Ik moet voor frans een grappige anekdote vertellen. Ze moet verteld worden in verschillende vormen van de verleden tijd en minstens 10 zinnen bevatten. Als je goed frans kan, kan je dit dan even vertalen? (btw je mag zeer vrij vertalen, en je mag moeilijke dingen simpeler stellen, maar het moet grammaticaal wel juist zijn!)
Ik ging eens met 2 vrienden op fietstocht door de ardennen (franstalig gebied van België, en deze zin tussen haakjes moet niet mee vertaald worden), en na uren fietsen was er een vriend die niet meer zo goed kon volgen. Na een pauze om te bespreken wat we ermee zouden doen, beslisten ik en de vriend die nog wel goed meekon om de vriend die niet meer goed meekon achter te laten en nog een snelheidswedstrijd naar de top van de berg die voor ons lag te doen, en daarna terug te komen om de vriend op te pikken. Zo gezegd, zo gedaan, we begonnen alletwee naar boven te fietsen. Even later kwam er een tractor voorbij, en in de laadbak daarvan zagen we onze vriend, die ons toeriep dat hij wel een stuk sneller boven zou zijn!