar toen had ik mijn rijbewijs al lang). Thuis had ik de situatie bekeken en geconcludeerd dat het licht genoeg was om geen lamp meer aan te hoeven doen. Meneer de agent liet me stoppen en vertelde dat ik verplicht was om, zo lang de straatlantaarns aan waren, met licht te fietsen. Dus ik deed mijn lamp aan en mocht verder rijden. Zodra ik de bocht om was, gingen de straatlantaarns uit (en heb ik dus mijn lamp weer uitgedaan). Dat vond ik zo belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Ja ehh NU. Logisch dat je dat nu niet meer doet. Maar als 12-jarige die naar school fietste snapte ik heus niet hoe gevaarlijk het was en het was eerder normaal dan uitzondering om zonder licht te fietsen.
Dan lees je niet helemaal goed wat ik zei, ik fietste al niet zonder licht. Nooit.
Mijn ouders hebben me echt wel duidelijk gemaakt dat dat gevaarlijk is en er zijn ook agenten in de klas geweest die dat hebben verteld.
En bij ons stonden er welke week wel drie keer agenten te controleren of je wel licht op je fiets had. Dan hielp die boete van 25 euro wel.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 14:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het een is jouw schuld en probleem (art 5 + aanrijding) en het andere niet.

Ik ben getuige geweest bij een strafzaak waar iemand net als jij escalerend optrad. Ze zijn echt niet lief meer als je bewust een ongeval veroorzaakt. En al het letsel en schade dat daar onbedoeld bij ontstaat gaat ook op jouw conto, hebben ze niets meer mee te maken als je de daad eenmaal hebt begaan.

En ook: je gaat echt niemand veranderen op die manier, en wie weet roept je optreden nog wel eens agressie op van de verkeerde mensen. Ik heb meermalen meegemaakt dat het van zinloze verkeersruzie naar matpartij ging in minder dan 30 seconden, en je hoeft daarvoor zelf niet eens iets escalerends te doen buiten je weggedrag om.

Ik dacht vroeger ook zo als jij, maar ik heb in nauwelijks vijf jaar genoeg gekkigheid op de weg gezien, ook door mijn eigen schuld (zelfs al was ik áltijd verkeerstechnisch is het gelijk) om daar van af te stappen.
Oud 06-11-2010, 16:59
hookee
hookee is offline
Citaat:
Het een is jouw schuld en probleem (art 5 + aanrijding) en het andere niet.
Vergeten we niet dat fietsers al decennia als een soort beschermd diersoort is benoemd? Fietsers moeten stoned, dronken, roekeloos en suïcidaal tegelijkertijd zijn om als schuldige in een ongeluk aangewezen te kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 18:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vergeten we niet dat fietsers al decennia als een soort beschermd diersoort is benoemd? Fietsers moeten stoned, dronken, roekeloos en suïcidaal tegelijkertijd zijn om als schuldige in een ongeluk aangewezen te kunnen worden.
Daar zijn de afgelopen jaren nogal wat veranderingen in doorgevoerd. Als iemand op je motorkap gaat liggen ben je niet alleen niet aansprakelijk, maar kun je de schade ook verhalen.

Het enige probleem is als er geen bewijslast is, dan ben je niet aansprakelijk, maar kun je jouw schade niet verhalen. Daarom moet je ook altijd de politie inschakelen, die stellen vast hoe de vork in de steel zit en daarna zijn jouw problemen voorbij.

En als iemand zonder licht rijdt in het donker, en opeens voor jou zit, kun je spreken van aan opzet grenzende roekeloosheid door diegene. Dan betaal je zelfs als jouw schuld aan de aanrijding vaststaat, slechts 50%.
Oud 07-11-2010, 22:07
Verwijderd
Maar hebben jullie dan nooit meegemaakt dat je je fiets ergens buiten zet, en dat als je later naar huis wil, je licht ineens kapot is? Of ga je dan ook echt lopen
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 23:57
Balance
Balance is offline
Ik had het zojuist en moest aan dit topic denken
Ik reed overdag naar mijn werk, dus geen licht nodig. 's Nachts terug, dus wel licht nodig. En ja hoor, voorlicht kapot. Vast weer een grapjas het draadje doorgeknipt of iets wat niet goed contact maakt.
Nou, dan fiets ik toch mooi naar huis. Bijna 3km, dat ga ik 's nachts echt niet lopen. En ik was erg blij dat niemand het in zijn hoofd haalde om met groot licht naar me te knipperen, al snap ik best dat ze me nauwelijks zagen.
Oud 08-11-2010, 00:08
Verwijderd
Citaat:
Maar hebben jullie dan nooit meegemaakt dat je je fiets ergens buiten zet, en dat als je later naar huis wil, je licht ineens kapot is? Of ga je dan ook echt lopen
Op mijn fiets zit al heel lang geen dynamo meer. ;x
Ik fiets met van die knipperlampjes en die batterijen doen het verbazingwekkend lang.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 08:50
Verwijderd
Ik heb overigens ook niet met iedere fietser zonder licht problemen, maar wel met idioten die dan dus op het laatste moment voorrang nemen of aan de verkeerde kant van de weg gaan fietsen etc. Als je zonder licht voorzichtig fietst en er goed rekening mee houdt dan mensen je misschien niet zullen zien (en dus bv achter een auto oversteken ipv ervoor), dan ontstaan er iig geen gevaarlijke situaties.
Oh, en op slechtverlichte wegen buiten de bebouwde kom moet je dan ook niet fietsen

Laatst gewijzigd op 08-11-2010 om 10:48.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 10:09
Verwijderd
Citaat:
Jawel, daarom heb ik tegenwoordig altijd van die fietslampjes-met-elastiekjes van de Hema bij me. Kosten €5 ofzo, maar doen het altijd en je kunt ze op iedere fiets vastmaken.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 11:49
Balance
Balance is offline
Citaat:
Jawel, daarom heb ik tegenwoordig altijd van die fietslampjes-met-elastiekjes van de Hema bij me. Kosten €5 ofzo, maar doen het altijd en je kunt ze op iedere fiets vastmaken.
Met die dingen die los zitten vergeet ik ze te vaak eraf te halen en dan doet iemand anders het dus voor me
En met die dingen die vast zitten heb ik veel te vaak dat de batterijen op zijn. Maar het schijnt dan ook heel grappig te zijn om andermans lampje aan te doen als je langs zijn/haar fiets loopt.
Oud 08-11-2010, 12:51
Qimm
Qimm is offline
ik heb heeeeel veel zonder licht gefietst, zo'n beetje tot ik rijles had, toen begon ik het nut ervan in te zien. Die de losse lampjes altijd aan mezelf vast (jas/tas etc) dan kan ik ze ook niet vergeten van de fiets te halen, kan niemand ze jatten
Oud 10-11-2010, 20:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik heb van die lampjes die je op je fiets klikt met batterijen en eigenlijk ook meestal wel reservebatterijen bij me. En die keer dat ik dat niet had ben ik idd gaan lopen Ik heb ook een jaar in België gewoond en daar is de boete voor fietsen zonder licht echt 250 euro ofzo dus dan haal je het echt wel van je hoofd. Zouden ze hier ook moeten doen.

Ik vind het gewoon echt eng om zonder licht te fietsen want ze zien je echt niet en ik heb dus ook het gevoel dat ik dan elk moment geschept kan worden door een auto. Sinds ik rijles heb is dat alleen maar bevestigd en zorg ik ook echt wel dat ik de batterijen op tijd vervang. Ik hanteer idd ook de richtlijn straatverlichting aan -> lampjes aan, straatverlichting uit -> lampjes uit/niet.
Oud 11-11-2010, 00:43
MiBe
MiBe is offline
Het valt me op dat het alleen over fietsers gaat. Een voetganger is evenmin te zien en ik weet niet of jullie zaterdagnacht wel eens onderweg zijn maar ik had laatst bijna een zatlap onder m'n auto liggen omdat hij in het donker plotseling vanuit de middenberm de weg over zwalkte. Liep in een zwarte jas, hij had nog geluk dat mijn koplampen eigenlijk te hoog afgesteld stonden waardoor ik hem net op tijd zag.
Oud 11-11-2010, 10:38
Qimm
Qimm is offline
wat dacht je van honden uitlaters dan, die lopen soms ook op de meest onmogelijke plekken, en het is dan neit alleen de uitlater die je niet ziet, maar ook de hond.Hoewel sommigen wel een hesje of lichte aan hebben (en de hond ook) is het doodeng soms
Oud 11-11-2010, 17:40
artemivanov
artemivanov is offline
Voetgangers is inderdaad net zo erg als fietsers. Vooral hier in de stad, waar iedereen overal maar oversteekt
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 22:52
Verwijderd
Citaat:
wat dacht je van honden uitlaters dan, die lopen soms ook op de meest onmogelijke plekken, en het is dan neit alleen de uitlater die je niet ziet, maar ook de hond.Hoewel sommigen wel een hesje of lichte aan hebben (en de hond ook) is het doodeng soms
Ja, idd, laatst nog iemand langs een weg zien lopen met hond. Man had een donkere jas aan en z'n capuchon op, dus je zag 'm echt niet. Hond liep gelukkig strak aangelijnd en in de berm. Die vestjes zouden ze moeten verplichten wanneer voetgangers in het donker langs een weg zonder trottoir lopen Die vestjes zie je overigens wel steeds vaker, gelukkig! Ik zag laatst zelfs een hond met zo'n vest
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 00:36
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Ik zag laatst zelfs een hond met zo'n vest
Dat zou van mij dan weer niet hoeven, daar heb ik niet zo'n moeite mee als die onder m'n auto terechtkomt Een kat daarentegen vind ik wel zielig als ik die zou overrijden.
Oud 12-11-2010, 01:14
KIET
KIET is offline
Ik zie ook steeds meer mensen met een fluorescerend hesje of van die losse lampjes lopen (en soms ook op de hond), op zich is dat helemaal geen slechte zaak. Al ben ik in deze tijd van het jaar in het donker wel extra bewust dat er nog genoeg mensen buiten rondlopen en ga dus ook niet strak langs de zijkant rijden in een woonwijk. Dus zo snel laat ik mij er niet door verrassen. Veel verstandige wandelaars lopen ook aan de andere kant van de weg, 'tegen het verkeer in', zodat ze zelf het verkeer goed in de gaten kunnen houden
Oud 12-11-2010, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Dat zou van mij dan weer niet hoeven, daar heb ik niet zo'n moeite mee als die onder m'n auto terechtkomt Een kat daarentegen vind ik wel zielig als ik die zou overrijden.
Ik zou toch niet graag een hond aanrijden

En idd, veel voetgangers lopen aan de andere kant van de weg, maar vaak zijn het juist ook weer die voetgangers die dan een hesje aantrekken. De voetgangers die met het verkeer meelopen weer vaak niet, dus dan heb je er nog weinig aan
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 08:29
Verwijderd
Ik heb een dynamo én losse lampjes, maar toch vergeet ik soms de lampjes en dan zal maar net je licht kapot zijn (die combinatie komt, gok ik, eens per jaar voor) en dan vind ik in het donker alleen naar huis lopen gevaarlijker dan voorzichtig zonder licht fietsen. Waarbij ik natuurlijk wel iedereen voorrang geef en extra oplet. Want ik vind fietsers zonder licht ook eng als ik zelf in de auto zit, maar niet als ze gewoon op het fietspad blijven.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 08:37
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een dynamo én losse lampjes, maar toch vergeet ik soms de lampjes en dan zal maar net je licht kapot zijn (die combinatie komt, gok ik, eens per jaar voor) en dan vind ik in het donker alleen naar huis lopen gevaarlijker dan voorzichtig zonder licht fietsen. Waarbij ik natuurlijk wel iedereen voorrang geef en extra oplet. Want ik vind fietsers zonder licht ook eng als ik zelf in de auto zit, maar niet als ze gewoon op het fietspad blijven.
Nee, idd, dan vind ik het ook niet erg, maar bv wel als ze ineens op een rotonde doorrijden terwijl je ze helemaal niet gezien hebt. Of dus bv op onverlichte wegen. Als je gewoon extra oplettend fietst, heeft niemand er last van. Ik heb vooral problemen met mensen die dan juist ineens extra onoplettend lijken te fietsen
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 18:26
Balance
Balance is offline
Ja maar die zijn ook mét licht irritant
Sowieso: in het donker zie je die kleine lichtjes ook maar amper als je wat harder dan 30 rijdt. En op een rotonde kom je van de zijkant aan en moet je het met de reflector doen. Ook niet bijzonder overzichtelijk.
Oud 16-11-2010, 19:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja maar die zijn ook mét licht irritant
Sowieso: in het donker zie je die kleine lichtjes ook maar amper als je wat harder dan 30 rijdt. En op een rotonde kom je van de zijkant aan en moet je het met de reflector doen. Ook niet bijzonder overzichtelijk.
Daar staat tegenover dat een fietser met zo'n moderne halogeen-schijnwerper voorop, ook moordneigingen oplevert omdat het je verblind alsof het groot licht is.
Reageren

Regels voor berichten