Citaat:
Hetzelfde heb ik gevonden 'mensen raken hun werk kwijt' en nadelig voor het Rijk, maar verder kan ik niks vinden op het internet. Het is annoying, aangezien het voor een cijfer is.
|
Je kan het zelf toch wel wat bedenken?
Oké, minder zekerheid op een baan, betekent dat mensen minder snel zullen lenen en bijvoorbeeld huizen kopen, ook zullen ze meer willen sparen 'voor het geval dat'. Dat is slecht voor de economie, want geld moet rollen. Bovendien, als het slecht gaat in de economie (het gaat altijd met een golfbeweging, soms gaat het goed, dan gaat het weer slecht, dan weer goed, ect.) dan zullen die mensen makkelijker/sneller ontslagen worden. Doordat er (nog) meer mensen ontslagen worden tijdens een recessie, zal het nog slechter gaan, want die mensen kunnen nu ook geen geld meer uitgeven. Oftewel: het versterkt recessies. Verder zullen mensen met minder zekerheden bijvoorbeeld ook minder snel kinderen nemen, wat óók niet goed is voor de economie. En het kan voor meer stress zorgen (bijvoorbeeld in periodes dat het slecht gaat).
Eventueel een argument voor kan zijn 'als meer mensen ontslagen worden, kunnen er ook meer aangenomen worden'. Je ziet echter (in het verleden) dat 'gewonnen' uurtjes door bijv. werkweekverkorting vaak niet geheel opgevuld worden. Dus dan maak je misschien voor tien uur werk 'ruimte' terwijl je uiteindelijk maar zeven uur ruimte vult. Al weet ik niet precies hoe je dat goed onderbouwt.
En tot slotte kunnen kwetsbare groepen als ouderen nog makkelijker getroffen worden. Bedrijven willen geen oudere mensen hebben, en als ze ze makkelijker kunnen ontslaan, zullen ze dat ook liever doen.
Tada, nog geen tien minuten werk.