Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2011, 18:21
ManUnited15
ManUnited15 is offline
Hallo.

Ik moet voor mijn betoog, tegen argumenten verzinnen voor de volgende stelling:

Ontslagregelingen moeten flexibeler worden.

Wie kent hier minsten 8/ 10 tegen argumenten voor? Kan iemand a u b helpen, want van die stelling snap ik overigens niks van.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2011, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Hallo.

Wie kent hier minsten 8/ 10 tegen argumenten voor? Kan iemand a u b helpen, want van die stelling snap ik overigens niks van.
Beetje off-topic maar het is ''please''
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 18:50
Em.
Em. is offline
Citaat:
Hallo.

Begin daar dan eens mee! Een betoog schrijven over een onderwerp waar je niet mee bekend bent, is niet te doen. (Oftewel: google even wat ontslagregelingen zijn en waarom mensen wel/niet vinden dat die soepeler moeten worden.)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 19:07
ManUnited15
ManUnited15 is offline
Heb ik zo-even geprobeerd, maar kan echt niks vinden. Echt raar. Het is voor een cijfer en kan echt niks erbij bedenken. Weten jullie ook niks?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 19:09
Em.
Em. is offline
Citaat:
Heb ik zo-even geprobeerd, maar kan echt niks vinden. Echt raar. Het is voor een cijfer en kan echt niks erbij bedenken. Weten jullie ook niks?
Je moet natuurlijk wel weten wat het is, voor je er een standpunt over kan hebben. Het komt iig ongeveer neer op 'mensen ontslaan is momenteel een heleboel werk en papieren invullen en beschermende regelgeving, en er gaan stemmen op om dat te versoepelen, oftewel: om het makkelijker te maken mensen te ontslaan'. En het idee is dan 'als bedrijven mensen makkelijker weer kwijt kunnen, zullen ze ook makkelijker mensen in dienst nemen (want ze zitten er minder aan gebonden) en zullen er minder werklozen zijn'. Hoewel de zekerheid van een baan dan wel weer afneemt (ontslaan is makkelijker geworden) en dat kan ook naar zijn, bijvoorbeeld als je een hypotheek wilt afsluiten en niet meer zo zeker bent van je inkomen.

O ja, en klik!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 19:59
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Kun je niet een afspraak maken bij je leraar? Misschien dat hij tips voor je heeft?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 20:23
ManUnited15
ManUnited15 is offline
Heb ik gedaan, maar hij mag niks zeggen zei hij, want anders komt iedereen bij hem. Ik snap de stelling, maar argumenten? Nee.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 20:34
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Hmm.. Dat vind ik niet echt een goede instelling van die leraar. Hij is er immers om te helpen, maargoed. Dat is mijn mening
Tegenargumenten kun je het beste zoeken op het gebied van de werknemer. Door de ontslagregelingen te versoepelen zijn er vooral voor hen nadelen. Een argument kan bijvoorbeeld zijn dat hierdoor ontzettend veel mensen hun werk kwijtraken. Dit is ook nadelig voor het Rijk, want zij moeten iedereen een uitkering geven.
Ik zou vooral op dit gebied gaan zoeken.
Verder nog een tip, probeer ook argumenten voor de stelling te bedenken die je tegenstander zou kunnen brengen. Zo kun jij hier al meteen een tegenwoord op hebben als argument.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 21:20
ManUnited15
ManUnited15 is offline
Hetzelfde heb ik gevonden 'mensen raken hun werk kwijt' en nadelig voor het Rijk, maar verder kan ik niks vinden op het internet. Het is annoying, aangezien het voor een cijfer is.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 21:46
Em.
Em. is offline
Citaat:
Hetzelfde heb ik gevonden 'mensen raken hun werk kwijt' en nadelig voor het Rijk, maar verder kan ik niks vinden op het internet. Het is annoying, aangezien het voor een cijfer is.
Je kan het zelf toch wel wat bedenken?

Oké, minder zekerheid op een baan, betekent dat mensen minder snel zullen lenen en bijvoorbeeld huizen kopen, ook zullen ze meer willen sparen 'voor het geval dat'. Dat is slecht voor de economie, want geld moet rollen. Bovendien, als het slecht gaat in de economie (het gaat altijd met een golfbeweging, soms gaat het goed, dan gaat het weer slecht, dan weer goed, ect.) dan zullen die mensen makkelijker/sneller ontslagen worden. Doordat er (nog) meer mensen ontslagen worden tijdens een recessie, zal het nog slechter gaan, want die mensen kunnen nu ook geen geld meer uitgeven. Oftewel: het versterkt recessies. Verder zullen mensen met minder zekerheden bijvoorbeeld ook minder snel kinderen nemen, wat óók niet goed is voor de economie. En het kan voor meer stress zorgen (bijvoorbeeld in periodes dat het slecht gaat).

Eventueel een argument voor kan zijn 'als meer mensen ontslagen worden, kunnen er ook meer aangenomen worden'. Je ziet echter (in het verleden) dat 'gewonnen' uurtjes door bijv. werkweekverkorting vaak niet geheel opgevuld worden. Dus dan maak je misschien voor tien uur werk 'ruimte' terwijl je uiteindelijk maar zeven uur ruimte vult. Al weet ik niet precies hoe je dat goed onderbouwt.

En tot slotte kunnen kwetsbare groepen als ouderen nog makkelijker getroffen worden. Bedrijven willen geen oudere mensen hebben, en als ze ze makkelijker kunnen ontslaan, zullen ze dat ook liever doen.

Tada, nog geen tien minuten werk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten