Advertentie | |
|
![]() |
|
Luister vooral naar je gevoel wat je al dan niet wilt
![]() ![]() Ik denk dat het voor een begrafenis hetzelfde geldt. Kies vooral wat je zelf wilt, maar weet dat het een definitieve keuze is. En verdriet zien en voelen is niet erg, ook al 'show' je dat op dat moment niet. Gecondoleerd overigens!
|
Verwijderd
|
In aanvulling op de opmerkingen over dat iedereen verschillend met verdriet omgaat en niet iedereen meteen gaat huilen, waar ik het helemaal mee eens ben:
Oudooms en -tantes staan natuurlijk redelijk ver van je af. (ik ga nu even uit van een standaardsituatie en de mededeling van de TS dat ze elkaar niet heel vaak zagen). Ookal ken je ze en geef je om ze, dan nog zie je ze meestal niet heel vaak. In die zin is het geen grote klap als een van hen komt te overlijden, want het heeft voor jouw directe leven niet heel veel invloed. Vaak is het dan meer het idee dat je iemand nooit meer zult zien en je medeleven met zijn/haar naasten dat je verdrietiger maakt dan je eigen gemis, want dat is niet zo groot. Dat is niet zo erg; je kunt niet onbeperkt veel mensen dichtbij je hebben staan. En als er dan niet meteen een enorm gat valt in jouw leven, dan is het verdriet dus minder heftig en ga je minder snel huilen. Dat wil niet zeggen dat je niet om hem geeft, maar wel dat je misschien minder om hem gaf dan bijvoorbeeld om je ouders of om je beste vriendin of je oma. Maar nu kijk ik dus erg naar mijn eigen manier van reageren ![]() |
![]() |
|
Iedereen verwerkt verlies op zijn eigen manier en alles is acceptabel. Is het je eerste begrafenis? Dan kan het zijn dat je gevoelsmatig nog niet beseft wat dit betekent. Dan merk je het bijvoorbeeld pas met kerst waar hij altijd bij was (of op welke gelegenheid je hem dan ook zag). En verder laat hij bij andere mensen een groter gat achter, waardoor die mensen misschien meer verdriet hebben. Verder, wat Freyja zegt, ze staan natuurlijk redelijk ver van je af.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Niet kunnen huilen in het bijzijn van anderen Verwijderd | 16 | 25-09-2005 13:30 | |
Verhalen & Gedichten |
-Verhaal- Redhair | 430 | 21-09-2005 13:54 | |
Verhalen & Gedichten |
de weg; of waarom gaat de zon niet onder... sjoeltie | 10 | 11-09-2004 17:06 | |
Psychologie |
Waarom? Sterretje* | 29 | 08-06-2004 14:52 | |
Psychologie |
waarom hou ik zoveel van .... sicilion | 7 | 05-03-2003 18:42 | |
ARTistiek |
De weg; of waarom gaat de zon niet onder? Prada | 21 | 15-04-2002 14:23 |