Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dit ligt aardig in lijn met het geloof; "ik geloof in god, want via hem kom ik in het paradijs". |
![]() |
||
![]() |
Ik weet niet of de hoeveelheid van een geloof/religie iets zegt over de waarheid. Als we bijv. eens kijken naar het Christelijke geloof, dan zei Jezus in Matth. 7:14:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Stel, Bobby Henderson zegt dat de wereld geschapen is door een vliegend spaghettimonster en dat het versterkt broeikaseffect het gevolg is van een daling in aantal piraten. Dan zou jij zeggen het is niet de waarheid, dat slaat nergens op. Bobby zou kunnen zeggen: Al zullen weinigen deze waarheid accepteren, het blijft de waarheid. Het probleem is echter: het is zíjn waarheid en niet per se dé waarheid. Overigens zijn er veel mensen aangesloten bij de kerk van Bobby, maar dat betekent niet dat het de waarheid is. Voor meer informatie over het vliegende spaghettimonster kijk op: http://www.venganza.org/about/open-letter/
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 29-11-2010 om 09:12. Reden: verbetering |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Tenzij je bedoelt dat "het geloof" te bewijzen is; Ja, er zijn mensen die geloven, dus dat is niet te ontkennen. Maar er zijn (durf ik te stellen) méér mensen die niet, niet meer, of in iets anders geloven. Welke groep heeft nou "de waarheid" in pacht? De grootste groep? Dŕt is waar dit topic om gaat. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Misschien niet de meest betrouwbare bron, maar soortgelijke cijfers staan ook in mijn atlas (Readers Digest Atlas of the World) Als je de grote monotheistische godsdiensten bij elkaar optelt hebben die zelfs een meerderheid. OT: Als 3/4 van de wereld nu psychotisch is en rookmonsters ziet, zouden we waarschijnlijk de groep die de rookmonsters niet ziet blind/psychotisch noemen. Het is dan ook heel zinnig/relevant om wel rekening te houden met de rookmonsters, al was het maar om het feit dat 3/4 dat in ieder geval doet. Of het dan ook meteen waar is, is natuurlijk een heel ander verhaal... Het hangt dan natuurlijk af van het type rookmonster of je de waarnemingen daadwerkelijk kan falsificeren, als dat niet kan blijft "de waarheid" maar in het midden hangen.
||
Citaat:
Wat in religie begint met een geloof, geschrift, of dogma, moet men niet zomaar aannemen, want dan repeteer je slechts een idee van iemand anders. Beter is het helderheid en wijsheid te zoeken en persoonlijke ervaring als toetsing te gebruiken. Dan maak je een religie werkelijk de jouwe, in plaats van een aanhanger te zijn van een ideologie. Niemand heeft de waarheid in pacht, en al zou iemand de waarheid ervaren dan kan deze het niet aan je geven. Georganiseerde religie is niet het verspreiden van waarheid, maar het verspreiden van een mogelijk pad om zelf de waarheid te kunnen vinden. Tenminste, ik hoop dat de meeste priesters en andere leiders in kerken en tempels dat begrijpen.
||
Citaat:
|
Auw, nu trap je de moslims wel op een hele grote teen. Je zegt in één zin dat alle niet-christenen ongelovig zijn čn dat er meer christenen dan moslims zijn.
Daarnaast sta ik ook vast nog wel ingeschreven als christen, al was het maar omdat m'n ouders me zo nodig moesten dopen, en met mij nog miljoenen in de wereld. Geregistreerd als christen, maar gelovig dus niet. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
![]() Als we echter de niet-Jezus-volgende mensen op een rijtje zetten staat het Christendom weer achter met 67/33. Met de gedachte "de massa heeft gelijk" zou de VVD dus op de laaste verkiezingen volledig de waarheid spreken.. |
![]() |
||
Citaat:
Het feit dat de partijen die deelnemen aan het gedoogakkoord een meerderheid van de stemmen hebben zegt natuurlijk ook iets over de relevantie. We krijgen immers de komende tijd met dat beleid te maken. Bij religie ligt dat denk ik niet heel anders. Als die ene persoon die in het vliegend spaghettimonster gelooft "de waarheid" spreekt, merken we daar nog vrij weinig van. Van het christendom merken we nu veel meer, puur om het feit dat er veel meer aanhangers van zijn. De relevantie van het christendom is daarom veel groter dan van het vliegend spaghettimonsterisme, maar dat hoeft dus niks met "de waarheid" te maken te hebben. Ik denk ook dat als er een groot aantal volgers is, je dit ook sneller als "de waarheid" zult zien. Als je continu van iedereen hoort dat dun zijn mooi is (voor meisjes dan vooral), gaan veel dat langzamerhand ook als waarheid zien. Maar wederom wil dat niet zeggen dat het ook echt "de waarheid" is.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Vroeger was iedereen gelovig. Als je in de Middeleeuwen openlijk ongelovig was, werd je gemarteld en verbrand als een ketter! Mensen geloofden dus waarschijnlijk ook omdat het moest. Tegenwoordig geloven in verhouding minder mensen, en het bestaan van God wordt steeds meer in twijfel gebracht. Tegenwoordig ben je vrijer om te geloven en niet te geloven en er is meer wetenschap om op terug te vallen. Alle Nederlandse (niet-moslim) kinderen geloven in Sinterklaas. Dat betekent niet dat 'ie wel bestaat.
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens bestaat er niet zoiets als een christelijk kind of een moslimkind. Je bedoelt natuurlijk kinderen van christelijke of islamitische ouders. Maar goed, volgens mij geloven de meeste Nederlandse kinderen in Sinterklaas, ook als hun ouders niet gelovig zijn.
||
Citaat:
Maar in veel gezinnen vieren ze het niet, volgens mij. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||