Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2011, 18:31
tommy448
tommy448 is offline
Op mijn school is een groep jongeren bezig een staking voor te bereiden. wat mag ik en wat mag ik niet??? kan de school me hierna van school sturen waar moet ik me aan houden wat moet ik absoluut niet doen? Wat zijn mijn rechten?
graag z.s.m. antwoord a.u.b.
Gr,
Thomas
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2011, 19:55
Martiño
Martiño is offline
Een staking voorbereiden? Wat moet ik me daarbij voorstellen? En wat is de reden van de staking?

Ik weet niet wat de reden is voor je staking, maar als het zo erg is dat je blijkbaar moet gaan "staken" (technisch gezien kun je niet staken, want je werkt namelijk niet voor de school), moet je ook eerst alle officiële wegen hebben bewandeld, het moet een laatste pressiemiddel zijn dat je inzet.

Dus je moet al geklaagd hebben bij de docenten, coördinator, directie, het schoolbestuur, het leerlingenclubje, de MR, een eventuele klachtencommissie, je ouders op de school hebben afgestuurd, eventueel het stichtingsbestuur of zelfs de gemeente, en als dat allemaal niet geholpen heeft zou een staking wel eens gerechtvaardigd kunnen zijn. Maar dan moet er wel iets heel extreems aan de gang zijn.
Oud 28-02-2011, 20:40
ganralph
ganralph is offline
Stakende scholieren vallen volgens mij inderdaad niet onder de wetten van het gewone staken omdat je niet in loondienst bent. Het is dus een beetje moeilijk om te zeggen wat je rechten zijn.

Anyway, stel dat de school het hard zou willen spelen, dan zouden ze bij de leerplichtambtenaar een melding kunnen maken van ongeoorloofd schoolverzuim. (Hetzelfde als spijbelen dus, en dat kan gevolgen hebben voor jou en je ouders.)

Maar goed, als er een grote groep leerlingen een probleem heeft met de school(leiding) dan moet dit op een andere manier op te lossen zijn - zoals met een gesprek.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 21:25
ganralph
ganralph is offline
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.vo-raad.nl/actueel/nieuws...g-en-wetgeving

Dit is een stuk over de rechten van scholieren tijdens de scholierenstaking van 2007. Een andere situatie dan de jouwe dus, maar de basis zal vergelijkbaar zijn.

EDIT: het kan ook zijn dat jouw school er iets over heeft opgenomen in het leerlingenstatuut; kijk dit dus even na.

Laatst gewijzigd op 28-02-2011 om 21:35.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 22:58
Verwijderd
Het recht op staken wordt in Nederland gebaseerd op artikel 6 lid 4 van het Europees Sociaal Handvest. Daar wordt echter gesproken op werkgevers en werknemers. Een scholier zal zich daar dus niet op kunnen beroepen.

Dat het recht op staking nergens is gecodificeerd, betekent niet dat een dergelijk recht niet bestaat. Maar als dat recht bestaat, denk ik dat er wel sprake moet zijn van extreem uitzonderlijke omstandigheden voordat het uitgeoefend mag worden.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 08:28
Verwijderd
Staken op school, waarom zou je uberhaupt dat doen?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 11:08
Nona
Nona is offline
Ik weet niet of je in dit geval in wilt gaan op de daadwerkelijke wetsartikelen. Natuurlijk wil je weten hoe de school zal reageren en of jouw schoolcarrière gevaar loopt. Hoe de school reageert is nooit met zekerheid te zeggen, maar een aantal dingen kun je wel in eigen hand nemen.
Staken (als je het zo kunt noemen) doe je natuurlijk niet zomaar. Formuleer van tevoren duidelijk wat er aan de hand is, waarom dit anders moet, en waarom het belangrijk genoeg is om je schoolwerk ervoor neer te leggen. Kaart de problemen vervolgens aan, ga een redelijke discussie aan met goede argumenten en reële voorstellen voor hoe het anders kan, en laat weten dat je als leerling mee wilt denken. Pas als er dan helemaal niet geluisterd wordt of de discussie geweigerd wordt door de schoolleiding kun je overwegen actie te gaan ondernemen.
Als je daadwerkelijk gaat staken, zorg dan dat er genoeg leerlingen meedoen. Als veel mensen erachter staan maak je een sterker punt dan wanneer een kleine groep leerlingen een standpunt inneemt. Stel daarnaast een woordvoerder aan: iemand die goed en op volwassen manier kan discussiëren en die wil laten weten dat er met jullie te praten valt (een commando ga naar de les is natuurlijk geen praten, inhoudelijk ingaan op jullie klachten is dat wel). Zorg dat deze persoon het woord voert, maar dat duidelijk is dat hij niet de leider is van jullie actie. Hij wil immers niet opdraaien voor wat er gebeurt, jullie doen het met zijn allen en hij spreekt alleen namens jullie. Dus maak dit expliciet.
Zodra er dan onderhandelingen zijn en er naar jullie geluisterd wordt, kun je terug naar de klas (dat kan soms even duren). Waar je trouwens ook zorg voor moet dragen is dat jullie actie geen excuus is voor andere leerlingen om maar te spijbelen. Pas als mensen op school aanwezig zijn om hun standpunt in te nemen sta je sterk en als iedereen maag weg blijft word je niet serieus genomen.
Oud 01-03-2011, 16:16
Verwijderd
Ik wou ook staken omdat ik wil leven zoals jagers en verzamelaars vroeger deden, jammer alleen dat ik dacht dat ik in een vrij land woonde. Ik word hier gewoon klaargestoomd om een raskapitalist te worden.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 17:10
tommy448
tommy448 is offline
nou het gaat hierbij om een groepje op school waar ik niet bij hoor maar ze willen staken, omdat de regering een plan heeft om 1 week van de zomervakantie af te nemen. duss eigenlijk gaat het om een staking voor den haag zeg maar... ik ben het hier ook wel mee eens... maar hoe kan ik me het best voorberijden dat we zeg maar bijna geen gevaar lopen juridisch gezien... bedankt alfast...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 17:39
Verwijderd
Vergeet het maar, daar kom je niet mee weg.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 20:38
Verwijderd
Citaat:
[...] hoe kan ik me het best voorberijden [...] bedankt alfast
Zo te zien is die extra week lestijd hoognodig.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Zo te zien is die extra week lestijd hoognodig.
probleem is dat er geen kant-en-klare oplossing voor het lerarentekort bij wordt geleverd, en dat leraren al vrij lange weken maken en dus recht hebben op de vele vakanties als compensatie, waardoor die extra week waarschijnlijk gewoon een berg ophok-uren wordt. Maar dat is misschien iets voor een ander topic
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 21:10
Verwijderd
Ik ben het 100%met jullie standpunt eens, die extra week die uitloopt in ophokuren hoeft van mij ook niet.

Ik weet alleen ook voor100%dat je schoolbestuur hier niets aan kan veranderen.
Je kunt beter wachten op mogelijke laks acties ofzo...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten