Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2011, 13:08
hannekes
hannekes is offline
Hi Allemaal,

Ik ben eind dit jaar klaar met school. Ik weet nog niet precies wat ik wil gaan doen. Ik vroeg me af wanneer jullie beginnen met het zoeken en oriënteren naar een nieuwe opleiding en/of beroep? Wat is, volgens jullie ervaring, hier het beste moment voor?

Kunnen jullie mij helpen door een periode aan te geven? Ik hoor graag iedereens mening

Thqnzzzz Hannekes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2011, 17:21
_cathalijne
_cathalijne is offline
oei, als je nu nog moet beginnen zou ik zeggen dat je eigenlijk al te laat bent. Ik weet niet welk waar je op school zit, en welk niveau je doet, maar bij ons wordt er al vanaf de 4e klas op gehamerd. (zit nu in de 6e). Ik zou als ik jou was zo snel mogelijk een aantal open dagen gaan bezoeken. Verder goed bij jezelf nagaan, wat wil ik. Maak een lijstje van studies die je leuk lijken, en ga bij die studies op de open dagen kijken. kijk verder of je een keer een meeloopdag kan regelen bij je studie die je leuk lijkt.
Veel succes
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 17:27
Batave
Batave is offline
Zo snel mogelijk, binnenkort zijn geloof ik alweer open dagen, ik zou zo veel mogelijk bezoeken.
Oud 21-01-2011, 20:15
loveforfashion
loveforfashion is offline
Open dagen zijn nu al bezig, maarja uhm ik zit nog in de 2e maar bijv. met iets anders, begin ik met oriënteren als ik het aanvoel. Dus eerst kijk ik wat ik wil en wat mijn mogelijkheden zijn en daarna ga ik een beetje onderzoeken wat het beste bij mij past. Er is niet echt echt een periode waarin ik plan dat ik met het zoeken naar bijv. wat jij zegt met een studie. Ik zou wel als ik jou was het dit weekend proberen uit te zoeken, misschien met je ouders praten of vrienden, leraren enz. , zodat je snel naar wat opendagen kunt en misschien inschrijven bij een school maar ik weet niet wanneer het zit met vervolgstudies, wat de laatste inschrijfdata's precies zijn.

Anyway ik zou het ong. nu doen!!
Veel succes nog
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 09:49
hannekes
hannekes is offline
Ja dat ga ik dan maar snel even doen!

bedankt!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 00:45
wielloem
wielloem is offline
orientatiepakketje aanvragen? doe je vwo of havo? ik zag op http://www.eenvoormaastricht.nl een linkje om zo'n pakket op te vragen. die site gaat wel alleen over gezondheidsstudies (als je biologie leuk vindt bijvoorbeeld) weet zeker dat je voor andere opleidingen ook van die pakketjes kan aanvragen.
en natuurlijk open dagen bezoeken, die zijn niet allemaal nu ik geloof dat er ook nog in maart zijn?! maar dat moet je maar ff checken

suc6
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:33
Verwijderd
Ik weet sinds vijf jaar dat ik grafische vormgeving wil doen en daarna de kunstacademie

Hebben jullie op school geen pso of keuzebegeleiding??
Vraag anders om een gesprek met je lob'er
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 21:45
Camou
Camou is offline
Vorig jaar een keuzetest gedaan en enkele open dagen bezocht (zat toen in de vijfde). Dit jaar mijn top 3 keuzes nog een keer bezocht en heb me nu ingeschreven voor een studie aan de universiteit Vraag boekjes aan via de website van studies je jou interesseren en ga naar open dagen en meeloopdagen. Ik google soms ook gewoon voor de grap op beroepen sites en dan kwam ik iets tegen waar ik nog nooit van had gehoord, maar dat het gewoon een baan is wat veel mensen doen en dat leek me dan wel een beetje interessant

Maar goed, ik denk dat je allang al had moeten beginnen...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 12:18
Pani
Pani is offline
Goh orienteren... dat heb ik m'n hele HAVO-loopbaan gedaan en uiteindelijk mee gestopt om me maar helemaal te richten op het examen. Gelukkig gehaald! Maar ondertussen (1,5 jaar verder) ben ik er nog niet uit wat ik wi ldoen.

Enige tip die ik kan geven is veel opendagen bezoeken en breed kijken. Ook bij opleidingen waarvan je in eerste instantie denkt dat het niks voor je is! Meeloopdagen doen ook wonderen.

En het is niet erg om er een half jaartje extra voor te nemen, dus gewoon na je examen. Succes!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 14:51
Diamera
Diamera is offline
Ik ben al begonnen toen ik een profiel moest gaan kiezen, (in de derde klas dus) want aangezien ik alle vakken op geschiedenis na leuk vond, moest ik mijn keuze toch ergens anders op baseren. Toen ging ik kijken welke studies ik kon doen met welke vakken. Uiteindelijk heb ik het maar zo breed mogelijk gehouden, ik kan met dit profiel elke studie doen die ik maar wil, alleen heb ik daar nog steeds geen idee van. Dus ik ben er nog niet uit, maar al wel begonnen (zit nu in de 5e).

In ieder geval veel succes met jouw keuze, en ga inderdaad naar veel open dagen om te zien wat bij je past! Je kunt ook eerst een jaar gaan werken, en het dan combineren met oriënteren dat is beter dan verkeerd kiezen lijkt mij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten