Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2010, 09:53
flyaway
flyaway is offline
GaGamania

Ik heb Lady GaGa een lange tijd beschouwd als alles dat slecht is aan de huidige muziekindustrie. Een artieste die niet muziek maakte, maar pulp en dat verkocht aan miljoenen mensen. Waarna dat weer op de meest uitgebreide manieren wordt uitgemolken en waar uiteindelijk niks van overblijft. Een artieste waar je af en toe weer iets van hoort in het nieuws, in de categorie ‘Artiesten Die Te Weinig Inhoud/Aandacht Hebben’. Ik zag Lady GaGa als aandrijfveer voor een verergering van het zogenaamde fabrieksmuziekgenre. Als aanstichtster die van kwaad erger heeft gemaakt.

Totdat ik van de week De Wereld Draait Door zat te kijken. Een aantal “experts” praatten over het fenomeen Lady GaGa. Op een gegeven moment kwam er een filmpje van YouTube voorbij. Een jonge GaGa. Ze speelt keyboard in een, wat ik vermoed, café. Nog niet met alle poespas. Met alle kostuums, lichteffecten en drama. Ze was een verlegen, half-gothicachtig meisje die nog net haar zenuwen in bedwang kon houden. Als ze op die manier wereldberoemd zou zijn geworden zou ze een soort tweede Avril Lavigne zijn. Maar dat werd ze niet. In plaats daarvan koos ze voor de extremiteit en de poeha.

Dit deed mijn oordeel over mevrouw GaGa voorgoed veranderen. Ik zie haar niet meer als oorzaak van de massaverkoopmuziekindustrie, maar het gevolg ervan. Zijzelf zag dat ze op een “degelijke” manier nooit beroemd kon worden. En daarom ging ze voor de pulp. Serving the crowd. Met simpele beats en refreinen die je je nog herinnert wanneer je na vier tequila’s, twee malibu, vijf shotjes van ik-weet-niet-wat en zeker een kilometer bier over straat terug naar huis kruipt. Een moment in haar leven moet een keerpunt zijn geweest. Op dat moment snapte ze hoe de muziekbussiness in elkaar zat en hoe ze die kennis kon gebruiken om een reïncarnatie van Madonna te worden, ook al is Madonna nog niet dood.

Dus als je in het vervolg Lady GaGa op tv ziet denk dan niet aan de vrouw in de jurk van gehakt, maar denk aan dat gothic meisje met haar keyboard. Het meisje dat het niet kon maken als zichzelf, maar wel als een freakshow.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten