Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2010, 08:04
LauraJansen
LauraJansen is offline
Wie is God?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2010, 08:51
Volk
Volk is offline
God is wie je maar wil dat het is. Dat is het leuke aan god.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 12:33
Verwijderd
Ik!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 16:36
Batave
Batave is offline
Dat is als vragen wie de kerstman is, voor iedereen anders.
Oud 15-12-2010, 16:38
Verwijderd
Wat Volk zegt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 17:53
LauraJansen
LauraJansen is offline
Maar denken jullie ook dat Jezus/Jawa/Allah/God of wie dan ook, dat het om dezelfde God gaat? Terwijl de religies qua inhoud enigzins verschillen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 17:55
Verwijderd
Citaat:
Maar denken jullie ook dat Jezus/Jawa/Allah/God of wie dan ook, dat het om dezelfde God gaat? Terwijl de religies qua inhoud enigzins verschillen.
Dat zou kunnen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 17:56
LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
Sorry, foutje: Jezus is geen God, maar een bootschapper van God.
Alhoewel hij door vele wel als een God wordt gezien.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 18:01
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Oud 15-12-2010, 18:01
Batave
Batave is offline
Citaat:
Voor de duidelijkheid, ik geloof niet in een god.

Ik denk dat wat de meeste mensen God/Allah/Jaweh noemen voortkomen uit eenzelfde verlangen. Het verlangen naar meer dan alleen het aardse en de angst voor de dood. Mensen kunnen niet geloven dat wij puur toeval zijn en zoeken daarom troost bij een hogere macht, nl. een god. Vanuit dat opzicht zijn alle goden dezelfde. Ik dacht hier hetzelfde over toen ik nog geen atheist was trouwens.
Oud 15-12-2010, 18:04
SJP
SJP is offline
Citaat:
Nee, dat geloof ik niet..
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 18:05
SJP
SJP is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 18:08
Verwijderd
Nouja, ik geloof wel in God, en daarom denk ik dat Hij wel steeds dezelfde is. Als het God al kan schelen waar wij in geloven, denk ik niet dat hij zomaar toe zou staan dat wij allemaal achter valse goden aanlopen. En als maar één geloof de waarheid is, lopen er heel veel mensen achter valse goden aan. Dus het lijkt me aannemelijk. Maar het kan ook wel zijn dat al die goden lagere goden zijn en dat er een Oppergod is die in zijn vuistje lacht.
Of dat God helemaal niet bestaat.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 18:10
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
@Laura,

Wat geloof je zelf nou eigenlijk?
Oud 15-12-2010, 18:16
Em.
Em. is offline
Ik denk dat de gedachte/gevoel waaruit God voorkomt overal wel een beetje hetzelfde is, welke naam Hij ook heeft. Ik zie God voornamelijk als een gedachte van mensen, een creatie van de mensheid.

En ik denk dat als er werkelijk een God bestaat, dat 'God' (als in Bijbel) en Allah en dergelijke er werkelijk geen zak mee vandoen hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 18:44
SJP
SJP is offline
Maar eigenlijk heb ik nog niet echt antwoord gegeven op het echte onderwerp van dit topic zeg maar..

Ik denk dat de meeste mensen, als ze al in God geloven, Hem zien als een abstracte, niet echt interessant iemand, die zich niet bekommerd om de mensheid. Dat beeld heb ik duidelijk niet. Ik geloof dat God degene is die in de Bijbel geschetst wordt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 18:48
Batave
Batave is offline
Citaat:
Maar eigenlijk heb ik nog niet echt antwoord gegeven op het echte onderwerp van dit topic zeg maar..

Ik denk dat de meeste mensen, als ze al in God geloven, Hem zien als een abstracte, niet echt interessant iemand, die zich niet bekommerd om de mensheid. Dat beeld heb ik duidelijk niet. Ik geloof dat God degene is die in de Bijbel geschetst wordt.
Dat denk ik juist niet, ik denk dat de meeste mensen die in god geloven juist geloven dat hij zich zorgen maakt en dat hij veel invloed heeft in het leven van mensen.
Oud 15-12-2010, 20:41
guss
guss is offline
God is een uitleg voor de complexiteit voor de mens. Een mens is zo complex omgebouwd dat het niet te begrijpen is hoe dat kan, er kan dus alleen een god zijn?!?!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 22:22
DAH
DAH is offline
Citaat:
Nouja, ik geloof wel in God, en daarom denk ik dat Hij wel steeds dezelfde is. Als het God al kan schelen waar wij in geloven, denk ik niet dat hij zomaar toe zou staan dat wij allemaal achter valse goden aanlopen. En als maar één geloof de waarheid is, lopen er heel veel mensen achter valse goden aan. Dus het lijkt me aannemelijk. Maar het kan ook wel zijn dat al die goden lagere goden zijn en dat er een Oppergod is die in zijn vuistje lacht.
Of dat God helemaal niet bestaat.
Wat bedoel je met "valse goden"? God (Christendom) is de enigste en al het andere is slecht? Of iets anders?
Misschien begreep ik het helemaal verkeerd, maar nu heb ik dat gevoel niet.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 06:46
SJP
SJP is offline
Citaat:
Dat denk ik juist niet, ik denk dat de meeste mensen die in god geloven juist geloven dat hij zich zorgen maakt en dat hij veel invloed heeft in het leven van mensen.
Ja, oke, dat is ook wel zo...
Maar ik bedoelde eigenlijk eigenlijk de mensen die het: ietsisme aanhangen..
Dat ze zeggen van: ja.. ik geloof wel in iets, maar.....
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 10:41
Batave
Batave is offline
Citaat:
Ja, oke, dat is ook wel zo...
Maar ik bedoelde eigenlijk eigenlijk de mensen die het: ietsisme aanhangen..
Dat ze zeggen van: ja.. ik geloof wel in iets, maar.....
Ah ja, het slag mensen: er moet wel wat zijn, maar ik kan ook niet geloven dat er iets is, want oorlog etc.
Oud 16-12-2010, 12:24
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Een fictief figuur wiens woord gekaapt is door criminelen wiens agenda bestaat uit aan de macht komen/blijven met wat voor middelen dan ook.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 12:30
SJP
SJP is offline
Citaat:
Ah ja, het slag mensen: er moet wel wat zijn, maar ik kan ook niet geloven dat er iets is, want oorlog etc.
Nou inderdaad.. Het vervelende is dan vaak wel dat wanneer je ze dan wil uitleggen waarom er zoveel ellende is, ze dan zeggen dat ze er geen zin in hebben...
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 05:30
Verwijderd
Citaat:
Nou inderdaad.. Het vervelende is dan vaak wel dat wanneer je ze dan wil uitleggen waarom er zoveel ellende is, ze dan zeggen dat ze er geen zin in hebben...
Ik heb geen idee of er een god bestaat,
Maar stel ( en ik zeg stel ) dat er een god bestaat...Dan komt al die ellende echt door de mens zelf.Heel veel mensen zeggen ook van.Als god bestaat waarom regeld god dan niks? Als god alles zou moeten regelen,dan zou het betekenen dat wij als mens totaal overbodig zijn. ( lijkt mij opzich ook wel logisch )
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 08:30
SJP
SJP is offline
Citaat:
Maar stel ( en ik zeg stel ) dat er een god bestaat...Dan komt al die ellende echt door de mens zelf.Heel veel mensen zeggen ook van.Als god bestaat waarom regeld god dan niks? Als god alles zou moeten regelen,dan zou het betekenen dat wij als mens totaal overbodig zijn. ( lijkt mij opzich ook wel logisch )
Dat is het juist ook. De mens heeft uiteindelijk alle ellende aan zichzelf te danken..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2010, 09:28
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik redeneer op dezelfde wijze de andere kant op, waardoor god totaal overbodig is.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 10:35
Em.
Em. is offline
Citaat:
Maar stel ( en ik zeg stel ) dat er een god bestaat...Dan komt al die ellende echt door de mens zelf.
Als God niet bestaat, dan komt het toch (juist) echt door de mens? Ik snap je redenatie niet zo goed.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Als God niet bestaat, dan komt het toch (juist) echt door de mens? Ik snap je redenatie niet zo goed.
Ik geloof niet zomaar dat er een god bestaat.
Maar ik kijk wel naar alle opties etc.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 16:57
LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
@Laura,

Wat geloof je zelf nou eigenlijk?

Ik ben erg zelf wel ervan overtuigd dat God bestaat, maar dan niet stoffelijk. Ook denk ik dag het allemaal maar om een God gaat, en iedereen heeft een andere benaming voor.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 17:04
LauraJansen
LauraJansen is offline
Ik vind dat mensen die te ver gaan in hun geloof. Waarvan bijv de kinderen en de samenleving er negatieve invloed op krijgen. Dat die mensen zichzelf in maning nemen. Een voorbeeld: fundamentele Moslims, sommige sluiten zich totaal af van de samenleving en dit geeft een verkeerde invloed op kinderen.
Ik vind: goed gelovig zijn(ben ik overigens) is geweldig, maar je moet er niet zodanig in te ver gaan, wat een verkeerde invloed geeft op mensen.

Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 17:06
LauraJansen
LauraJansen is offline
Let overigens niet op mijn spel,- en grammatica fouten.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 19:08
JUNIOR.
JUNIOR. is offline
God is de Schepper van alles om je heen, Hij geeft het leven
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 19:18
DAH
DAH is offline
Citaat:
God is de Schepper van alles om je heen, Hij geeft het leven
Bewijs?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 19:25
JUNIOR.
JUNIOR. is offline
Citaat:
Bewijs?
Zeker. Lees de Bijbel maar eens.
Oud 17-12-2010, 22:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zeker. Lees de Bijbel maar eens.
Dat is een beetje flauw. Je weet best, of zou horen te weten, dat van de bijbel nooit is bewezen dat er ook maar een letter van klopt. Gewoon nog een religieus boek van nog een woestijnvolkje, zoals er wel meer bestaan.

Ik geloof ook dat het doel van dit topic een discussie was, en niet zozeer het blind reciteren van wat de pastoor jou wijs heeft gemaakt, en daarna verwijzen naar de bijbel.
Oud 18-12-2010, 08:33
Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik vind dat mensen die te ver gaan in hun geloof. Waarvan bijv de kinderen en de samenleving er negatieve invloed op krijgen. Dat die mensen zichzelf in maning nemen. Een voorbeeld: fundamentele Moslims, sommige sluiten zich totaal af van de samenleving en dit geeft een verkeerde invloed op kinderen.
Ik vind: goed gelovig zijn(ben ik overigens) is geweldig, maar je moet er niet zodanig in te ver gaan, wat een verkeerde invloed geeft op mensen.

Wat vinden jullie?
Er zijn verschillende definities van goed gelovig zijn, als mensen geloven in god, so be it, maar als ze dat vervolgens naar mij op gaan dringen, dan kan ik daar niet tegen. Vooral christenen van het type EO zijn ontzettend irritant, als je over straat loopt en komt er opeens een kerel op je af die verteld dat hij eerst een junk was maar sinds hij de here jezus heeft is het helemaal top met hem . Leuk voor hem, maar hij hoeft mij niet te gaan proberen te overtuigen om zijn visie te delen.
Een van mijn beste vrienden is een moslim en een tijdje geleden had ik een andere vriend van het type evangelisch. Die jongen probeerde die vriend te bekeren, daar kan ik niet tegen, en dat zou ik dan 'slecht' geloven noemen.
Oud 18-12-2010, 10:35
DAH
DAH is offline
Citaat:
Er zijn verschillende definities van goed gelovig zijn, als mensen geloven in god, so be it, maar als ze dat vervolgens naar mij op gaan dringen, dan kan ik daar niet tegen. Vooral christenen van het type EO zijn ontzettend irritant, als je over straat loopt en komt er opeens een kerel op je af die verteld dat hij eerst een junk was maar sinds hij de here jezus heeft is het helemaal top met hem . Leuk voor hem, maar hij hoeft mij niet te gaan proberen te overtuigen om zijn visie te delen.
Een van mijn beste vrienden is een moslim en een tijdje geleden had ik een andere vriend van het type evangelisch. Die jongen probeerde die vriend te bekeren, daar kan ik niet tegen, en dat zou ik dan 'slecht' geloven noemen.
Een vrij groot deel van m'n klas (maar minder dan de helft) is gelovig (Christen), dat boeit me laat ik maar zeggen niet echt. Als je wilt geloven, geloof etc. Maar ga niet langs de deuren iedereen proberen over te halen om christen te worden. Een paar jaar geleden kwam zo'n iemand langs. Ik was toen nog niet zo atheistisch als ik nu ben, dus reageerde ik erg vriendelijk en wou wel weten wat ze te zeggen hebben. Als ze bijv. vandaag langs komen daarentegen...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 12:43
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Kan je dat dikgedrukte eens wat beter uitleggen? Waarom is dat 'slecht' geloven?
Oud 18-12-2010, 12:45
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Een vrij groot deel van m'n klas (maar minder dan de helft) is gelovig (Christen), dat boeit me laat ik maar zeggen niet echt. Als je wilt geloven, geloof etc. Maar ga niet langs de deuren iedereen proberen over te halen om christen te worden. Een paar jaar geleden kwam zo'n iemand langs. Ik was toen nog niet zo atheistisch als ik nu ben, dus reageerde ik erg vriendelijk en wou wel weten wat ze te zeggen hebben. Als ze bijv. vandaag langs komen daarentegen...
Wat heeft ze jou misdaan dan dat je er zo negatief tegenover staat? Alsof je zulke mensen bedreigt. Er is toch geen verschil tussen vroeger en nu waardoor je ineens een stuk minder vriendelijk zal reageren?
Oud 18-12-2010, 14:05
Batave
Batave is offline
Citaat:
Kan je dat dikgedrukte eens wat beter uitleggen? Waarom is dat 'slecht' geloven?
Ik neem aan dat je het tweede deel bedoelde. Nou, ik vind het niet erg dat mensen christenen, moslims, joden of hindoes zijn, van mij mogen ze. Hell, van mij mogen ze een barkruk aanbidden als een god, als zij daar content mee zijn, maar ik kan het niet waarderen als ik door de stad loop en er komt een of andere kerel op me af en die moet me zonodig over Jezus vertellen. Nederland is potverdorie voor de helft christelijk dus je kan ervan uitgaan dat iedereen hier wel ongeveer weet hoe het christendom in elkaar steekt en wat ze geloven. Ik ben zelf zelfs christelijk opgevoed. Ik kan mensen die hun geloof aan anderen op moeten dringen niet zo goed verdragen. Ik sta ook niet elke zondag bij de uitgang van een kerk om christenen te wijzen op hun ideeën en ze vervolgens proberen te overtuigen mijn visie over te nemen.
Geloven moet je voor jezelf doen of delen met mensen die hetzelfde geloven. Er zijn zat christenen in Nederland dus ze hoeven niet actief te rekruteren. Je moet je geloof niet aan andere mensen opdringen, want niemand zit daar op te wachten.
Oud 18-12-2010, 17:13
DAH
DAH is offline
Citaat:
Wat heeft ze jou misdaan dan dat je er zo negatief tegenover staat? Alsof je zulke mensen bedreigt. Er is toch geen verschil tussen vroeger en nu waardoor je ineens een stuk minder vriendelijk zal reageren?
Het klinkt een beetje "gevaarlijk" en "gemeen" zoals ik dat net heb gezegd, maar ik word steeds sarcastischer (da's niet het goeie woord, maar ik weet het niet meer wat het wel is) wat religie/godsdienst betreft. Ik zal, denk ik, niet erg onbeschoft of geweldadig doen naar 'huis-aan-huis-christenen', als ik ze zo mag noemen. Misschien komt het wel grof over, maar dat zal niet m'n bedoeling zijn, maar ik zal misschien dan wel iets zeggen als "geen interesse" als die mensen langs komen om 'het woord van God te verspreiden'.
(Ik zie nu dat ik veel werk met aanhalingstekens en haakjes). Maar ik wil dus tegenwoordig liever niet het hele verhaal aanhoren.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 17:15
DAH
DAH is offline
Citaat:
Ik neem aan dat je het tweede deel bedoelde. Nou, ik vind het niet erg dat mensen christenen, moslims, joden of hindoes zijn, van mij mogen ze. Hell, van mij mogen ze een barkruk aanbidden als een god, als zij daar content mee zijn, maar ik kan het niet waarderen als ik door de stad loop en er komt een of andere kerel op me af en die moet me zonodig over Jezus vertellen. Nederland is potverdorie voor de helft christelijk dus je kan ervan uitgaan dat iedereen hier wel ongeveer weet hoe het christendom in elkaar steekt en wat ze geloven. Ik ben zelf zelfs christelijk opgevoed. Ik kan mensen die hun geloof aan anderen op moeten dringen niet zo goed verdragen. Ik sta ook niet elke zondag bij de uitgang van een kerk om christenen te wijzen op hun ideeën en ze vervolgens proberen te overtuigen mijn visie over te nemen.
Geloven moet je voor jezelf doen of delen met mensen die hetzelfde geloven. Er zijn zat christenen in Nederland dus ze hoeven niet actief te rekruteren. Je moet je geloof niet aan andere mensen opdringen, want niemand zit daar op te wachten.
Daar ben ik het in ieder geval mee eens.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 18:52
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:

Ik denk dat je wat te snel generaliseert hier want je zegt dat christenen niet met niet-christenen over hun geloof mogen praten omdat er mensen zijn die daarbij opdringerig overkomen.

Wat vind je trouwens van de EO?
Oud 18-12-2010, 19:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik denk dat je wat te snel generaliseert hier want je zegt dat christenen niet met niet-christenen over hun geloof mogen praten omdat er mensen zijn die daarbij opdringerig overkomen.
Er is nogal een verschil tussen erover spreken, of missionaris spelen.

Batave noemde een voorbeeld van iemand lastig vallen met religie. En net zomin als ik op zondag tijdens de kerkdienst de deur mag opentrappen om 'god bestaat niet' door de zaal te gillen, is mensen lastig vallen met je religie not done.

Mijn koninkrijk voor iemand die dat rasasociaal Erik Munnike van de Studentenkerk aan zijn verstand kan peuteren trouwens.
Oud 18-12-2010, 19:45
Verwijderd
En die fucking kerken moeten ophouden met ongewenst mensen wakker maken met hun lawaai op zondag.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 19:45
arPos
arPos is offline
god is geen wie, het is een wat.
Oud 18-12-2010, 23:14
Batave
Batave is offline
Citaat:

Wat vind je trouwens van de EO?
Nee, hoor. Ik wil best wel eens met christenen over geloof praten, maar waar ik niet tegen kan is dat ze toch over geloof gaan praten als niemand daarop zit te wachten, zoals bijvoorbeeld als ik in de stad loop.
Overigens is er een verschil tussen praten over je geloof en iemand proberen te bekeren zoals veel in eo-kringen voorkomt. Daarom ben ik ook niet zo gediend van de EO en andere evangelici. Ik bedoel, ik zou best vrienden met ze kunnen zijn, maar als ze de straat op gaan of langs deuren om te vertellen hoe Jezus mijn zonden kan redden dan is het voor mij tabee.
Oud 19-12-2010, 09:38
gerard321
gerard321 is offline
Citaat:
Dat is een beetje flauw. Je weet best, of zou horen te weten, dat van de bijbel nooit is bewezen dat er ook maar een letter van klopt. Gewoon nog een religieus boek van nog een woestijnvolkje, zoals er wel meer bestaan.

Ik geloof ook dat het doel van dit topic een discussie was, en niet zozeer het blind reciteren van wat de pastoor jou wijs heeft gemaakt, en daarna verwijzen naar de bijbel.
Zijn genoeg bewijzen voor
Maar het is een geloof
Dan zou het gek zijn als alles te bewijzen was
Dan was het simpelweg geen geloof meer
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 09:53
Batave
Batave is offline
Citaat:
Zijn genoeg bewijzen voor
Maar het is een geloof
Dan zou het gek zijn als alles te bewijzen was
Dan was het simpelweg geen geloof meer
Dan moet je ook niet doen alsof de bijbel hét bewijs is dat god bestaat.
Oud 20-12-2010, 21:52
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik ben erg zelf wel ervan overtuigd dat God bestaat, maar dan niet stoffelijk. Ook denk ik dag het allemaal maar om een God gaat, en iedereen heeft een andere benaming voor.
Uit wat zou een god wel volgens jouw bestaan?
Reageren

Regels voor berichten