Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2011, 06:32
snoopy
snoopy is offline
Ik heb gisteren ergens geparkeerd waar ik een parkeerschijf had moeten neerleggen. Nu héb ik wel een parkeerschijf, maar die heb ik in m'n dashbordkastje laten liggen. Eigen stomme schuld dus.
Nu heb ik een bekeuring gekregen van 70 euro.

Nu vroeg ik me 2 dingen af:

1) is er een kans dat ik onder de bekeuring uit kan komen? Zoals ik al zei: het is absoluut m'n eigen schuld, maar ik lees ook wel eens verhalen over 'weggewaaide parkeerkaartjes' , dat dan ook mensen de boete niet hoeven te betalen

2) is 70 euro niet erg veel? Op boetes.nl staat dat 'fout parkeren' een bekeuring van 60 euro oplevert. Hoe kan ik erachter komen of het bedrag klopt?

Ik ben echt niet te beroerd om te betalen voor m'n overtreding hoor, ik ben gewoon benieuwd. Alvast bedankt!
Oud 10-02-2011, 10:41
Verwijderd
Nee, je komt niet onder de boete uit gezien je schuld-principe

Ik weet niet precies wat de maximale boete is, maar als die maximaal 60 is..moet die ook 60 zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 10:47
ganralph
ganralph is offline
Ik denk dat je met 1) weinig kans maakt. Bij een weggewaaid parkeerkaartje heb je wel gedaan wat je moest doen, maar dat is verpest door iets buiten jouw schuld om (het weer); dat is wat anders dan dat jij gewoon je parkeerschijf vergeet.

Wat 2) betreft is het volgens mij aan de gemeente om te bepalen hoe hoog de boete is. Als de politie jou bekeurd omdat je ergens niet mag staan, dan krijg je een landelijk vastgestelde boete, maar als jij netjes in het parkeervak staat maar zonder kaartje/parkeerschijf, dan is dat werk voor parkeerbeheer. Als je gewoon een bekeuring onder je ruitenwisser had, dan is dat een soort naheffing van de gemeente omdat je hun regels overtreden hebt. Landelijke boetes komen via het CJIB met de post.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 11:05
Rationeel
Rationeel is offline
de boetes zijn dit jaar met 15% omhooggegaan, dus 70 euro klinkt logisch.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 11:22
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Ik denk dat je met 1) weinig kans maakt. Bij een weggewaaid parkeerkaartje heb je wel gedaan wat je moest doen, maar dat is verpest door iets buiten jouw schuld om (het weer); dat is wat anders dan dat jij gewoon je parkeerschijf vergeet.
Denk ik ook hoor. Maar bij bijv. de ns mag je wel één keer je abonnement vergeten, dacht dat er misschien iets dergelijks ook gold voor parkeerschijven.

Citaat:
Wat 2) betreft is het volgens mij aan de gemeente om te bepalen hoe hoog de boete is. Als de politie jou bekeurd omdat je ergens niet mag staan, dan krijg je een landelijk vastgestelde boete, maar als jij netjes in het parkeervak staat maar zonder kaartje/parkeerschijf, dan is dat werk voor parkeerbeheer. Als je gewoon een bekeuring onder je ruitenwisser had, dan is dat een soort naheffing van de gemeente omdat je hun regels overtreden hebt. Landelijke boetes komen via het CJIB met de post.
Ah oké, moet ik dan op de site van de gemeente kijken ofzo? Er stond overigens wel dat de boete nog via cjib met de post zou komen?

Citaat:
de boetes zijn dit jaar met 15% omhooggegaan, dus 70 euro klinkt logisch.
Maar het was op de site van 2011, dus dan klopt het weer niet

Anyway, bedankt voor de reacties allemaal
Oud 10-02-2011, 11:36
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ah oké, moet ik dan op de site van de gemeente kijken ofzo? Er stond overigens wel dat de boete nog via cjib met de post zou komen?
Je zou het inderdaad even bij de gemeente na kunnen kijken.

In Amsterdam krijg je bij niet betalen een boete van 51,90 + het uurtarief. Als je je auto echter bijvoorbeeld op de stoep zet, krijg je wel die 60 euro die je noemt.

De parkeerboete is overigens normaal gesproken een "fiscale boete" van de gemeente en daar staat het CJIB dacht ik buiten. Maar goed, als in jouw gemeente de politie bekeurt, dan kan het weer wel via CJIB gaan.

Kortom, ik weet het ook niet precies in jouw situatie
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 17:21
Verwijderd
Stuur gewoon een bezwaar dat je onterecht die boete hebt gehad en dat je een blauwe schijf had liggen op je dashboard. Niet geschoten is altijd mis.
Trukeer eventueel een foto morgen, waarbij het boete en schijf beide te zien zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2011, 17:59
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Je zou het inderdaad even bij de gemeente na kunnen kijken.

In Amsterdam krijg je bij niet betalen een boete van 51,90 + het uurtarief. Als je je auto echter bijvoorbeeld op de stoep zet, krijg je wel die 60 euro die je noemt.

De parkeerboete is overigens normaal gesproken een "fiscale boete" van de gemeente en daar staat het CJIB dacht ik buiten. Maar goed, als in jouw gemeente de politie bekeurt, dan kan het weer wel via CJIB gaan.

Kortom, ik weet het ook niet precies in jouw situatie
Hmm... Oké, ik wacht het wel gewoon af.

Heel erg bedankt voor het meedenken iig!

Citaat:
Stuur gewoon een bezwaar dat je onterecht die boete hebt gehad en dat je een blauwe schijf had liggen op je dashboard. Niet geschoten is altijd mis.
Trukeer eventueel een foto morgen, waarbij het boete en schijf beide te zien zijn.
Nah, dat is niet m'n bedoeling... Frauderen omdat ik zelf een fout heb gemaakt?
Oud 12-02-2011, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Nah, dat is niet m'n bedoeling... Frauderen omdat ik zelf een fout heb gemaakt?
Ach, naar mijn mening zijn fouten menselijk en heb je je erzelf niet mee bevoordeeld. Je had immers gewoon die kaart.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 12:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ach, naar mijn mening zijn fouten menselijk en heb je je erzelf niet mee bevoordeeld. Je had immers gewoon die kaart.
Je krijgt die boete of voor het niet neerleggen van die schijf, of het overschrijden van de tijd. De boete is terecht, en dingen vervalsen om er onderuit te komen is fout.

Heck, als je daarvoor dingen vervalst die als geloofwaardig gelden zou het zelfs valsheid in geschrifte worden.
Oud 13-02-2011, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Je krijgt die boete of voor het niet neerleggen van die schijf, of het overschrijden van de tijd. De boete is terecht, en dingen vervalsen om er onderuit te komen is fout.

Heck, als je daarvoor dingen vervalst die als geloofwaardig gelden zou het zelfs valsheid in geschrifte worden.
mits bewezen uiteraard
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 14:08
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
mits bewezen uiteraard
Ook indien niet bewezen uiteraard. Bewijs of geen bewijs verandert niets het daadwerkelijke feit. Alleen heeft het geen verdere gevolgen indien het niet bewezen wordt.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 06:36
snoopy
snoopy is offline
Nou, ik ben iig niet van plan zoiets te doen

Dacht dat er misschien een legale manier was om eronderuit te komen (zoals bij de ns, dat je één keer je kaart mag vergeten)
Reageren

Regels voor berichten