Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2015, 09:41
Pomeke
Pomeke is offline
Hallo!

Nou, ik heb dus een vraagje:
Op dit moment zit ik op het VWO en zou ik nu zo ongeveer een idee moeten hebben of ik HBO of WO wil gaan doen, maar dat heb ik niet.
Ik weet wel wat de belangrijkste verschillen zijn, maar het punt is een beetje het volgende:

Van de ene kant ben ik echt een denker. Ik buig me graag over vraagstukken, en bekijk problemen van alle kanten om het op te lossen. Dat is typisch iets voor WO, maar van de andere kant heb ik geen zin om nog minimaal 4 jaar in de collegezalen te zitten, en wil ik eigenlijk wel aan de slag. (dat wil niet zeggen dat ik niet meer wil leren, maar ik zou graag wat meer praktischer willen leren, en echt de handen uit de mouwen steken). En dan zou ik dus weer richting HBO moeten kijken.

Dan zijn er ook nog de studie issues:
Als ik WO ga doen, ga ik waarschijnlijk pedagogische wetenschappen of humanistiek doen.
Als ik HBO ga doen, ga ik waarschijnlijk logopedie doen.

Een ideale oplossing leek het voor mij om naar de ALPO te gaan (pedagogische wetenschappen en de pabo in 1. Daarbij heb ik én de diepgang van een universitaire studie en de praktische kant van de pabo, maar deze opleiding schijnt enorm pittig te zijn, en daarnaast heb je een duidelijk beroepsbeeld: je komt voor een basisschoolklas te staan, en ik weet niet of dat is wat ik het liefste zou willen. Ik voel meer een klik met middelbaar onderwijs namelijk.

Hebben jullie toevallig ervaringen met verschillen tussen HBO en WO?
Hoe zit het met de praktische kant op de universiteit?
Hoe zit het met de diepgang bij een HBO studie?
Tips?

Groetjes,
Pomeke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2015, 09:54
Axel11
Axel11 is offline
Om te beginnen verschilt het per studie: niet elke hbo-opleiding is heel praktisch. En bijv. WO Tandheelkunde zou ik wel (ook) praktisch noemen
Met citaat reageren
Oud 07-05-2015, 09:57
Verwijderd
Je hebt gelijk, het HBO is meer praktisch en het WO is meer wetenschappelijk. Ik kies persoonlijk WO nadat ik binnenkort eindexamen heb gedaan voor het VWO, want ik denk dat je met het WO een grotere baankans hebt dan met het HBO, omdat het WO een graad hoger is. Verder, als je het HBO wilde doen, kon je ook op de HAVO zitten en het WO valt niet te bereiken vanaf de HAVO. Ik vind het persoonlijk dan zonde om naar het HBO te gaan, omdat ik daarvoor ook een jaartje minder middelbare school kon hebben. Qua praktische kant van de universiteit, zal het per studie afhangen. Dus dat moet je even bekijken bij de studie die jij wilt gaan doen. Bij de diepgang van een HBO studie heb ik ook geen ervaring mee.

Succes met je studiekeuze!

Rainbowflower
Met citaat reageren
Oud 07-05-2015, 13:46
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als algemene regel zou ik aanraden WO te gaan doen tenzij er geen WO-variant is van de richting waar je op wil. Vergeet die onzin over praktisch vs. theoretisch - het voornaamste verschil tussen WO- en HBO-varianten van dezelfde richting is het niveau.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2015, 14:11
Miss.Jazz.
Miss.Jazz. is offline
Citaat:
want ik denk dat je met het WO een grotere baankans hebt dan met het HBO, omdat het WO een graad hoger is.
Dit is nergens op gebaseerd. De baankans die je hebt ligt aan de richting die je doet. Ik weet niet hoe het zit met logopedie, maar de baankans in de richting van pedagogische wetenschappen is bar weinig.
Je hbo keuze verschilt nogal van je wo studie keuze. Ik zou als ik jou was na gaan denken, wil ik kant op van logopedie. Of wil ik me toch liever verdiepen in het gedrag van kind/mens. En daar je keuze op baseren. Niet op HBO of WO.
Oud 09-05-2015, 16:12
karin1993
karin1993 is offline
Ik zou je inderdaad niet teveel focussen op HBO of WO. Uiteindelijk verschilt het minder dan je denkt. Ja inderdaad HBO is wat meer praktisch en WO wat meer theoretisch, maar ook bij HBO krijg je moeilijke vraagstukken die je moet oplossen, alleen die moet je dan dus ook toepassen. En als je er toch achterkomt dat je HBO te "makkelijk" zou vinden o.i.d. dan zijn er vaak allerlei extra dingen/uitdagingen/honours programma's die je kunt doen voor die extra uitdaging. Maar daar zou ik me niet te druk om maken, uiteindelijk gaat het erom wat je het beste kan, hard studeren of dingen oplossen en toepassen.

Kijk uiteindelijk voornamelijk naar wat je wilt doen, zoals mijn voorganger al zei. Baankans verschilt niet met HBO of WO maar met het beroep. Doe de opleiding die jij wil/interessant vind/ denkt dat je het beste kan. Daar gaat het uiteindelijk om.

Laat je niet gek maken door HBO of WO, of dat je na VWO per se naar WO moet. Het gaat erom wat jij wilt. Dat diploma is uiteindelijk alleen wat waard als jij je er goed bij voelt.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2015, 17:03
Pomeke
Pomeke is offline
Citaat:
want ik denk dat je met het WO een grotere baankans hebt dan met het HBO, omdat het WO een graad hoger is. Verder, als je het HBO wilde doen, kon je ook op de HAVO zitten en het WO valt niet te bereiken vanaf de HAVO
Dat over die baankans ben ik ook niet met je eens. Sterker nog: Als ik HBO logopedie ga doen heb ik een grotere baankans dan dat ik pedagogische wetenschappen (WO) ga doen!

Ik begrijp dat ik voor een HBO studie ook op de HAVO had kunnen zitten, maar ik ben ook niet naar het VWO gegaan met de gedachte dat ik per sé een universitaire studie wilde afronden. Mijn idee was toentertijd meer dat ik graag dokter wilde worden, maar i.v.m. mijn gefaal voor natuurkunde en scheikunde heb ik daar het profiel niet voor kunnen kiezen. Als ik een (para)medische studie wil gaan doen (zoals logopedie) moet ik wel naar het hbo... Dat ik dat dan ook met de HAVO had gekund is dan jammer. Wat je leert op het VWO is dan toch mooi meegenomen, want je ontwikkeld een hele andere manier van denken.

Nou, goed, bedankt iedereen. Denk dat ik gewoon eens naar wat open dagen en meeloopdagen moet gaan en uiteindelijk moet kijken of ik meer de medische kant op wil, gedrag en ontwikkeling of onderwijs. Blijft lastig, maar eerst maar eens gaan kijken, en dan zie ik daarna wel verder

Thanx!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2015, 13:13
Online hulp
Online hulp is offline
Wat je ook nog zou kunnen doen: Zoek wat mensen op die het werk doen dat jij interessant vindt en vraag of je een gesprekje met ze aan mag gaan. Je kunt ze dan direct vragen uit wat voor aspecten het werk bestaat en waar je zoal rekening mee kunt houden. Het kan je wellicht helpen om een beter beeld te krijgen van wat je uiteindelijk zou willen gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2015, 16:25
daniel95
daniel95 is offline
Ik ken je probleem. Ik was er bij mijn studiekeuze vanuit gegaan dat het "logisch" zou zijn om van VWO naar WO te gaan, maar die keuze heeft voor mij verkeerd uitgepakt. Ik ben na één jaar gestopt met de opleiding op WO-niveau, en ik ben nu bezig met dezelfde opleiding op HBO-niveau: een gigantisch verschil. Ik ben blij dat ik deze stap heb genomen. HBO past achteraf gewoon veel beter bij mij dan WO.
Ik was op het WO een van de betere studenten, en haalde ook bijna al m'n vakken, maar ik vond het toch niet leuk. Van mijn overstap naar het HBO heb ik geen moment spijt gehad!

Nu is mijn opleiding heel anders dan jouw opleiding, maar als je moeite hebt met het pure theoretische denken, zonder het in de praktijk te mogen brengen, dan zou je beter passen bij het HBO.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2015, 16:29
daniel95
daniel95 is offline
Als ik je tweede reactie zo lees. VWO ervaring is altijd meegenomen, daarin zul je op het HBO zeker het verschil merken met klasgenoten. Als HBO te makkelijk zal blijken, dan zijn er vaak binnen de opleiding mogelijkheden om een verdiepend of verbredend programma te volgen. Op deze manier blijf je toch die uitdaging houden, zonder dat allemaal té theoretisch en wetenschappelijk (=onderzoeken) wordt.

Als je open dagen gaat bezoeken, dan kan je het beste ook eens aan een docent vragen of hij/zij ervaring heeft met mensen met een VWO achtergrond, en hoe dan hen bevallen is. Docenten van hogescholen of universiteiten kunnen je vaak door hun ervaringen helpen met jouw HBO/WO keuze!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2015, 19:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb na het vwo ook eerst een universitaire studie geprobeerd maar het was mijn ding ook niet. Na een jaar gestopt en een HBO opleiding gaan doen verkort in drie jaar en ik vond het echt zoveel leuker en beter bij me passen.
Reageren

Regels voor berichten