Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2009, 18:47
Verwijderd
Aangezien hier een aantal mensen aandelen hebben, deze vraag. Bij welke bank plaatsen jullie je orders als je aandelen wil gaan kopen en hoeveel betalen jullie per transactie voor het plaatsen van een order (aandelen AEX, AMX en ASX)?

Ik zit zelf bij de Rabobank en dat is naar mijn mening ook de goedkoopste. Je krijgt veel informatie over de koersen via internet en de kosten bedragen per order 7 euro + 0.002% van de beurswaarde als ik aandelen op de AEX, AMX en ASX koop. Wat betalen jullie?
Advertentie
Oud 06-01-2009, 21:23
vosje16
vosje16 is offline
Ik ben Belg en kocht eerst mijn aandelen via Fortis (mijn ouders hadden daar een rekening voor mij geopend toen ik nog klein was) maar dat kost iets van 15 euro + 0,6% denk ik.
Bijgevolg heb ik een rekening geopend bij Keytrade, omdat je daar maar 7,5 euro betaald voor maximum 2500 euro aan aandelen op euronext brussel. Als het meer is dan 2500 euro, dan betaal je 14,95 euro. (Maar dat is bij nog niet het geval )
Hier kan je trouwens alle internetbrokers vergelijken: http://www.belegger.nl/vergelijk.php?&page=broker&id=26
Oud 06-01-2009, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Ik ben Belg en kocht eerst mijn aandelen via Fortis (mijn ouders hadden daar een rekening voor mij geopend toen ik nog klein was) maar dat kost iets van 15 euro + 0,6% denk ik.
Bijgevolg heb ik een rekening geopend bij Keytrade, omdat je daar maar 7,5 euro betaald voor maximum 2500 euro aan aandelen op euronext brussel. Als het meer is dan 2500 euro, dan betaal je 14,95 euro. (Maar dat is bij nog niet het geval )
Hier kan je trouwens alle internetbrokers vergelijken: http://www.belegger.nl/vergelijk.php?&page=broker&id=26
Ok. Veel geld verloren met je ING en GBL? Voor hoeveel geld had je erin gestoken als ik mag vragen? Ooit overwogen om te beleggen in vastgoed? Dat schijnt wel een stabiele belegging te wezen. Op de AEX en AMX zaten wel een paar koopjes tussen.
Oud 07-01-2009, 13:59
vosje16
vosje16 is offline
Ik zeg liever niet voor hoeveel euro aan aandelen ik gekocht heb, maar ik kan je wel zeggen dat ik mijn ING aandelen gekocht heb aan 31,6 ; GBL aan 87,8...Heb trouwens ook 3 keer een hoopje Fortisaandelen gekocht aan gemiddeld 8,78 euro; en Aegon aan 15,2 euro. Het gaat dus niet goed met mijn aandelen De eerste aandelen die ik ongeveer 3 jaar geleden gekocht heb, waren ook de enige waar ik ooit winst mee gemaakt heb: Solvay gekocht aan ong. 85 en de helft verkocht aan 112 euro. Maar nu staat die andere helft weer op 58
Wat bedoel je precies met beleggen in vastgoed? Echt een huis kopen om te verhuren? Of vastgoed op de beurs? Want om echt een huis of iets dergelijks te kopen, heb ik niet genoeg geld En 'k denk ook niet dat ik aan een lening kan geraken aangezien ik geen vast werk heb...Mijn vriend had er wel over nagedacht om samen met zijn broer een appartement te kopen in Brussel als belegging; om het dan te verhuren...Maar hij heeft het uiteindelijk niet gedaan omdat het te ingewikkeld leek.
'k Ben wel aan het aarzelen om aandelen te kopen van Nexity (vastgoed in frankrijk)...het komt van +- 70 euro, is tot +- 5 euro gezakt en sinds 2-3 maanden is het alweer gestegen tot +- 12 euro. Wat denk jij erover?
Welke aandelen heb jij trouwens? In beleg je eerder op korte of lange termijn?
Oud 07-01-2009, 23:28
Verwijderd
Beleggen in vastgoed op de beurs. Nexity is bijvoorbeeld wel een hele goed, maar omdat de koers al langer dalende is voor de krediet krisis zou ik toch heel goed nadenken voordat je hem koopt. Bovendien is mijn Frans niet te goed, dus ik kan de jaarverslagen niet lezen. Ik weet niet wat het dividend is. Zodra het dividend boven 10% bij de huidige koers (12 euro) en niet jaarlijks wordt uitgekeerd, zou ik hem kopen voor 6-7 euro. Je had hem voor de kerst moeten kopen, omdat al die professionele beleggers nu in het vastgoed duiken, omdat het vrij solide is. De koersen van vastgoedfondsen zijn daarom ook heel hard gestegen de afgelopen dagen. Die zakken vanzelf wel weer: whatever comes up, goes down. Helaas kan ik hem ook niet kopen, anders had ik het misschien ook overwogen. Eén tip: JE KOOPT NOOIT AANDELEN OMDAT ZE STIJGEN, je koopt ze omdat ze flink zijn ondergewaardeerd. Een echte aanrader is Wereldhave of Wereldhave Belgium. Kopen onder de 60 euro en 50 euro respectievelijk Unibail-Rodamco is bijvoorbeeld ook een hele goede om te kopen voor 100 euro; dividend wordt per kwartaal uitgekeerd.

Ik probeer te beleggen op de zeer korte termijn; dus binnen een week kopen en verkopen als het meezit met zo'n 10% winst. Helaas is daar tot nu toe niks van gekomen en is het in het echt veel moeilijker dan het lijkt. Zo had ik aandelen Antonov voor 0.21ct en verkocht voor 0.22. (4285st.) Unibail-Rodamco voor 97.85 en verkocht voor 105 (9st.) dezelfde dag; ik had ze beter kunnen houden, omdat ze nu iets van 117 zijn. (achteraf lullen is altijd heel makkelijk) Ook heb ik nog een paar rot-aandeeltjes TOMTOM voor 5.85 (123st.), die ik deze week beter had kunnen verkopen voor 6.10. Ik ben een echte koopjesjager; ik stel heel veel in om te kopen, maar krijg de aandelen bijna nooit. Voordeel is dat ik ze voor de laagste prijs krijg en nooit verlies maak, nadeel is dat ik veel geld misloop, omdat ik aandelen niet voor een iets hoger bedrag inkoop. Die aandelen TOMTOM waren gewoon een miskoop, omdat dat mijn eerste koop was en ik nog niet thuis was in het beleggen. Ik heb nu mijn zinnen gezet op air-liquide en BP, maar denk dat ik air-liquide ga wisselen om Total te kopen. Ik ga denk ook eerdaags Arcellor Mittal kopen voor 16 euro. Was daar voor de Kerst al mee bezig, maar de koers wilde niet zakken. Nu gestegen tot boven 20 euro. Ik mijd financiele instellingen, omdat ik me gewoon daarbij niet goed voel als ik ze koop, zeker wat er is gebeurd de afgelopen maanden. Vastgoed is mijn favoriet, daarna grondstof-geralateerde beleggingen. Nu koop ik effe niks tot de AEX AMX, ASX (of de Cac40) weer is gedaald tot het niveau van voor de kerst; Er is alleen maar slecht nieuws (behalve dat de olieprijs is gestegen), maar de koersen gaan flink omhoog; ze lopen elkaar gek te maken momenteel.

Tot zover analyse van de beurs op Beursplein 5 en het rondje over de Amsterdamse effectenhandel. Terug naar de studio. Maar laat me even weten wat het dividend is en hoe het wordt uitgekeerd en natuurlijk of en wanneer je ze gaat kopen natuurlijk! Of wat je nog meer leuke en opvallende aandelen lijken, dan wil ik ze misschien ook wel gaan kopen!

Laatst gewijzigd op 08-01-2009 om 02:21.
Oud 08-01-2009, 11:54
vosje16
vosje16 is offline
Nexity: dividend 1x/jaar, dividendrendement = 12,62%, heel goedkoop, intrinsieke waarde = 39,49 euro (haal ik allemaal van Keytrade)
Wereldhave leek mij wel iets, maar heb er geen info over gevonden op keytrade...
Total was ik ook over aan 't twijfelen om te kopen. Waar ik verder nog over twijfel is: unilever, danone, telenet of belgacom, umicore en van de velde ;-)
Oud 08-01-2009, 19:24
Verwijderd
http://www.wereldhave.nl/downloads/W...ericht2008.pdf

Unilever ga ik sowieso niet kopen nu, net als alle andere consument-cyclische fondsen. Ontslagen zullen wereldwijd volgen (WALL-MART komt met winstwaarschuwing) en gaan mensen dus minder dure A-merken kopen. Ahold, Coca-cola, SaraLEE, Danone dus ook telenet en KPN vallen daaronder. Als WALL-MART al een soort LIDL van America is en met een winstwaarschuwing komt, hoe met het dan met Ahold en Unilever? Mensen hebben geen geld en willen dat niet uitgeven, zeker nu er ontslagen vallen. Bovendien hebben deze aandelen ook nog niet zo heel erg op hun kanker gekregen door de kredietkrisis, maar dat is ook wel weer een eigenschap van deze fondsen: defensief.

Die nexity is inderdaad een goeie dan, alleen jammer dat ie al is gestegen naar de 12-13 euro. Misschien wachten totdat ie een 10-tje is; of 7 euro zoals ie een paar maanden terug was, maar dat zit er niet in denk. Maarja, voor hetzelfde geld stijgt ie. Maar ja 12.62% dividend is heel wat, zeker als het per kwartaal wordt uitgekeerd. Wat betreft de intrinsieke waarde: ik zou er wel 20-30% vanaf als gevolg van de krediet crisis, maar dan nog is het een koopje.

Ikzelf ga nu wereldhave instellen om te kopen op 62 euro. Volgens ligt er steun zo rond de 62 euro. Ik wou hem al eerder kopen toen ie 58 euro was ofzo, maar was toen te scheiterig
Oud 08-01-2009, 19:28
Verwijderd
Ohja en ik wou van de week nog SBM-offshore kopen voor 9.75, maar daar was ik ook een beetje te scheiterig voor. Nu is ie iets van boven de 10 euro ofzo, toch wel een leuk meepakkertje voor een paar %, of het het risico wel waard was is nog maar de vraag. Zeker als je de kosten van de bank er nog eens aftrekt.
Oud 08-01-2009, 20:07
vosje16
vosje16 is offline
Nooit aan gedacht om warrants of turbos te kopen, aangezien je op heel korte termijn belegt...? Die flucturen veel meer dan aandelen waardoor je veel meer winst kan maken (en ook veel meer verlies )
Oud 08-01-2009, 20:22
Verwijderd
Ja, ik heb daar geen verstand van, ik weet niet eens wat het zijn. Van die aandelen begin ik nou eindelijk een klein beetje verstand te krijgen. Er zijn heel veel fondsen op Cac40 AEX, FTSE, DAX en DOW. Er moet er altijd wel eentje tussenzitten die heel goed is. Zoals bijvoorbeeld vandaag Heijmans en Crucell, beide met 40% GESTEGEN in één dag. Zolang ik die er nog niet weet uit te pikken, dan heb ik bij die turbo's en warrants niets te zoeken. Grondstoffen doe ik ook niet aan. Als ik denk dat de olie bijvoorbeeld heel hard gaat stijgen, dan koop ik wel olie-gerelateerde fondsen als SBM-Offshore, Fugro en/of Shell. Bij metaal bijvoorbeel Arcellor Mittal of Alcoa.

Waarom beleg jij eigenlijk? Gewoon voor de hobby, of om geld te verdienen, of dat het gewoon stoer is om in aandelen te gaan, of om er gewoon maar wat mee te spelen?
Oud 08-01-2009, 21:46
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik beleg via ABN AMRO, betaal 10 euro per order of 11 euro voor optie orders (maximaal 3 contracten, anders 3 euro per contract, maar dat haal ik meestal toch niet). Beleg lange termijn voornamelijk in fondsen met een paar aandelen maar meeste handel is korte termijn. Daarin doe ik voornamelijk in opties en af en toe een turbo.

Overigens zijn vastgoed beleggingen in deze markt naar mijn mening nog steeds riskant gezien de kredietcrisis.
Oud 08-01-2009, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Ik beleg via ABN AMRO, betaal 10 euro per order of 11 euro voor optie orders (maximaal 3 contracten, anders 3 euro per contract, maar dat haal ik meestal toch niet). Beleg lange termijn voornamelijk in fondsen met een paar aandelen maar meeste handel is korte termijn. Daarin doe ik voornamelijk in opties en af en toe een turbo.

Overigens zijn vastgoed beleggingen in deze markt naar mijn mening nog steeds riskant gezien de kredietcrisis.
Ja, wat dan? Ik vind die finincials zeer riskant, omdat die overheidsinjectie er toch weer een keer uit moet. Het is nu wel zo dat je heeeeel veeeel bakstenen voor 1 euro krijgt.
Oud 08-01-2009, 22:44
vosje16
vosje16 is offline
Moest ik nog geen aandelen hebben van financiële instellingen, dan zou ik er nu zeker kopen hoor. Ze zijn al zo laag gezakt, dat ze bijna enkel nog maar kunnen stijgen Maar idd, niet in 1 week, maar op lange termijn zeker wel! Maar ik heb er dus al (fortis, ing en dexia) en wil liever nog wat verder diversifiëren...

Moest je het willen weten, ik heb aandelen (niet van allemaal evenveel) van solvay, ing, gbl, aegon, campine, barco, hamon, jensen-group, mitiska, epiq, fortis en dexia. De eerste heb ik het langst (Solvay al 3 jaar), de laatste het kortst (Dexia sinds 3 maanden). 'k Heb nog maar 1 keer aandelen opnieuw verkocht en dat waren er een deel van Solvay die veel gestegen waren... Ik wacht nu met verkopen tot de aandelen minstens enkele % hoger staan dan de prijs waarvoor ik ze gekocht heb, zelfs al moet ik nog 5 jaar wachten...in de tussentijd krijg ik tenminste nog de dividenden...

En waarom ik beleg...Ik ben ermee begonnen op aanraden van mijn vader die vond dat ik teveel geld had staan op mijn spaarrekening en dat het te weinig opbracht in vergelijking met aandelen. Hij hield zich namelijk ook al enkele jaren bezig met beleggen in aandelen en kon soms 25% halen per jaar (i.p.v 3-5% op spaarrekening) En dat trok mij dus ook wel aan... Dus vooral voor het geld en 'k ben er trouwens ook een beetje verslaafd aan, vooral nu, omdat ik weet dat op lange termijn alle aandelen weer moeten stijgen dus vind ik het stom om mijn geld op een spaarrekening te laten staan...

3 tips van mijn vader:
- Enkel geld beleggen die je niet nodig hebt (als ze dalen zoals nu, kun je enkele jaren wachten tot ze weer stijgen, zodat je ze niet met verlies terug moet verkopen)
- Diversifiëren...dus daarom dat ik ook wel in de voedingssector en oliesector wil beleggen, aangezien ik daar nog geen aandelen van heb...
- Regelmatig opnieuw aandelen bijkopen, vooral als ze dalen (behalve als ze failliet gaan ofzo, dan niet ) want stel dat je 100 aandelen aan 10 euro koopt en de koers daalt tot 8 euro, dan heb je 20% verlies gemaakt. Stel dat je dan opnieuw 100 aandelen aan 8 euro koopt, dan heb je 200 aandelen voor 1800 euro gekocht, en dan is de gemiddelde aankoopprijs 9 euro per aandeel i.p.v. 10 euro. Dan heb je percentueel minder verlies gemaakt. In de meeste gevallen werkt dit wel omdat de meeste koersen daarna weer stijgen...maar dan heb je uitzonderingen zoals Fortis, die plots niets meer waard zijn

Laatst gewijzigd op 08-01-2009 om 23:07.
Oud 09-01-2009, 02:38
Verwijderd
Ja, kicken leuk om te horen. Ik ben er ook wel een beetje verslaafd aan, ik moet gewoon die koersen zien, anders voel ik me niet lekker in m'n vel. Voor hoeveel had je Aegon gekocht, dan ga ik dat aandeel met iets meer belangstelling in de gaten houden.

Die tips van je vader ben ik het wel mee eens, behalve de tweede; het diverifiëren. Een uitgebreide beleggingsportefeuille is voor mensen die geen verstand hebben van wat ze nou eigenlijk precies doen. Je moet de juiste eruit pikken. Dat van Fortis komt ook nog wel goed. In 2000 had je bijvoorbeeld het aandeel Getronics dat 0,11ct waard was, het bedrijf lag ook tegen faillisement aan. Werd uiteindelijk wel weer gewoon 20 euro per aandeel in een paar jaar tijd, mede door overname geruchten van KPN. Dat komt wel goed.

Die derde tip van het aandelen bijkopen, had ik eigenlijk wel met TOMTOM moeten doen. Koers van TOMTOM zakte naar 4 euro ofzo, als ik toen had bijgekocht, had ik ze makkelijk voor 5,50 kunnen verkopen. Maarja, dat is altijd achteraf gelul, maar ik zal hem onthouden. Bovendien omdat ik een miskoop heb gedaan durf ik het aandeel niet opnieuw te kopen, een stukje schijterigheid.

Ik ben pas sinds 3 maanden begonnen met beleggen en heb nog niks verloren, alleen maar gewonnen. Het is alleen stukken moeilijker in het echt dan dat ik gedacht had. Vooral het bepalen van het dieptepunt vind ik heel moeilijk. En soms ben ik ook gewoon te schijterig om aandelen te kopen.

Ik heb denk nog wel een tip voor je als je in de oliesector wil beleggen. Als je denkt dat de olie op de lange termijn stijgt dan doe je er denk goed aan om SBM/Offshore te kopen. Dit is een Nederlands bedrijf dat speciale olieschepen bouwt voor de eerste boring van een olieveld en het eerste gas wat eruit komt opslaat. Het bouwt en verhuurt die schepen ook. Er zijn langlopende huurcontracten met Shell en andere oliemaatschappijen voor de lease van die schepen. Zelfs al tot 2030. Soms is een olieveld te klein om een boorplatform op te bouwen, dan wordt zo´n tanker ingezet die boort en meteen gas en olie opslaat en weer terugvaart naar de haven. Aangezien alle makkelijke olie uit de Noordzee al opgepompt is of zich in het Midden/Oosten bevindt is er weinig andere keus dan zo´n tanker. In de Noordzee bevinden zich nog honderden van die olievelden die alleen rendabel leeg zijn te halen met zo´n olietanker. (wel bij hogere olieprijs dan de huidige natuurlijk 100 dollar ofzo, maarja dat zijn de teerzanden in Canada ook die momenteel zijn stilgezet door Shell) De koers van SBM/offshore is zeer sterk gerelateerd aan de olieprijs, nog sterker dan Shell, Total, exon mobil en BP. Toen de prijs van olie naar recordhoogte steeg, steeg SBM/Offshore zo´n 20% mee, terwijl de koers van de AEX al langzaam dalende was.

http://www.belegger.nl/aandeel-SBM_OFFSHORE.koersen

http://www.dividendpagina.nl/beleggen/sbm-offshore.asp

http://www.rabobank.nl/beleggen/iris...&directed=true

Wat denk jij van dit aandeel Ik denk er namelijk over om deze eerdaags te kopen. Langlopende contracten met grote olieconcerns en die kunnen moeilijk failliet en de olieprijs zal uiteraard wel weer gaan stijgen naar een 100-150 dollar een vat. Hij moet alleen nog effe iets zakken, (7,5-8euro) voor een leuker dividend. Helaas is ie de afgelopen dagen iets gestegen (10%), door het conflict in de gazastrook en Rusland/Oekraine. Wat denk jij ervan

Laatst gewijzigd op 09-01-2009 om 02:52.
Oud 09-01-2009, 11:31
Verwijderd
Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrijwel nooit aparte aandelen koop. Vrijwel alle handel doe ik via een fonds, dat het geld belegd in aandelen/vastgoed/liquiditeiten/obligaties. Daar betaal ik per order zo'n 1% van de orderwaarde voor, maar het heeft er wel toe geleid dat de portfolio prima gespreid is en niet zo hard gedaald is als de AEX in het geheel.
Het is wel mogelijk om aan te geven of je vindt dat de orderwaarde gespreid moet worden over alle mogelijkheden, of dat je bijv. enkel aandelen of obligaties oid wilt bijkopen. Over het algemeen laat ik het gewoon spreiden, zodat het risico ook niet zo heel groot is.
Het rendement ligt rond de 8 - 12% per jaar en daar kan ik prima mee leven
Oud 09-01-2009, 11:34
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Ja, kicken leuk om te horen. Ik ben er ook wel een beetje verslaafd aan, ik moet gewoon die koersen zien, anders voel ik me niet lekker in m'n vel. Voor hoeveel had je Aegon gekocht, dan ga ik dat aandeel met iets meer belangstelling in de gaten houden.

Die tips van je vader ben ik het wel mee eens, behalve de tweede; het diverifiëren. Een uitgebreide beleggingsportefeuille is voor mensen die geen verstand hebben van wat ze nou eigenlijk precies doen. Je moet de juiste eruit pikken. Dat van Fortis komt ook nog wel goed. In 2000 had je bijvoorbeeld het aandeel Getronics dat 0,11ct waard was, het bedrijf lag ook tegen faillisement aan. Werd uiteindelijk wel weer gewoon 20 euro per aandeel in een paar jaar tijd, mede door overname geruchten van KPN. Dat komt wel goed.

Die derde tip van het aandelen bijkopen, had ik eigenlijk wel met TOMTOM moeten doen. Koers van TOMTOM zakte naar 4 euro ofzo, als ik toen had bijgekocht, had ik ze makkelijk voor 5,50 kunnen verkopen. Maarja, dat is altijd achteraf gelul, maar ik zal hem onthouden. Bovendien omdat ik een miskoop heb gedaan durf ik het aandeel niet opnieuw te kopen, een stukje schijterigheid.

Ik ben pas sinds 3 maanden begonnen met beleggen en heb nog niks verloren, alleen maar gewonnen. Het is alleen stukken moeilijker in het echt dan dat ik gedacht had. Vooral het bepalen van het dieptepunt vind ik heel moeilijk. En soms ben ik ook gewoon te schijterig om aandelen te kopen.

Ik heb denk nog wel een tip voor je als je in de oliesector wil beleggen. Als je denkt dat de olie op de lange termijn stijgt dan doe je er denk goed aan om SBM/Offshore te kopen. Dit is een Nederlands bedrijf dat speciale olieschepen bouwt voor de eerste boring van een olieveld en het eerste gas wat eruit komt opslaat. Het bouwt en verhuurt die schepen ook. Er zijn langlopende huurcontracten met Shell en andere oliemaatschappijen voor de lease van die schepen. Zelfs al tot 2030. Soms is een olieveld te klein om een boorplatform op te bouwen, dan wordt zo´n tanker ingezet die boort en meteen gas en olie opslaat en weer terugvaart naar de haven. Aangezien alle makkelijke olie uit de Noordzee al opgepompt is of zich in het Midden/Oosten bevindt is er weinig andere keus dan zo´n tanker. In de Noordzee bevinden zich nog honderden van die olievelden die alleen rendabel leeg zijn te halen met zo´n olietanker. (wel bij hogere olieprijs dan de huidige natuurlijk 100 dollar ofzo, maarja dat zijn de teerzanden in Canada ook die momenteel zijn stilgezet door Shell) De koers van SBM/offshore is zeer sterk gerelateerd aan de olieprijs, nog sterker dan Shell, Total, exon mobil en BP. Toen de prijs van olie naar recordhoogte steeg, steeg SBM/Offshore zo´n 20% mee, terwijl de koers van de AEX al langzaam dalende was.

http://www.belegger.nl/aandeel-SBM_OFFSHORE.koersen

http://www.dividendpagina.nl/beleggen/sbm-offshore.asp

http://www.rabobank.nl/beleggen/iris...&directed=true

Wat denk jij van dit aandeel Ik denk er namelijk over om deze eerdaags te kopen. Langlopende contracten met grote olieconcerns en die kunnen moeilijk failliet en de olieprijs zal uiteraard wel weer gaan stijgen naar een 100-150 dollar een vat. Hij moet alleen nog effe iets zakken, (7,5-8euro) voor een leuker dividend. Helaas is ie de afgelopen dagen iets gestegen (10%), door het conflict in de gazastrook en Rusland/Oekraine. Wat denk jij ervan
Aegon heb ik aan 15,1 euro gekocht, op aanraden van mijn vader die zei dat ze sterk ondergewaardeerd waren en op lange termijn enkel maar konden stijgen. Sinds dat ik ze gekocht heb, heb ik nog nooit op winst gestaan
Probleem is dat ik ben beginnen beleggen op een heel slecht moment, net voor de kredietcrisis...logisch dat al mijn aandelen nu gezakt zijn...

Diversifiëren is op lange termijn wel goed denk ik hoor. Nu moet je idd niet gaan investeren in de autosector, maar enkele jaren geleden zou dit wel een goed idee zijn geweest. Stel dat ik toen enkel aandelen uit de autosector (en/of financiële sector)gekocht zou hebben, dan zou ik nu niet veel meer overhebben... Als ik enkele jaren geleden gediversifieerd zou hebben, zou ik nog aandelen hebben uit andere sectoren, die het wel beter zou doen (of toch niet zo slecht).
Op korte termijn is diversifiëren idd nuttoloos en moet je gewoon de goed eruit pikken. Maar is volgens mij dus afhankelijk van of je op korte of lange termijn belegt...

En geen idee of het goedkomt met Fortis (BE). De regering heeft het doorverkocht aan Paribas, daardoor was het niets meer waard, het is in proces gegaan, Yves Leterme (ex-eerste minister) heeft er alles aan proberen doen om de verkoop toch door te laten gaan, onze regering is hierdoor uiteindelijk gevallen, en nu weet ik niet goed meer hoe het met Fortis/Paribas staat. Het laatste dat ik weet is dat ze 50% van de aandelen hadden bevroren, maar ik denk dat ze de rest toch al hebben doorverkocht aan Paribas...Volgens analisten is Fortis nog maar ongeveer 4 euro meer waard indien de verkoop aan Paribas helemaal doorgaat...En ik heb ze gekocht aan een gemiddelde prijs van 8,8 euro

Je hebt volgens mij het goede moment gekozen om te beginnen met beleggen. Moest je een jaar geleden begonnen zijn, dan zou je volgens zeker al wat verloren zijn (of toch minder winst gemaakt hebben, want als je je aandelen niet verkoopt, maak je ook geen echt verlies )

'k Ga straks eens kijken wat ik van SBM/offshore vindt, maar zoals jij het beschrijft lijkt het wel wat riskant...OK, als de olieprijs stijgt, stijgt het aandeel veel sneller, maar ik neem aan dat als de olieprijs daalt, het aandeel ook veel sneller daalt dan van andere bedrijven? Dan investeer ik liever in Total denk ik. Want eigenlijk is het principe van warrants en turbo hetzelfde, en daar heb ik al veel geld mee verloren...dus met deze riskante korte termijnbeleggingen ben ik nu gestopt; ik speel liever op zeker
Werking van turbo's: Stel dat een aandeel op 80 staat, dan kun je bvb een turbo kopen aan 10 euro. Als het aandeel nu stijgt met 10 (tot 90 euro), dan gaat je turbo ook met 10 stijgen (tot 20 euro). Percentueel zul je dus veel meer verdienen met je turbo dan met je aandeel. Anderzijds, als het aandeel daalt met 10 (tot 70 euro), dan zal je turbo ook met 10 dalen (tot 0 euro) en dan heb je niets meer over ;-)
Werking van warrants: Je hebt puts en calls. Bij put speculeer je op een koersdaling, bij call op een koersstijging van het aandeel. Je hebt ook steeds een gegeven richtprijs van de koers:
Bvb. Call 90 euro: Een aandeel is 80 euro waard en je denkt dat het binnen een gegeven termijn (3-6-9 maanden) zal stijgen tot 90 euro. Indien het aandeel ook effectief stijgt, zal je warrant ook stijgen (bvb. van 0,1 euro naar 0,5 euro -> percentueel maak je weer veel meer winst) Als het aandeel verder stijgt tot 100 euro, dan stijgt je warrant ook verder tot 1 euro bvb. Anderzijds, als je aandeel verder daalt tot 70 euro, zal je warrant ook verder dalen, tot het niets meer waard is. Ook hier weer kun je veel winst maken, maar ook al je geld verliezen.
Bvb. Put 90 euro: Tegengestelde werking van Call: Als de koers van een aandeel daalt, dan zal je warrant stijgen. Als je er dus zeker van bent dat een aandeel gaat dalen, kun je er met warrants toch nog winst uit halen. Is wel handig maar ook riskant...
Oud 09-01-2009, 16:29
vosje16
vosje16 is offline
Deze namiddag Nexity, Total en Bel20 Master Unit (Tracker) gekocht
Oud 09-01-2009, 19:58
Verwijderd
Cool. Persoonlijk had ik met Total nog effe gewacht tot minimaal 38 euro. Als je hem voor onder de 40 euro heb gekocht kun je het zeker wel een goede koop noemen. Kan op de zeer lange termijn zeker wel een leuk aandeel zijn; alleen heeft niet op z'n sodemieter gekregen van de kredietcrisis. Als je de grafiek van de laatste 3 maanden bekijkt, dan zie je hem steeds stabiel flucturen tussen 37.5 en 42 euro. Als het meezit, dan pak ik toch minimaal wel 8-10% in twee weken ofze. BEL 20 weet ik niet. Nexity kan wel een hele goede wezen, die moet je alleen voor het dividend kopen (minimaal 10% wil je een goed vastgoedfonds hebben.). Ik hoop voor je dat de aandelen verdubbelen binnen afzienbare korte tijd.

Jammer van je aandelen Aegon, maar dat zal vanzelf wel goedkomen denk. Als ik eerder was begonnen met beleggen, dan had ik niet perse verlies hoeven hebben. Wereldhave Belgium en Wereldhave Nederland staan vergeleken met vorig jaar op winst; zo'n 5-8%! Die hebben bijna niets (of nog niets) meegekregen van de kredietcrisis.

Aandelen peugeot kunnen nu wel een goede belegging wezen. Ze zijn keihard gedaald en Peugeot is in tegenstelling tot General Motors wel kleine auto´s gaan maken.

Turbo´s begin ik dan maar niet aan denk. idd veel te riskant.

Helaas heb ik mijn aandelen Wereldhave niet kunnen bemachtigen die ik wilde hebben. Wou ze voor 62 euro, anders hoef ik ze niet. Dan maar niet. Maandag weer een kans. Wellicht ga ik ook nog een gokje wagen op Total, maar dan aankopen voor 37,50 -38,00 euro en verkopen voor 41,00 tot 42,00. SBM-offshore zal wel iets gaan dalen denk, omdat het conflict tussen Rusland/Oekraine en de Gazastrook iets is verminderd. De olieprijs zal zeker wel gaan stijgen binnen afzienbare korte tijd. China en VS gaan olievoorraden aanvullen, dus de olieprijs zal denk wel boven de 40 dollar blijven denk. Bovendien zijn ook de begrotingen van olielanden op een olieprijs van 60 dollar een vat gebaseerd. Die zullen net zo lang gaan verlagen met de productie van olie totdat de 60 dollar weer is aangetikt.

Succes ermee!
Oud 09-01-2009, 20:56
vosje16
vosje16 is offline
Met Peugeot wacht ik liever toch nog een tijdje hoor. De verkoop gaat heeeeeeeel erg slecht en er zijn nog geen ontslagen gevallen. Mijn oom werkt daar en blijkbaar dreigen ze er nu wel mee...Ik wacht nog tot midden/eind 2009 om aandelen uit de autosector te kopen. Je weet maar nooit dat er nog eentje failliet gaat in de tussentijd ;-)
Oud 09-01-2009, 21:21
Verwijderd
Er zal ongetwijfeld wel een autofabrikant om gaan vallen. SsangYong is de eerste die faillissement heeft aangevraagd en zeker niet de laatste. PSA (Peugeot en Citroën) is eigenlijk een te klein concern om te kunnen blijven voortbestaan, hetzelfde geldt voor BMW, Mercedes-Benz en het Fiat Concern (Fiat, Ferrari, Alfa-Romeo).
Renault-Nissan, VAG zijn op dit moment de betere keuzes om in te investeren. De eerste omdat het samengevoegd het 3e bedrijf ter wereld is en VAG omdat het het 4e bedrijf is, qua grootte. Amerikaanse bedrijven sowieso weg van blijven, want daar gaat nog wel een van omvallen.
Oud 09-01-2009, 21:35
Verwijderd
Maar de auto´s van Peugeot zijn razendpopulair en na Volkswagen de meestverkochte. De 207, 307 en zelfs 407 zijn keer op keer kaskrakers gebleken. Die bestelauto´s van Peugeot zijn ook zo slecht nog niet, al is Volkswagen daar wel nummer één in (Caddy, Transporter). En idd, die Amerikaanse automerken weg van blijven. Daar ben ik het ook mee eens dat er daar zeker nog wel één dan wel niet allemaal om gaan vallen.
Oud 09-01-2009, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Maar de auto´s van Peugeot zijn razendpopulair en na Volkswagen de meestverkochte. De 207, 307 en zelfs 407 zijn keer op keer kaskrakers gebleken. Die bestelauto´s van Peugeot zijn ook zo slecht nog niet, al is Volkswagen daar wel nummer één in (Caddy, Transporter). En idd, die Amerikaanse automerken weg van blijven. Daar ben ik het ook mee eens dat er daar zeker nog wel één dan wel niet allemaal om gaan vallen.
Ja, maar als concern is PSA domweg niet groot en kapitaalkrachtig genoeg. Daarbij zijn er ook heel erg veel auto's die geen succes zijn gebleken (kijk maar bij partner Citroën en bijv. de Peugeot 1007, 4007, 607,, 807, 308, 208).
Oud 09-01-2009, 22:02
Verwijderd
Ok, het zal wel. Zo heel erg had ik me ook niet verdiept in de autofabrikanten. Ik zou dan ook alleen Peugeot kopen omat ie flink is gedaald en omdat die auto's wel populair zijn.
Oud 10-01-2009, 09:17
vosje16
vosje16 is offline
Ik vond dat de auto's van peugeot vroeger mooier waren, de ..6-serie, maar ja, dat is mijn smaak
Oud 11-01-2009, 03:49
Verwijderd
Er is in de handel van vrijdag avond in New York iets zeer buitengewoons gebeurd! Ik zie het helaas nu pas
Hoewel de Dow Jones slechts 1.64% in de min de eerste volledige handelsweek van 2009 afsloot, zijn de onderlinge verschillen in de fondsen zeer groot!

Sarah Lee corp: 157.62%
Eastman Kodak: + 298.26%
Motorola: 452,76%
General Motors: + 641.83%
Ford: + 879.55%

McDonalds: -50,66%
Colgate-palmolive: -54,50%
Procter: -52,36%
Wallmart stores: -44,32%

Het is de wereld op zijn kop! Alles is 180 graden gedraait. Alles wat slecht was is nu keihard gestegen en alles was goed is, is keihard gedaald! Dit belooft wat voor maandag als de europese beuren opengaan!

Dit beloofd ook wat voor de rest van de week. Als de handelaren hun winsten nemen op de gestegen aandelen en de aandelen die zijn gedaald laag blijven staan. Alles gaat eraan! Dit wordt gekkenhuis maandag op Beursplein 5!

De financiele klap gaat nou keihard aankomen! Deze slaat in als een keiharde bom! Verkoop je consument/syclische aandelen!
Advertentie
Oud 11-01-2009, 09:28
Verwijderd
Dat zal wel meevallen.
Oud 11-01-2009, 10:22
vosje16
vosje16 is offline
Op lange termijn komt het allemaal wel goed en gaat het zich waarschijnlijk weer stabiliseren hoor

Laatst gewijzigd op 11-01-2009 om 12:12.
Oud 12-01-2009, 00:49
Verwijderd
Citaat:
Op lange termijn komt het allemaal wel goed en gaat het zich waarschijnlijk weer stabiliseren hoor

Het zal een fout zijn...op beurduivel.be vind je wel normale koersen terug voor de Dow Jones: http://www.beursduivel.be/koersen-dow.index

Moesten die "vreemde" koersen echt zijn, dan zouden ze er overal over spreken denk ik...en ik vind er niets over terug (van artikels)...dus denk ik dat de koersen van beursduivel de juiste zijn.
Ja, dat moet wel van een beursduivel zijn, maar ik zag toch echt gisteravond op rabobank.nl en beurs.nl precies dezelfde koersen. Ik keek eerst bij rabobank en toen geloofde ik mijn ogen niet, dacht dat de server van hun stuk was ofzo. Dus ik naar beurs.nl en daar zag ik precies hetzelfde. Ik heb er screenshot van gemaakt, alleen weet ik niet hoe ik die moet uploaden (FORUMBAAS, HELP!)

Nu zijn die koersen weer normaal. Ik zal denk wel te veel porno op mijn computer hebben staan, daar wordt de computer zo opgewonden van en raakt ie van slag!

Excuses voor het ongemak, zal niet meer gebeuren.
Oud 12-01-2009, 09:25
vosje16
vosje16 is offline
Ja, ik keek eerst op tijd.be en daar waren het ook die rare koersen...
Echt vreemd!
Oud 13-01-2009, 01:50
Verwijderd

Hij doet het niet en hij is nog niet eens duidelijke ook.

Maar SBM-Offschore was wel één van de grootste stijgers op de AEX vandaag +3.38%, terwijl de AEX -1.64% verloor. Peugeot won ook ruim 5% op de cac40!

Helaas heb ik mijn aandeeltjes Wereldhave nog steeds niet, maar er was wel weer 2% vanaf gegaan na 2,46% Donderdag en 0,46% Vrijdag. Misschien krijg ik ze dan toch van de week.

Laatst gewijzigd op 13-01-2009 om 02:05.
Oud 13-01-2009, 01:58
Verwijderd
Citaat:
[afbeelding]

Hij doet het niet
Je had de verkeerde link. Fix'd. Als beloning, omdat je een kernwet der internets goed begrepen hebt - screenshot or it didn't happen.

Oud 13-01-2009, 03:11
Verwijderd
Citaat:
Je had de verkeerde link. Fix'd. Als beloning, omdat je een kernwet der internets goed begrepen hebt - screenshot or it didn't happen.

[afbeelding]
Nou ja, je ziet nog geen reet, zelfs niet als je hem vergroot, maar las je goed kijkt zie je in de 3e kolom met getalletjes de percentages in één dag
Oud 13-01-2009, 13:58
vosje16
vosje16 is offline
Vandaag Telenet en dan toch ook Peugeot gekocht, na enkele positieve berichten erover gelezen te hebben. De kans dat ze failliet zouden gaan blijkt namelijk uiterst klein.
Oud 13-01-2009, 18:42
Verwijderd
Ja, Ja, Ja. De niet te stoppen beursgoeroe is weer terug met nieuws van Beursplein van 5. Dit keer ben ik 17 aandelen Wereldhave rijker.

Volgens mijn een zeer goede koop. De intrinsieke waarde is immers lager dan de beurswaarde (koers) dus dat moet zeker wel goed gaan komen binnen afzienbare tijd. Wellicht dat het aandeel nog iets zal dalen de komende week, maar ik kon het niet laten liggen. Volgens een site (een link via beurs.nl; als je wil zoek ik het effe uit) is Wereldhave door zijn steun geschoten. Einde van de dag begon de koers van Wereldhave dan ook aan te trekken, hopelijk houdt ie deze richting naar boven aan. Eén van de redenen waarom ik Wereldhave heb gekocht is een huidig dividend % van meer dan 7.5%, (hoogste van de vastgoedfondsen) die waarschijnlijk in Maart/April wordt uitgekeerd. Wereldhave keert Jaarlijks dividend uit. Een ander vastgoedfonds (Unibail-Rodamco) kwam met dividenduitekering en deze bleef gehandhaafd aan het vorige kwartaal en het kwartaal daarvoor. Op zich dus positief nieuws dus voor de vastgoedsector en collega Wereldhave. Ook is de koers zeer gunstig: Eén van de laagste sinds 1 jaar.

Een ander vastgoedfonds Corio, kan mogelijkerwijze hoger dividend geven. Maar aangezien het kabinet Balkenende onderleiding van de Christen-Unie het aantal koopzondagen wil verminderen, heeft dit negatieve invloed op Corio. O.A. het winkelcentrum 'Alexandrium' is van Corio. Corio vertrouw ik daarom minder, en kan nog dalen, heb nog wel geld achter de hand als er echte koopjes komen (10% dividend rendement op vastgoed) Bovendien komt Corio jaarlijks met dividend in November-October dacht ik. Dus ik heb nog alle tijd om die te kopen.

Mijn koop van Totall heb ik dus gecancelled. Wil het geld liever bewaren als de vastgoedsector nog een keer of verder op z'n sodemieter krijgt en ik dan aandelen met 10% dividend rendement kan kopen.

@Vosje 16: Ik hoop toch niet dat je Peugeot op aanraden van mij hebt gekocht? Anders geef je mij straks de schuld als je aandelen op verlies staat . Telenet zat ik gister ook naar te kijken, maar vind dat dat bedrijf niet veel is gedaald door de krediet crisis. Telenet zal misschien dalen als er grote ontslagen volgen, want mensen hebben dan geen geld. Maar het laatste wat mensen doen tijdens een crisis is niet minder telefoneren. Het aandeel kan dus mogelijk goed uitpakken.

Wat koop jij veel aandelen! (en zeker in een week tijd!) Waar haal jij dat geld vandaan? Want ik neem niet aan dat je slechts voor 100 euro aandelen per keer koopt? De aankoopkosten worden dan toch immers te hoog?
Oud 13-01-2009, 19:10
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:

@Vosje 16: Ik hoop toch niet dat je Peugeot op aanraden van mij hebt gekocht? Anders geef je mij straks de schuld als je aandelen op verlies staat

Wat koop jij veel aandelen! (en zeker in een week tijd!) Waar haal jij dat geld vandaan? Want ik neem niet aan dat je slechts voor 100 euro aandelen per keer koopt? De aankoopkosten worden dan toch immers te hoog?
Nee, ik heb Peugeot niet enkel op jouw aanraden gekocht, maar omdat jij het vermeldde ben ik de koers eens gaan bekijken en analyseren en heb ik er ook berichten en nieuws over proberen vinden. Dat leek allemaal grotendeels positief en aangezien ik nog geen aandelen heb in de autosector, dacht ik "waarom niet"?

Waar ik al dat geld vandaan haal...Nieuwjaarsgeld, kerstgeld, verjaardagsgeld (ik vraag altijd geld ipv cadeau's), babysitgeld en danslesgeld van de voorbije 3 maanden. En aangezien ik met kerst en mijn verjaardag geld krijg van mijn ouders, beide grootouders, tante en peter, heb ik dus een hoopje bij elkaar kunnen sparen

Het begin van het jaar is dan ook de periode waarbij ik het meest in nieuwe aandelen beleg. Nu moet ik het weer een poosje met wat minder geld doen...Vooral april is een kostelijke maand omdat ik dan mijn autoverzekering moet betalen en naar de autokeuring moet.
Oud 13-01-2009, 19:23
Verwijderd
Ok, jeetje.

Persoonlijk zou ik (ja, achteraf gezien natuurlijk) nooit in Januari beleggen. (Wereldhave is gewoon een goede koop voor relatief weinig geld, staat op laagste stand in 2-3 maanden) Iedereen gaat dan aandelen kopen, wat de koers opdrijft. Dat heb je kunnen zien in de eerste weken van januari. De beurs is van die snelle stijging nu aan het herstellen (5 handelsdagen achter elkaar al forse verliezen wereldwijd). Om hierop dus in te spelen ga ik volgend jaar rond kerst een zooitje aandelen kopen en dan begin januari, als iedereen aandelen wil hebben, verkopen. Daar kun je met mazzel wel 20% winst halen in een paar weken. Dat bleek dit jaar wel weer.
Oud 22-01-2009, 02:12
Verwijderd
Citaat:
Ok, jeetje.

Persoonlijk zou ik (ja, achteraf gezien natuurlijk) nooit in Januari beleggen. (Wereldhave is gewoon een goede koop voor relatief weinig geld, staat op laagste stand in 2-3 maanden) Iedereen gaat dan aandelen kopen, wat de koers opdrijft. Dat heb je kunnen zien in de eerste weken van januari. De beurs is van die snelle stijging nu aan het herstellen (5 handelsdagen achter elkaar al forse verliezen wereldwijd). Om hierop dus in te spelen ga ik volgend jaar rond kerst een zooitje aandelen kopen en dan begin januari, als iedereen aandelen wil hebben, verkopen. Daar kun je met mazzel wel 20% winst halen in een paar weken. Dat bleek dit jaar wel weer.
Ja, 1 dikke week later blijkt de koop van Wereldhave toch niet zo'n goede geweest. Maarja dat is allemaal achteraf gelul. Het aandeel staat nu het laagst ooit op 52.89 euro. Ik betaalde 61 euro. Dat had ik nooit gedacht dat dat in één week zou gebeuren. Als je dit zou zeggen 1 week terug, had ik je voor gek verklaard, maar goed. Ik heb ze nu en hopelijk stijgen ze op lange termijn.

Met SBM-offshore zat ik wel degelijk goed. Was vorige week de één na hoogste stijger van de AEX/AMX van de week! En dat in zeer sterk dalende markten! Fortis was de hoogste met 25% geloof ik en daarna kwam SBM-offshore.

Misschien dat ik in mijn ééntje in dit topic loop te lullen, maar ik ben geen scheinheiige flikker die niks zegt als het niet goed gaat en hoog van de toren blaast als het wel goed gaat. Wereldhave was een domme zet, had hem bijna 10 euro (+/- 15%) goedkoper kunnen krijgen per aandeel, maarja niks aan te doen. Ik geef het toe. Op zich ben ik wel blij met de aankoop. Als de beurzen 10 jaar dichtgaan ben ik nog steeds blij met mijn Wereldhave! En om die reden moet je aandelen kopen, aldus Warren Buffet, miljardair geworden door beleggen. Dan staat mij dus nog een strakke tijd tegemoet!
Oud 22-01-2009, 10:13
vosje16
vosje16 is offline
Ik had gisteren KBC (bank) moeten kopen...Is 4 dagen op rij heel erg sterk gedaald en vandaag 42% gestegen door een geldinjectie van de belgische staat...
Oud 22-01-2009, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Ik had gisteren KBC (bank) moeten kopen...Is 4 dagen op rij heel erg sterk gedaald en vandaag 42% gestegen door een geldinjectie van de belgische staat...
Das pas geld verdienen! Vergeet niet dat het geld er ook weer een keer uit moet, dan kun jij je slag slaan!

p.s. Omdat al het geïnjecteerde geld er een keer uit moet, zal er een nog een keer een sterkere recessie komen, 5-7 jaar later. Deze zal, afhankelijk van de economische omstandigheden minder hevig zijn als de huidige.
Oud 25-01-2009, 22:28
justus3000
justus3000 is offline
Iemand nog leuke aandelen tips?
Oud 25-01-2009, 23:54
Verwijderd
Nu, 26-01-09 om 0:47 uur: Niet kopen: SBM-offshore, Unibail-rodamco, Unilever, Heineken, Ahold. Kopen: Misschien ING, Aegon. Wereldhave voor lange termijn. Wellicht een grote gok met Antonov.

Persoonlijk zou ik nog even wachten tot de AEX op zo'n 220 punten staat(of net iets erboven) en dan je geld in tween of drieeen te splitsen en de zwaargewichten kopen. Zwaargewichten van de Aex zijn o.a. Shell (16.13%), Arcellor Mittal (15.49%), ING (12.90%). Als de Aex stijgt, dan stijgen ook je aandelen. Hierbij is Shell een vrij defensief aandeel, Arcellor Mittal een offensief aandeel en ING een zeer offensief aandeel.

Laatst gewijzigd op 26-01-2009 om 00:44.
Oud 26-01-2009, 00:12
Methuselah
Methuselah is offline
Niemand hier die in edelmetalen belegt? Zilver en zilvermijnen? Goud? Platina?
Oud 28-01-2009, 00:03
Verwijderd
Citaat:
Nu, 26-01-09 om 0:47 uur: Niet kopen: SBM-offshore, Unibail-rodamco, Unilever, Heineken, Ahold. Kopen: Misschien ING, Aegon. Wereldhave voor lange termijn. Wellicht een grote gok met Antonov.

Persoonlijk zou ik nog even wachten tot de AEX op zo'n 220 punten staat(of net iets erboven) en dan je geld in tween of drieeen te splitsen en de zwaargewichten kopen. Zwaargewichten van de Aex zijn o.a. Shell (16.13%), Arcellor Mittal (15.49%), ING (12.90%). Als de Aex stijgt, dan stijgen ook je aandelen. Hierbij is Shell een vrij defensief aandeel, Arcellor Mittal een offensief aandeel en ING een zeer offensief aandeel.
Ja ja ja ja. zat ik er toch niet zo ver vanaf hè medebeleggers!
ING +26%, Aegon +18%. Had ING zelf gekocht, wist alleen niet dat ie zo hard zou stijgen en heb hem dus voor te weinig verkocht, maarja. Wie houdt er dan ook rekening mee dat zo'n aandeel 26% stijgt in één dag?

Fortis steeg ook 10%, maar dat had ik niet verwacht, ik heb ook geen glazen bol

SBM-offshore staat nu in 2 dagen tijd op 10% winst, daar heb ik me dus in vergist. maar er schijnt nu 16% van de jaarwinst over te zijn, dus ja. Dat zal woensdag wel dalen worden. SBM-offshore daalde ook maandag in de ochtend met 2-3%, waarna hij rond het middaguur steeg!!!

Unibail-Rodamco steeg maandag een kleine 10%, na eerst 2% in het rood te staan. Maar van de 10% koersstijging is nu bijna weer 5% vanaf, zat er wel naast, maar trek je eigen conclusies maar.

De defensieve aandelen waren minder in trek Unilever, Heineken, Ahold stegen niet of nauwelijk. Ahold daalde zelfs, terwijl de AEX ruim 5% steeg! De enigste daler van maandag toen de AEX 5% steeg!

Wereldhave steeg iets van 1 euro in 2 dagen tijd, dat is op zich redelijk zeker voor een lange termijn belegging.
Oud 02-01-2012, 12:33
Marieke_1978
Marieke_1978 is offline
Die transactiekosten die ik zie staan mij vaak tegen om te beleggen. Is het ook mogelijk met kleinere bedragen beginnen te beleggen zonder €15,- per transactie te betalen? Ik ben een beginner maar wil het wel graag met echt geld leren en niet met zo'n oefen account... Ik hoor graag tips!!
Oud 02-01-2012, 13:33
Verwijderd
Aangezien het topic al (bijna) 3 jaar oud is mag ie wel dicht. Mocht je zelf vragen hebben mag je een nieuw topic openen.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten