Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2011, 14:45
iesje95
iesje95 is offline
Hee iedereen!

Ik heb een vraagje, ik snap de OVT in het duits niet helemaal. ik moet hem maken in de sterke, zwakke en onregelmatige ww vorme, kunnen jullie mij helpen?

X
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2011, 17:13
mathfreak
mathfreak is offline
Bij zwakke werkwoorden krijg je de volgende uitgangen: -te bij ich en er/sie/es, -test bij du, -ten bij wir, het meervoud sie en de beleefdheidsvorm Sie en -tet bij ihr. Bij een stam die eindigt op d of t komt er voor de uitgang een extra e te staan. Bij sterke werkwoorden krijg je bij een stam die eindigt op d of t de volgende uitgangen: -e bij ich en er/sie/es, -(e)st bij du, -en bij wir, het meervoud sie en de beelefdheidsvorm Sie en -et bij ihr. Bij sterke werkwoorden waarbij de stam niet eindigt op d of t krijg je de volgende uitgangen: -st bij du, -en bij wir, het meervoud sie en de beelefdheidsvorm Sie en -t bij ihr. Bij ich en er/sie/es komt geen uitgang. Als je voor de verleden tijd van sein uitgaat van de stam war- krijg je dezelfde uitgangen als bij een sterk werkwoord waarbij de stam niet eindigt op d of t. Als je voor de verleden tijd van haben uitgaat van de stam hat- krijg je dezelfde uitgangen als bij een zwak werkwoord. Als je voor de verleden tijd van werden uitgaat van de stam wurd- krijg je dezelfde uitgangen als bij een sterk werkwoord waarbij de stam eindigt op d of t. De modale werkwoorden krijgen achter de stam dezelfde uitgangen als bij een zwak werkwoord. De umlaut in de stam vervalt daarbij. Bij mögen kun je uitgaan van de stam moch-.
Reageren

Regels voor berichten