Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Inderdaad een heel apart woord, dat valasus! Mijn woordenboek weet het ook niet. Dingen die erop lijken, zijn:
valvatus - voorzien van een dubbele deur ( ![]() validus - sterk, machtig, invloedrijk Vahalis - rivier de Waal valentulus - sterk, krachtig Weet je zeker dat het valasus is? |
![]() |
|
Geen idee waar die tekst vandaan komt, maar dit is de tekst zoals ik ze ken:
Áve María, grátia pléna, Dóminus técum. Benedícta tu in muliéribus, et benedíctus frúctus véntris túi, Iésus.[11] Sáncta María, Máter Déi, óra pro nóbis peccatóribus, nunc et in hóra mórtis nóstrae. Ámen. (ik geloof dat ik dit niet hoef te vertalen) Maar ik geloof dat iemand die waarschijnlijk 'geïmproviseerd' heeft;-) 'Valasus' eens opgezocht, zowel in de Koenen (in handel te vinden), als in een wetenschappelijk woordenboek (Lewis and Short), maar niets te vinden, zoals Gðmndr terecht opmerkt. Wie anders eens een goed woordenboek voor Grieks en Latijn wil raadplegen, zie deze link: http://archimedes.fas.harvard.edu/pollux/ (voor het Griekse woordenboek moet je wel SGreek installeren, want anders is het niet zo mooi) |
![]() |
|
Zelfs als zou het woord 'valasus' bestaan, dan rest nog een probleem met het
grammaticaal geslacht van dat adjectief: waar hoort het bij? De persoon die aangesproken wordt (nl. Maria) is vrouwelijk, te zien aan "benedicta", en plotseling verschijnt daar een adjectief in het mannelijk die nergens bijhoort. Trouwens: een imperatief wordt steeds expliciet uitgedrukt, dus "<esto>" veronderstellen gaat niet echt. Maar nogmaals, waar komt die tekst vandaan? Dat zou al veel helpen. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
LATIJN, vertaling HOC ERAT IN VOTIS trikalaboy | 2 | 25-06-2011 17:34 | |
Latijn vertaling kilgore t. | 1 | 16-12-2010 13:11 | |
Wie kan dit naar het latijn vertalen? dechuck | 2 | 24-12-2008 13:01 | |
latijn vertalen? Sask!a | 8 | 04-07-2002 09:49 | |
Wat wij bij Latijn vertalen op de universiteit... Onbekende | 4 | 30-09-2001 14:28 | |
Latijn... vertaling!! Lovergirl00 | 7 | 21-01-2001 11:31 |