Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2011, 07:57
philipijnos
philipijnos is offline
Hallo, ik heb een scheikunde practicum. Daarbij moet ik de hoeveelheid suiker in frisdranken analyseren. Hiervoor moet ik ook een drank met koolzuur nemen en dus ook de koolzuur er eerst uithalen. Hoe doe ik dit op een scheikundige manier? Je kan wel gaan schudden enzo, maar dan spuit het alle kanten op.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2011, 16:21
Verwijderd
Als je het in een bekerglas doet, af en toe roert en gewoon lang laat staan, zal je al een hele boel koolzuur als gas verliezen.

Verder kun je denken aan iets als de beroemde cola-met-mentos proef. Ik weet niet precies hoe, maar op de een of andere manier reageren een of meerdere ingrediënten van een mentos hevig met cola, waarbij een grote hoeveelheid CO2-gas ontstaat. Bovendien heb je dan een groot oppervlak, waarop gemakkelijk gasbelletjes ontstaan
Succes.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 11:11
philipijnos
philipijnos is offline
Eigenlijk is het meer de bedoeling dat er niet zoveel reageert, want de frisdrank zelf moet hetzelfde blijven.
Oud 17-02-2011, 22:21
ChamsysMQ100
ChamsysMQ100 is offline
Gewoon de cola en dag laten staan, dan is het koolzuurgas uit de cola verdwenen en kan je het gebruiken.
Oud 18-02-2011, 08:49
ILUsion
ILUsion is offline
Cola-light en mentos samen werkt inderdaad voor een stuk. Een heel deel van de reactie is fysisch: het oppervlak van de mentos bevat kleine oneffenheden bevat waarop koolzuurgas zich probeert aan te hechten, een belletje vormt en zo kan ontsnappen; maar blijkbaar spelen er ook wat chemische effecten een rol (Cola Light zou bv. meer reageren dan andere frisdranken). Dus in de praktijk niet zo makkelijk bruikbaar, wat zo kan zijn met elke chemische manier: je moet het fysisch doen!

Wat je bv. wél kan doen is de drank lichtjes verwarmen: de oplosbaarheid van koolzuurgas in de drank daalt dus zal die er sneller uit zijn. Als je dan bovendien nog zogenaamde "kooksteentjes" toevoegt (beetje hetzelfde als met mentos: steentjes met oneffenheden op die het kookproces vergemakkelijken), zal het nog een beetje sneller gaan. Als je geen kooksteentjes hebt, zou ik het persoonlijk proberen met proper zand (heel stil beetje zand in gooien en nadien nog goed roeren). Met dat opwarmen moet je trouwens ook niet te ver gaan: als je dat te lang/warm/heftig doet, zal de samenstelling van je drank veranderen (omdat de verschillende componenten van je mengsel anders verdampen).
Reageren

Regels voor berichten