Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2011, 15:48
thebeatles
thebeatles is offline
Ik heb twee vragen:

Door een fietscomputer wordt aangegeven dat de fietser 18 km/h fietst. Het wiel heeft een diameter van 60 cm.
De omtrek van het wiel heb ik al berekend: 2 x pi x r = 188 cm
De volgende vraag is dan hoe vaak per min. gaat het magneetje van de fietscomputer langs de sensor op de voor vork?

Tweede vraag:
De versnelling van een parachutist is in het begin 9,8 m/s. Nu moet ik zijn snelheid berekenen na 2,5 m vrije val??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Oud 21-02-2011, 18:27
mathfreak
mathfreak is offline
Er geldt: v = 18 km/h = 5 m/s. Als d de diameter in meter is en n het aantal omwentelingen per minuut, dan geldt: , dus 60v = πdn. Invullen van v = 5 m/s en d = 0,6 m geeft het gevraagde aantal omwentelingen per minuut n.
Gaat het bij de tweede vraag om een beginsnelheid van 9,8 m/s of om een versnelling van 9,8 m/s² bij een beginsnelheid van 0 m/s? In het tweede geval kun je gebruik maken van de formules s(t) = ½gt² en v(t) = gt, waarbij g de valversnelling, s(t) de afstand na t seconden en v(t) de snelheid na t seconden voorstelt.
Oud 21-02-2011, 18:29
Siron
Siron is offline
Citaat:
Ik heb twee vragen:

Door een fietscomputer wordt aangegeven dat de fietser 18 km/h fietst. Het wiel heeft een diameter van 60 cm.
De omtrek van het wiel heb ik al berekend: 2 x pi x r = 188 cm
De volgende vraag is dan hoe vaak per min. gaat het magneetje van de fietscomputer langs de sensor op de voor vork?

Tweede vraag:
De versnelling van een parachutist is in het begin 9,8 m/s. Nu moet ik zijn snelheid berekenen na 2,5 m vrije val??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Voor vraag 1:
Ken je de formule voor de hoeksnelheid, daarmee kan je de periode berekenen!

Voor vraag 2
Eerst en vooral stel de bewegingsvergelijking van de parachute op. Wat voor soort beweging voert hij uit? Als je dat hebt gedaan, dan gaan we verder.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 18:44
mathfreak
mathfreak is offline
@Siron: De hoeksnelheid komt pas in een hoger leerjaar aan de orde.
Oud 27-02-2011, 18:46
cenarulez
cenarulez is offline
vraag 2: geen enkel idee
vraag 1: probeer eens te kijken hoe vaak het wiel een rondje gaat in 18 kilometer (van 18 km/u). dat deel je door 60 en dan heb je de minuut.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten