Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2010, 15:30
Dubbel-B
Dubbel-B is offline
Hoi!

Ik moet voor Nederlands een tekst schrijven, maar nou vraag ik me af of mijn inleiding goed is. Zou iemand even een kijkje willen nemen en mij evt tips kunnen geven?

Alvast bedankt.

Inleiding:

Het is maandagochtend 7 uur. Bij de bushalte is het al aardig druk. Waarom? Omdat al deze kinderen op tijd op school willen zijn. Als ze namelijk een bus later nemen, komen ze te laat op school.
Om dit te voorkomen moeten de vertrektijden van de bus aangepast worden aan de schooltijden, en moet er een bushalte komen voor de school.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2010, 16:24
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Inleiding:

Het is maandagochtend 7 uur. Bij de bushalte is het al aardig druk. Waarom? Omdat al deze kinderen op tijd op school willen zijn. Als ze namelijk een bus later nemen, komen ze te laat op school.
Om dit te voorkomen moeten de vertrektijden van de bus aangepast worden aan de schooltijden, en moet er een bushalte komen voor de school.
Dit laatste zin lijkt verdacht veel op een conclusie. Conclusies komen pas tegen het einde van de tekst.
Oud 07-12-2010, 18:04
Em.
Em. is offline
Bovendien vind ik dat je vrij snel 'overstapt' naar 'waarom?'. Als ik dit niet als inleiding bekijk, dan zou ik je tekst als volgt opdelen:

Inleiding: Het is maandagochtend 7 uur. Bij de bushalte is het al aardig druk.
Middenstuk deel 1 (uitleggen probleem): Waarom? Omdat al deze kinderen op tijd op school willen zijn. Als ze namelijk een bus later nemen, komen ze te laat op school.
Middenstuk deel 2 (oplossing probleem) + afronding: Om dit te voorkomen moeten de vertrektijden van de bus aangepast worden aan de schooltijden, en moet er een bushalte komen voor de school.

Oftewel, je hebt je hele verhaal al in de inleiding vertelt. In de inleiding kun je wel een tipje van de sluier oplichten, of vertellen waar het artikel over zal gaan, of iets dergelijks, maar dan zó dat mensen je hele artikel willen lezen van 'goh, waarom is dat zo?' of 'wat wil deze persoon hiermee zeggen?'. En dus niet dat ze de inleiding hebben gelezen en denken 'oké dan' en wat anders gaan lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten