![]() |
|
![]() |
Jarenlang was het "not done" om bont te dragen, maar meer en meer jongeren dragen kleding met echt bont. Dierenbeschermingsorganisatie Bont voor Dieren is deze week met een campagne begonnen die zich richt op jongeren.
Lees hier een artikel uit De Gelderlander. Vinden jullie dat het wel of niet kan om bont te dragen? En heb je zelf misschien bont in je kledingkast? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Een dak boven je hoofd is ook niet noodzakelijk. Medische verzorging ook niet trouwens. En dode mensen begraven of in brand steken is al helemaal ultieme tijdverspilling.
||
Citaat:
Afijn, om een lang verhaal kort te maken slaat al dat gezeur dat vlees overbodig is, nergens op. Dat is misschien zo als je een BMI van 17 en geen spieren hebt, een hoog inkomen en teveel vrije tijd. De rest van Nederland heeft gewoon voeding nodig waar in zit wat ze nodig hebben.
||
Citaat:
Andere vleeseters of omnivoren hebben dat probleem ook, niets afwijkends aan.
||
![]() |
Citaat:
Een sjamaan daarentegen behaalt niet zulke goede resultaten als de normale medische zorg.
||
Citaat:
Maar aangezien je daar zulke moeite voor moet doen, slaat het dus nergens op om het zomaar 'overbodig' te noemen. Overbodig zou zijn als je vlees kan weglaten, zonder verder iets te veranderen, en zonder enig effect te merken. De chronische bloedarmoede en andere narigheden die je dan krijgt bewijzen echter dat vlees verre van overbodig is. Maar volgens mij ging dit topic over bont, dus tenzij je elders een nieuw topic over vega-logica wilt openen, zul je de redenatie dat bont van dieren die gegeten worden ethischer is dan bont van dieren die speciaal voor hun vacht gedood worden, gewoon moeten accepteren.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Als je in Siberië woont en je bent in staat om zelf het bos in te rennen en een dier te villen, dan vind ik het prima dat je daar een jas van maakt. Waar het hier in Nederland echter om gaat is dat er een hele industrie is (voornamelijk in China als ik het goed heb) die dieren een onwaardig leven geeft (wilde dieren in kleine hokjes etc.) om maar te voldoen aan ons modebeeld. Middel en doel staan niet in verhouding m.i. |
![]() |
|
In Nederland heb je ook wel bontindustrie hoor, er worden zo'n 2,6 miljoen beesten poer jaar voor vermoord. (http://www.animalfrontline.nl/bontindustrie/bont.php <- extreem biased site, maar vind maar eens wat anders :/) Een bontjas schijnt het leven van zo'n 125 hermelijnen te kosten. Inderdaad een beetje naatje, gekeken naar kosten/ baten. Van een enkele koe kun je een hoop mensen voeden, krijg je zo'n 8000 liter melk per jaar en als je het slacht krijg je ook nog 550 kg eetbaar vlees. Heb je bij zo'n 50 gram vlees pppd (voorgeschreven hoeveelheid) genoeg aan voor uh... meer dan 10,000 dagen aan. Dat is, uh, 30 jaar ofzo?
.
|
Mensen zijn doorgedraaid wat betreft de omgang met dieren. Wat heeft bont nou echt voor nut? Alleen modemensen lopen ermee rond, vaak weten ze niet hoeveel dieren er dood voor zijn gegaan, gemiddeld zitten er zo'n 30 dieren in een bontkraag. Dat is gewoon ziek.
Hypocriet vind ik het ook, eerst een diertje schattig vinden en vervolgens ook zo één opeten en dragen? We zitten niet in de steentijd en is het helemaal niet meer noodzakelijk. Eet gewoon geen vlees, koop geen bont. Ik heb er allemaal redenen voor, maar ik ben bang dat niemand er anders door zal denken. Doe het gewoon niet. Wat als jouw huisdier gevild zou worden en vervolgens door een lelijk meisje die iedereen achterna loopt wordt geshowd? Gekke wereld, als ik er teveel over nadenken wordt ik echt kwaad.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder zou ik er geen problemen mee hebben om kattenvlees te eten als het lekker en goedkoop zou zijn. |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik bedoel men kan natuurlijk wel hypocriet gaan schreeuwen dat bont zielig is, maar dan mag ik m'n leren rigboots ook wel de zee in gooien. Citaat:
En waarom bovengenoemde vervolgens alle andere zaken van het dier niet zou benutten als gereedschappen en of artikelen. Mensen zijn dieren, en zeer specifiek ge-evolueerde dieren, we doen bovenstaande al een paar jaartjes, het is onze natuur. Ga jij ook naar een beer toe en tegen hem schreeuwen; "NEEEE eet die zalm niet op das zielug, je kan toch ook sojavervangers naar binnen werken" Begrijp me niet verkeerd; ik ben helemaal in voor duurzaam en ik vind dat wanneer je iets verbruikt je moet trachten datgeen weer aan te vullen (bijvoorbeeld door fokprogramma's in dit geval), maar kortzichtig net doen of het eten van dieren verkeerd is gaat me wel heel ver.
Laatst gewijzigd op 14-11-2010 om 20:07. |
![]() |
|
Vlees eten of niet is een discussie die ik al lang voer..
- Vlees is slecht voor het milieu (gassen van koeien, overig mest) - Vlees van nu zit vol antibiotica en suikers, niet gezond. Vandaar dat het niet te vergelijken is met het vlees dat 'de mens' vroeger at, en veel minder natuurlijk. - Vlees kost veel water (veel maïs en soja gaat naar voedsel voor de dieren) - Vlees veroorzaakt verspilling van voedsel en energie. Bij omzetting van graan in dierlijk voedsel gaat van de eiwitten 90% verloren, van de calorieën 96% en van de vezels gaat er zelfs 100% verloren. Zo kan ik wel een tijdje doorgaan. Zoek zelf de feiten en bronnen maar op als je het niet gelooft. Bont vind ik onnodig en nutteloos omdat het ten koste gaat van dieren, en de schaal waarop dat gebeurt is niet te vergelijken met de hoeveelheid bont dat we gebruikten in de oertijd. Bont is ook gewoon lelijk ![]()
|
En natuurlijk vind ik het ook zielig voor de diertjes, het gaat vooral ook om de omgeving en gezondheid wat vlees schaadt, en dat schijnen mensen zich niet te beseffen. Dus kijk eens verder dan je neus lang is en verdiep je in de gevolgen dat jouw levensstijl heeft op de rest van de wereld.
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Van het Engelse wikipedialemma Oxygen: "Oxygen in the form of O2 is produced from water by cyanobacteria, algae and plants during photosynthesis and is used in cellular respiration for all complex life." |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik stel voor dat we het weer over bont gaan hebben. ![]() |
![]() |
|
De waarschuwing is al geplaatst
![]() Dilemma; - voor bont zijn alternatieven (nepbont) - voor vlees zijn alternatieven (soja bonen) - voor auto's zijn alternatieven (fiets/OV) - voor pedo's zijn alternatieven (handkar) Dus de vraag "is bont ethisch verantwoord?" blijft een gewetensvraag voor ieder persoonlijk. De één heeft er helemaal geen moeite mee, de ander wordt er oogaderspringend ziedend van. |
![]() |
|
![]() |
Offtopic: Dan volgt er een persoonlijke waarschuwing voor degene die overtreedt
![]() Wat betreft de alternatieven: uiteraard, maar het is niet altijd meteen een gewetensvraag. Ik vermoed dat er heel wat mensen met een bontkraagje lopen tegenwoordig die geen idee hebben waar dat vandaan komt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquête Vrijheid van Meningsuiting XBenthe | 4 | 14-08-2008 22:31 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête Vrijheid van Meningsuiting XBenthe | 4 | 19-06-2008 11:16 | |
Lifestyle |
Bont...goed of niet goed??? maupydos | 151 | 24-11-2003 12:42 | |
Lifestyle |
Milieu,- dier,- kindbewust winkelen? rodina | 23 | 27-10-2003 12:45 | |
Flora & Fauna |
dragen jullie bonte/leren kleding Verwijderd | 86 | 05-09-2002 14:19 | |
Flora & Fauna |
Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer. extinction | 6 | 08-08-2002 21:42 |