Advertentie | |
|
![]() |
|
De reactievergelijking die HomoSignificans gaf heeft betrekking op de verbranding van glucose. Bij de verbranding van aardgas ga je uit van het hoofdbestanddeel methaan (CH4), en ga je uit van het principe dat het totaal aantal atomen links van de pijl gelijk moet zijn aan het totaal aantal atomen rechts van de pijl. Dit is het algemene principe dat je toepast om een reactievergelijking kloppend te maken. Maak verder gebruik van het gegeven dat bij de verbranding van methaan kooldioxide en water ontstaat, en stel aan de hand daarvan de gevraagde reactievergelijking op.
|
![]() |
ik begrijp dit:
C6H12O6 - CH4 glucose - aardgas, maar begrijp niet hoe ik dit kloppend moet maken, ik dacht dat ik de moleculen bij elkaar moet doen, maar in glucose zit koolstofatomen, waterstofatomen en zuurstofatomen, maar in aardgas zitten geen zuurstofatomen, hoe kan ik dit dan kloppend maken? En ik zit in Havo2 |
![]() |
|
Het aantal Htjes, Otjes en Ctjes voor de pijl moet gelijk zijn aan het aantal Htjes, Otjes en Ctjes na de pijl. Maar je mag de formules van de stoffen niet aanpassen.
Bijvoorbeeld: Glucose + zuurstof --> koolstofdioxide + water. Als je dit opschrijft in formules krijg je: C6 H12 O6 (aq) + O2 (g) --> CO2 (g) + H2O Maar dan is het aantal Htjes, Otjes en Ctjes niet gelijk aan beide kanten van de pijl. Dus krijg je zoals Homosignificans al deed: C6 H12 O6 (aq) + 6 O2 (g) --> 6 CO2 (g) + 6 H2O (l) (met dus die 6 O2, 6 CO2 en 6 H2O)
||
Citaat:
Atomen zijn elementen zoals: C, O of H Moleculen zijn stoffen zoals: H2O of CH4 of O2
|
Oké, ik zal het even in stapjes doen:
De reactievergelijking van de verbranding van aardgas is: Methaan + zuurstof --> koolstofdioxide + water CH4 + O2 --> CO2 + H2O En hoe maak je deze dan kloppend? Eerst kijken hoeveel C'tjes er links staan. Dat is er 1. Rechts staat er ook 1 dus dat klopt al. Dan kijken hoeveel H'tjes er links staan. Dat zijn er 4 maar rechts staan er twee. Om er rechts ook 4 te krijgen maak ik er twee watermoleculen van: CH4 + O2 --> CO2 + 2H2O Dan blijven de O'tjes over. Links staan er 2 en rechts staan er 4. Dus moet ik ervoor zorgen dat er links ook 4 staan, dit dus door twee zuurstof moleculen te gebruiken: CH4 + 2O2 --> CO2 + 2H2O Nu klopt het want er zijn evenveel C'tjes, H'tjes en O'tjes als aan de rechterkant van de pijl.
||
Citaat:
En dan heb je het dit keer over de verbranding van glucose hè: C6 H12 O6 (aq) + 6 O2 (g) --> 6 CO2 (g) + 6 H2O (l) Hier is het weer: Eerst de C'tjes kloppend maken; Dan de H'tjes kloppend maken; Dan de O'tjes kloppend maken. Maar je mag geen nieuwe moleculen erbij halen omdat dat makkelijker uitkomt. Je mag alleen moleculen die al in de reactievergelijking staan vermeerderen.
|
![]() |
hey Mr. Mark, ik ga nu stoppen , moet nodig slapen, gelukkig eerste 2 uur vrij morgen. Ook al kom ik er nog niet uit, wil je toch heel hartelijk bedanken voor de moeite die je de hele avond voor me hebt gedaan. Ik hoop dat ik het net zo goed ga begrijpen als jou.
Bedankt en welterusten |
![]() |
|
![]() |
Je hebt een reactie.
Aan het begin van je reactie heb je glucose (C6H12O6), en zuurstof (O2). Aan het einde van je reactie heb je koolstofdioxide (CO2), en water (H2O). Hiermee zul je het moeten doen. Om een scheikundige reactie makkelijk op te schrijven, gebruik je een pijltje (-->). Vóór de pijl staan de stoffen van voor de reactie, en ná de pijl staan de stoffen van na de reactie. In dit geval zo: C6H12O6 + O2 --> CO2 + H2O Nu is er nog maar één probleem. Aan het begin van de reactie is er in totaal: 6 C-atomen 12 H-atomen 8 O-atomen Aan het einde van de reactie is er in totaal: 1 C-atomen 2 H-atomen 3 O-atomen Dit klopt niet. Voor de reactie moeten er dezelfde atomen aanwezig zijn als na de reactie (ze vormen alleen andere moleculen). Laten we maar eens beginnen, door voor en na de pijl evenveel C-atomen neer te zetten. C6H12O6 + O2 --> 6 CO2 + H2O Nu moet het aantal H-atomen gelijk gemaakt worden. Voor de pijl zijn er 12, na de pijl 2. C6H12O6 + O2 --> 6 CO2 + 6 H2O Zo, nu staan er voor de pijl 12, en na de pijl ook. Alleen nog de O-atomen. Voor de pijl staan er 8, en na de pijl staan er 18. C6H12O6 + 6 O2 --> 6 CO2 + 6 H2O Nu zou het moeten kloppen. Nog even controleren: C-atomen: 6 --> 6 H-atomen: 12 --> 12 O-atomen: 18 --> 18 Ja! Het klopt. Antwoord: C6H12O6 + 6 O2 --> 6 CO2 + 6 H2O |
![]() |
||
Citaat:
Dus als de vraag is ; schrijf de reactievergelijking van de verbranding van aardgas op, dan gaan we maar eerst uit van één molecuul CH4 (Methaan) en zoveel zuurstofatomen die je maar nodig hebt, zuurstof heb je sowieso nodig voor "verbranding". Kom je niet lekker uit, neem je 2 moleculen etc. Dat er in glucose al zuurstofatomen zitten is meegenomen, dan hoeft het er minder uit de buitenlucht te trekken. Het toevoegen of verminderen van andere stoffen is niet toegestaan. Echter ook als er specifiek vermeld wordt hoeveel zuurstofatomen er beschikbaar zijn mag je er niet toevoegen; als er onvoldoende zijn dan blijven er on(volledig)-verbrande gassen over. Overigens is de vraag over aardgas zeer onvolledig. Aardgas bestaat uit een 10-tal gassen waarvan de berekening wel erg complex zou worden voor jullie niveau. |
![]() |
|
![]() |
Hallo,
Sorry dat ik nu pas reageer, ik geloof dat ik het nu begrijp, ben vanmiddag weer bezig geweest. Ik heb nu de reactie vergelijking van aardgas gemaakt, Ik hop dat jullie me kunnen vertellen of ik het goed heb gedaan. CH4 + O2 --> CO2 + H2O Nu moet het aantal H-atomen gelijk gemaakt worden. Voor de pijl zijn er 4, en na de pijl ook Nu nog de O-atomen Voor de pijl staan er 2, en na de pijl staan er 14 CH4 + 2 O2 --> CO2 + 2 H2O Nu klopt het kijk maar: C-atomen 1-->1 H-atomen 4-->4 O- atomen 4-->4 Antwoord: CH4 + 2 O2 --> CO2 + H2O |
![]() |
|
De 2 voor je H2O lijkt niet echt te blijven staan
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] Reactievergelijkingen Nilssiej | 5 | 21-02-2018 17:35 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |